Els mitjans tal com els hem conegut fins ara, però especialment la televisió estan en una fase interessant de canvi o mutació, pel que implica com a “disrupció” del model vigent. Tot apunta cap un major “activisme” del espectador, que veu amplificada la seva veu, les imatges que proposa o la seva opinió a les xarxes integrades en el propi “continuum” televisiu.
En els informatius sembla clar aquesta oscil·lació “disruptiva” perquè enfront als recurs tradicional de “tirar del material de l’agència”… el circuit s’altera quan el generador de imatges acaba sent moltes vegades el més proper a la pròpia notícia. Només cal que disposi d’un dispositiu mòbil de gravació de vídeo i estigui en el moment oportú en el lloc adequat per esdevenir “font” o productor de materials informatius … L’interès de les imatges, com hem vist tantes vegades, fa que aquestes es distribueixin ràpidament, per les xarxes de manera preeminent, i a continuació pels tradicionals “broadcasters”.
De fet, en la història de la pròpia televisió aquests “documents visuals” dels qui estaven al lloc on passava quelcom han estat “repescats” en totes les èpoques… però lògicament eren accions molt puntuals quan s’havia extés el cinema en super8 i més habitual amb les càmeres domèstiques de vídeo… Ara sembla ja comú que les imatges que han gravat als qui estan a un aldarull en qualsevol racó del planeta permetin il•lustrar millor la informació que es dona… De fet aquestes imatges sempre competiran amb avantatge sobre les dels propis corresponsals dels mitjans que mai arriscaran tant…
Per això, ara al costat de la distribució de ”peces audiovisuals” de forma viral els mitjans tradicional tracten d’adaptar-se al nou model i donen sortida a aquestes imatges integrant-les al prestigi de marca que incorporen als seus “portals” d’Internet on qualsevol diari o televisió acaben competint per la immediatesa de la notícia a partir de fusionar text, foto i vídeo ..
Però aquesta “disrupció” tot i ser important, penso que no és la més important: En el nou esquema comunicatiu, l’espectador o “consumidor final” ha variat notablement el seu posicionament en relació a la informació: d’una banda adquireix més “interès immediatista” en relació a les notícies: no està disposat a esperar a l’informatiu televisiu per saber sinó que requereix informació immediata i continuada. D’altra banda, sembla tenir una actitud més participativa afavorida pels entorns 2.0: Si després de llegir la informació puc opinar, opino …
Probablement com a corol • lari de tot això, aquest espectador-opinador protagonista tendeix a ser més crític, posant en qüestió les informacions que li arriben…
Potser hauríem d’anar més enllà i plantejar com podrien ser uns mitjans en general, i una televisió, en particular, autènticament disruptiva, que connecti amb aquest “nou espectador” ..
Al meu entendre davant d’una invasió massiva d’informacions a pair, la major disrupció la pot provocar la capacitat del mitjà de donar un “context” a aquestes informacions, de situar de forma amena i ràpida la notícia en les coordenades que l’han produït … Al nou espectador que va afermant la seva “criticitat” davant totes les informacions cal una visió documentada d’aspectes i consideracions que moltes vegades la immediatesa de la notícia no li proporciona … Els fluxos de notícies d’intensitats importants produeixen a la fí una visió epidèrmica de la informació. L’espectador necessita saber per què passen les coses que passen i que ha portat a elles … Cal prendre nota d’aquesta “oportunitat disruptiva” que poden oferir els mitjans que siguin capaços de contextualitzar adequadament les informacions que serveixen ja sigui al costat de les notícies de una primera pantalla o com “extra” en altres pantalles complementàries a aquesta. Una televisió que ha entès aquesta idea són les emissions en castellà de la Televisió Russa http://actualidad.rt.com/en_vivo Vaig descobrir-la a traves de Luis Angel Fernández Hermana, fan molt be aquesta tasca i crec que són una perfecta il•lustració d’aquest model de televisió disruptiva que es va definint.
Jordi Jové