Organitzat per Unifrance, del 14 al 21 de gener, se celebra la 27a edició dels «Rendez Vous à Paris», la gran trobada de la producció audiovisual amb compradors i premsa internacional, on França presenta a inicis d’any una selecció de les seves produccions amb les quals vol continuar sent un dels principals protagonistes del mercat internacional de l’audiovisual. Si inicialment aquestes trobades estaven centrades en el sector cinematogràfic, en els darrers anys s’hi han incorporat sèries i documentals. Enguany estava prevista la participació d’un miler de professionals, entre compradors, distribuïdors i periodistes especialitzats, provinents de 44 estats del món.
Els «Rendez Vous» van començar amb projeccions al cinema Pathé Parnasse des de dimarts 14 de fins divendres 17, amb un programa de 85 pel·lícules, incloses 41 preestrenes, així com 8 produccions audiovisuals per a televisions i OTT.
A partir del 18 s’inicien les jornades adreçades als mitjans de comunicació internacional, dedicada a les pel·lícules i programes audiovisuals francesos, amb la participació de 120 creadors i artistes (directors, actrius i actors, showrunners…) a les entrevistes programades per l’organització. Properament anirem publicant les entrevistes realitzades per l’equip d’ÀreaVisual en aquest portal.
El protagonisme de l’audiovisual francès als mercats i festivals internacionals
Just abans de l’inici d’aquests «Rendez Vous» se celebrà la 5a jornada de l’exportació d’Unifrance, on es van presentar els resultats del 2024. Entre altres dades d’interès, cal apuntar els 38,1 milions d’espectadors internacionals dels films francesos, lleugerament superior que l’any anterior, a partir de l’exhibició de 250 films arreu del món, bàsicament drames i comèdies. Pel que fa a la seva explotació a la resta de pantalles, els films francesos van significar quasi el 4% de totes les estrenes a les OTT i més del 7% a les televisions d’arreu del món.
En el terreny del reconeixement i prestigi, les produccions franceses van sumar més d’un 22% de les obres seleccionades pels 10 principals festivals, cosa que significa que França és el principal origen dels films programats per aquestes mostres internacionals.
Si anem a la resta del sector, segons les dades presentades fa uns mesos per Unifrance i el CNC, l’any 2023 els ingressos exteriors de la indústria audiovisual francesa (vendes, prevendes i participacions en coproduccions) van sumar uns 203,4 milions €, situant la ficció com a principals gènere, seguit de l’animació i els documentals.
L’evolució del mercat audiovisual ha fet que ja prop de la tercera part de les vendes internacionals es facin a plataformes OTT, i que tot haver-se reduït una mica les compres de drets mundials en exclusivitat, aquests sumin més de 46 milions €.
Pel que fa a les coproduccions internacionals, els principals països participants són Bèlgica, Itàlia i la Gran Bretanya.
Unes dades que demostren, un cop més que l’idioma de la VO d’una producció audiovisual no és un factor determinant en el seu recorregut als festivals o al mercat, sinó que hi influeixen altres, com la seva qualitat i la promoció que hagi pogut tenir. I aquí França excel·leix.
Unifrance: la gran plataforma de promoció internacional
Integrant organismes públics -com el govern francès i el potent Centre Nacional del Cinema i l’Animació (CNC)- i de privats, com l’associació dels productors audiovisuals francesos, Unifrance impulsa arreu del món les noves produccions de la indústria audiovisual francesa.
En unes declaracions fetes a ÀreaVisual, el seu president, Gilles Pélisson, i la seva directora general, Daniela Elstner, van explicar quin és el paper d’aquesta organització les produccions audiovisuals franceses als mercats internacionals: «Unifrance és una associació que ajuda els seus membres a exportar millor les seves obres. Això es pot fer des del vessant “empresarial”: donar suport als exportadors als mercats, així com des de la “promoció”: fer viatjar artistes, donar suport a festivals, crear festivals de cinema francès i comunicar-se sobre obres franceses. Però la veritable força de les produccions franceses rau en la seva riquesa i gran diversitat. Tenim animacions que funcionen tan bé com pel·lícules d’autor, però també comèdies i documentals que atrauen el públic internacional. Unifrance només reforça i recolza l’atractiva producció francesa en la seva conquesta del món».