El Festival, especialitzat en el gènere de comèdia, celebrarà la seva 6a edició de l’1 al 12 d’octubre. Com a la resta de certàmens cinematogràfics, ha hagut d’establir un estricte protocol de mesures davant la pandèmia per garantir-ne una edició segura, però això no ha impedit poder comptar amb un extens programa de projeccions al Cinema Casino de Begur -amb una nova secció oficial- cerimònies de lliurament de premis i activitats professionals, i oferirà una versió en línia del mateix per als qui no puguin assistir-hi presencialment.
Reconeixements al talent català i produccions d’arreu del món
Enguany s’atorgarà a la directora Maria Ripoll el Premi d’Honor del festival, que ara està finalitzant la producció del film “Nosaltres ens matem amb pistoles”, i de la que hem pogut gaudir de la seva cura en el tractament dels personatges en exitoses pel·lícules com “Rastres de sàndal”, “Ara o mai”, o “No culpis el karma del que et passa per gilipolles”.
També es retrà homenatge, en aquest cas pòstum, a l’actriu Rosa Maria Sardà a la cerimònia de cloenda de diumenge 11, de la qual es podrà veure una exposició a la Sala d’Exposicions de Les Escoles Velles de Begur. Serà l’actriu Mercè Pons qui recollirà el premi honorífic en memòria seva. Cal recordar que a l’edició de l’any passat va homenatjar l’actriu Nora Navas, i el 2018 va ser el director Ventura Pons qui va rebre el guardó honorífic, de mans de Joan Pera.
Entre les activitats paral·leles, cal destacar el debat “El gènere de la comèdia al cinema català”, coordinat per Joan Ramon Armadàs, i que tindrà lloc dissabte dia 3.
Dels llargmetratges que es projectaran durant aquests dies, tindrem “Manual de la bona esposa” (França), protagonitzat per Juliette Binoche, “Tòxic” (Argentina), el “Pare x 3” (Perú), “Una vegada més” (Espanya) “Cat in the Wall” (Regne Unit-Bulgària), “Cinema Donkey” (Iran,) “Orsai” (Paraguai ), el “Robatori del Segle” (Argentina), entre d’altres. Tots aquests films formaran part de la selecció oficial que competirà pel Coral d’Or, el màxim guardó de festival. A més, es podran veure 38 curtmetratges, provinents dels Estats Units, Ucraïna, França, República de Corea, Argentina o l’Estat espanyol, que es presenten a la secció oficial dedicada als curts.
Amb una mirada retrospectiva, el festival commemorarà el 50è aniversari de l’estrena de la comèdia protagonitzada per Louis de Funès, “L’Home Orquestra”, i recuperarà el clàssic de la comèdia anglesa de Charles Crichton “Or en Barres”, protagonitzat per Sir Alec Guinnes, així com “Celebrity” de Woody Allen. No serà el primer cop que es projecta un film del gran cineasta novaiorquès: l’any passat s’hi estrenà “Dies de pluja a Nova York”, la seva penúltima producció.
I també hi haurà una mirada cap al futur. El festival atorgarà el Premi New Talent 2020 a una jove actriu o actora, que serà lliurat per Francesc Orella a la gala que se celebrarà el dissabte 3.
De Llatinoamèrica i de la Mediterrània
Dins el seu extens programa oficial, el festival acollirà el lliurament dels Premis de Cinema Llatí (CINELAT) que promocionen la presència de cinema llatí al mercat europeu. En aquesta edició, el compositor argentí Osvaldo Montes rebrà el premi d’honor.
Entre altres novetats, el festival comptarà amb la secció Mediterràniament, dedicada a les produccions que tenen el seu origen en països d’aquesta regió, com la comèdia “Tot Passa a Tel Aviv” o el curtmetratge “Gervasi, l’últim pescador de Sa Tuna”. Aquesta secció recordarà el clàssic “Mediterraneo” de Gabriele Salvatores, que va rebre l’Oscar a la millor pel·lícula de parla no anglesa el 1992.
La Costa Brava, un espai amb molta història cinematogràfica
Aquest festival ha tingut l’encert de posar al calendari d’esdeveniments cinematogràfics un territori, la Costa Brava, que ha acollit al llarg de la seva història un gran nombre de rodatges que han immortalitzat els seus paisatges, poblacions i gent.
Si comptem des de la primerenca pel·lícula “La pescadora de Tossa” de Josep de Togores del 1914, en sumem més de cent seixanta produccions, que han deixat una important petjada en la història del cinema català i internacional. Des de “Pandora i l’holandès errant” amb Ava Gardner i James Mason, a les dues produccions que han portat l’obra de Josep Maria de Sagarra “El Cafè de la Marina” a la pantalla gran: la de Domènec Pruna i la recent versió de Sílvia Munt del 2014.