NOUS CANALS DE DISTRIBUCIÓ DE L’AUDIOVISUAL

Possiblement una de les xerrades més interessants del Salón del Cinema ha estat la dedicada a distribució audiovisual “online”. Ha estat una taula rodona organitzada pel Cluster Audiovisual i que ha reunit representants de les plataformes més destacades en la distribució de continguts audiovisuals online… Repassem el més destacat
FLOOXER: LA “POTA” ONLINE DE ATRESMEDIA
Emilio Sánchez, representant de Flooxer va explicar que aquesta plataforma www.flooxer.com està associada al grup Atresmedia. La plataforma és recent i de fet, és l’evolució de les iniciatives d’aquest grup en la xarxa. Ells ja tenien al 2014 uns sistemes propis per penjar continguts a la xarxa que van evolucionar cap un canal propi a Youtube, anomenat Atrestube… Flooxer suposaria el pas natural dels broadcasters que volen monetitzar directament els continguts audiovisuals sense dependre dels acords i els comptes monopolístics que du a terme la plataforma audiovisual de Google… A Flooxer apareixen continguts dels diversos programes de les televisions del grup, continguts molt seleccionats i continguts creats específicament per la xarxa. *Paquita Salas” és una mostra del que fan amb criteris diferecials clars. Enfront al concepte Yoube on es pengen vídeos de manera indiscriminada, el punt fort de Flooxer vol ser un entorn amb vídeos curts, que tenen una línea editorial clara, on tots els vídeos están molt ordenats de manera que cara a l’usuari es busca facilitar-li la localització i visionat de continguts. Han creat la marca propia Squad i en aquest moment tenen a la plataforma més de 15000 vídeos. El que busquen, cara al anunciant, és oferir-li un entorn fiable i segur on es puguin canalitzar els seus missatges sobretot pensant en audiències més joves i digitals…
WUAKI.TV . LA NOVA TELEVISIÓ?
La plataforma va ser creada a Barcelona al 2009 per Jacinto Roca i Josep Mitjà, que van veure que el futur de la tele passava per Internet. Josep Monleon, que va presentar la plataforma era un d’aquests primers empleats. Ara ja són més de 160 treballadors a Wuaki, 50.000 títols i asseguren tenir tres milions d’usuaris, tot i que el concepte de qui es considera “usuari” no queda clar la noticia important seri que des del 2012 l’empresa va ser comprada per Rakuten, un monstre del e-commerce a Àsia, que esponsoritzarà al Barça com és sabut… Wuaki assatja un model de distribució digital que anomenen D2D –direct to digital- serien produccions audiovisuals: pel•lícules pensades per gran pantalla, documentals, curts etc… que ja van directament pel circuit digital… A banda d’aquestes iniciatives també son innovadors en la creació de “marketplaces” directes al gran públic. Per exemple amb la marca francesa Gulli de produccions d’animació són “partnerships” i venen a través d’aquest canal… Realment Wuaki es va avençar al seu temps i amb la tendència als televisors connectats Wuakix, segons ens explicava en Josep Monleon està consolidant el seu espai

ORIGINAL FORMULA DE TVISO
Quino Fernández de l’equip de TVISO va explicar-nos la seva plataforma. Va començar relacionant el gran nombre de plataformes de distribució online que ja han aparegut, les que tenen previst aterrar al nostre país, les especialitzades en temes diversos com Anime, posem per cas etc… El concepte de TVISO és diferent als anteriors, en quan actua com “agregador de continguts”: Perquè s’entengui, el que fa TVISO és actuar com un potent cercador que ens diu en cada moment el programa que volem veure les diverses opcions que tenim per a visionar-lo… Es tracta d’una plataforma absolutament neta i navegable, on es troben diverses categories, en línea youtube, com “els continguts mes vistos”, “continguts recomanats” etc… TVISO també es planteja anar incorporant en la plataforma continguts de valor com xerrades Ted, accès a Red Bull TV, la major plataforma en esports extrems… La proposta de valor de TViso sembla clara perquè enfront al gran nombre de plataformes i suports dispersos, TVISO ens ordena la informació i ens ofereix les diferents opcions de visionat de cada contingut. Mentre la pròpia industria audiovisual constantment dificulta l’acces a continguts en funció de les regions on som, pagament per veure etc… Tviso ens ordena en cada cas quines opcions tenim.
MOVISTAR+.. PLATAFORMA INTEGRADA
Manel Aldana de Movistar+ ens explicava que la seva plataforma podía considerar-se una plataforma integrada on es podien trobar continguts de Canals líneals i les dverses opcions de “diferit” en VOD. La seva plataforma recolzada lògicament en el grup que representa, aconsegueix ara mateix 1.900.000 usuaris i 43 milions de descàrregues al mes. Una conclusió rellevant a la seva plataforma: Si pensàvem que els millennials eren la clau dels nous consums de televisió i feíem les accions per arribar a aquest segment, Manel Aldana ens explicava que la resta de targets están adoptant els seus hàbits de consum… Estem en una transició del model de distribució en que els majors de 35 ja assumeixen hàbits que fins ara atribuiem als “millenials”… Segons el representant de la plataforma Movistar+ enten al consumidor que té gran volum de continguts a visionar i no troba el moment creant l’efecte “tsundoku”: Ells tracten d’ajudar al espectador, amb la seva filosofía de “televisió personalitzada” que passaria d’una banda, per l’opció del espectador de poder parar l’emissió una estona o tirar enrera etc… sense la pressió que suposa l’emissió lineal i l’esforç que fan en “bigdata” que els permet conèixer molt be l’espectador i proposar-li en cada moment allò que pensen que li pot interessar…
FILMIN: DES DEL MON DEL CINEMA
J.R. Tous, un dels creadors de Filmin, va deixar molt clar que la seva proposta venia del món del cinema, especialment el que es produeix fora dels grans circuits, el cinema més arriscat i que alguns anomenen “independent”: Filmin que ja sorgeix al 2007 era una extensió més de les activitats de la distribuïdora Cameo, de la qual el propi Tous és el cap visible… Enfront als grans volums del que parlaven les anteriors intervencions, Filmin es considera una comunitat de suscriptors interessats pel cinema. Filmin des de la seva creació ha asistit al canvi de tendències del sector. Si inicialment els usuaris veien la programació majoritariament en els seus ordinadors ara mateix aquesta franja és el 52%, encara majoritari però ja hi ha un 13% de tablets, un 6% de smartphones, un 21% és smart TV i un 8% consoles de video… Filmin a més de l’Estat Espanyol està a Portugal i a Mèxic… També forma part de la plataforma Eurovod que reuneix plataformes similars de diversos paössos europeus. Tous va donar per acabar algunes dades rellevants de la plataforma: 350.000 usuaris registrats, 250.000 vídeos passats en streaming mensualment, 110.000 “followers” al social media… En la seva plataforma anoitem 6200 films, 2600 episodis de televisió i 1500 curtmetratges…