activitatFa pocs dies finalitzava exitosament la 20ena edició de Le Rendez Vous de TV France International a Biarritz, amb una participació de productores, distribuïdores i televisions superior a l’any passat, i que ha servit novament d’excel•lent aparador comercial de l’extensa i competitiva oferta de continguts francesos per a la televisió i els nous serveis de VOD i SVOD.

Cal recordar que TV France International és la plataforma que aplega les principals productores audiovisuals, televisions i distribuïdores franceses per promoure l’exportació i la coproducció internacional. Com apuntàvem en un anterior article, enguany ha aplegat més de 260 compradors dels cinc continents; que han pogut negociar drets d’emissió amb una seixantena de productores franceses, que sumaven una oferta global de més de 1.200 programes de nova fornada. A l’espera de les dades que es presentin l’any vinent, la sensació és que la forta dinàmica de reunions i contactes d’aquests dies fa preveure una molt important xifra de vendes.

Dins d’aquesta dinamització de les vendes a l’exterior promoguda per TV France International, els seus tradicionals premis a l’exportació han incorporat una nova categoria, la dels formats. En aquesta primera edició s’ha guardonat un programa que no respon a la típica categoria dels concursos, sinó a un documental, això sí molt bolcat a l’entreteniment: “Life made in 100% …”.

Balanç del 2013: més vendes i recuperació d’Europa

A la conferència de premsa oferta pel Centre Nacional del Cinema i la Imatge Animada (CNC) i TV France International dins el programa oficial del Rendez Vous, es respirà un ambient d’optimisme davant els bons resultats assolits. A nivell de xifres, la facturació de l’exportació televisiva francesa, vendes i prebendes, continua augmentant any rere any, amb un 2013 que superà l’any anterior en més d’un 8% i acostant-se a la xifra rècord de 140M€ en total.

A nivell territorial, cal destacar la recuperació del mercat de l’Europa occidental, molt tocat per aquests anys de crisi econòmica. A nivell de gèneres, s’ha produït un increment molt important de la ficció i també de l’animació, que continua sent el contingut televisiu de majors ingressos. No és estrany doncs, que una de les grans presentacions d’aquesta edició del “Rendez Vous” fos una sèrie d’animació, “The Darwinners”, que vol aprofitar el seu recent èxit al mercat francòfon adreçant-se al mercat adult anglosaxó.

L’única dada negativa se situa en el terreny de les coproduccions internacionals de ficció, després d’uns darrers anys especialment bons, marcats per sèries com “XIII”, o “Transporter” que enguany a tornat a rodar i, per tant, permetrà recuperar part del terreny perdut l’any passat.

L’arribada de Netflix a França genera neguit al sector televisiu

Enguany, la data de celebració del mercat era just precedent a l’entrada en funcionament de la plataforma OTT Netflix a França, després d’haver aterrat ja a bona part d’Europa. La preocupació per l’impacte econòmic d’aquest gran competidor dels canals en obert i de pagament, en un sistema audiovisual tant regulat com el francès, ha promogut no poques polèmiques, i l’elaboració d’un acurat estudi prospectiu de quines conseqüències pot comportar l’entrada d’aquesta nova i atractiva oferta a les pantalles domèstiques.

Ofertes com Netflix, pel fet de prescindir de tecnologies de difusió amb obligacions d’inversions i percentatges d’emissió d’obres franceses –com és el cas de la TDT o la TV per satèl•lit– poden representar una reducció molt significativa de l’aportació total dels difusors audiovisuals en el finançament de les cinematogràfiques i televisives franceses. Unes injeccions financeres que podrien caure en els propers tres anys entre un 8% i un 44%, segons el gènere i la quota de mercat francès que acabi assolint la plataforma nordamericana. Les pitjors prediccions apunten a la ficció televisiva; un dels arguments més exitosos de Netflix que, seguint l’estela de canals com HBO, ha fet de l’oferta de producció pròpia un senyal d’identitat i un gran èxit comercial, com és l’èxit mundial de “House of Cards”. Una sèrie que va per la segona temporada i que s’ha venut a televisions de països on Netflix encara no hi era present.

Les principals recomanacions dels experts per fer front a aquesta prevista davallada de finançament per a la producció televisiva, passen per l’exportació, a partir de dues grans línies d’actuació. Per una banda, repensant determinades ofertes per fer-les atractives al públic internacional, i no només el domèstic. I per l’altra, avançar en la integració vertical entre productores i broadcast, per tal de mutualitzar tant els riscos com els beneficis de les produccions, avançant decididament en l’entrada de les televisions com a coproductores. D’aquesta manera es vol millorar la seva comercialització conjunta en catàlegs més competitius en el mercat mundial i, per tant, millorant el valor dels seus drets d’explotació exterior.

Val la pena destacar que, com a gest publicitari, i alhora per revestir-se de marca “també” francesa, Netflix produirà una sèrie de ficció de gran pressupost, “Marseille”. Una actuació similar a la que van fer anteriorment a la Gran Bretanya o Dinamarca, aliant-se amb professionals i productores dels respectius països. Un gest, però que no modificarà significativament les previsions negatives abans apuntades.