Coincidint amb el dia mundial del patrimoni audiovisual, es va presentar al Centre de Conservació i Restauració de la Filmoteca de Catalunya de Terrassa, el pla sistemàtic de digitalització dels fons fotoquímics de Catalunya. Un ambiciós pla per poder tornar a projectar obres essencials del cinema català a les actuals sales de cinema comercial o filmoteques; i també fer possible la seva incorporació als catàlegs de les plataformes audiovisuals en línia (OTT). Un pla que permetrà gaudir d’unes produccions claus de la història del nostre cinema en qualsevol finestra d’exhibició o difusió actual o futura. Dit d’una altra manera, passar de la seva situació actual de conservació a una visibilització universal i amb la màxima qualitat d’imatge possible, fins i tot superior a la de les projeccions cinematogràfiques prèvies a la digitalització de les sales.

Aquest pla, fruit d’un acord de Filmoteca de Catalunya amb l’ESCAC, permetrà disposar de còpies en format digital 4K dels principals llargmetratges i curtmetratges catalans produïts entre el 1940 i el 2014, any en el qual el format fotoquímic va desaparèixer de les noves produccions cinematogràfiques. En el primer any d’aquest pla es digitalitzaran 16 produccions, entre les quals cal destacar La ciutat cremada d’Antoni Ribas (la imatge que encapçala aquest article correspon al procés de revisió i neteja del negatiu de la pel·lícula) A tiro limpio de Paco Pérez Dolz, o Boom Boom de Rosa Vergés, així com 4 curtmetratges dedicats a Pablo Picasso, un d’ells realitzat per Josep Palau i Fabre. D’altres s’aniran incorporant durant els anys vinents, provinents del catàleg de Bàsics del Cinema Català i Singulars de la Filmoteca de Catalunya, que actualment aplega 25 llargmetratges i 40 curtmetratges.

Escàner Laser Graphic Direktor ubicat a l’ESCAC, digitalitzant un film de 35 mm.

A banda del criteri artístic i patrimonial, les produccions seleccionades són aquelles en les que es compti amb negatius en bon estat de conservació, a diferència de la gran majoria de produccions anteriors al 1940. El procés passa primer per una inspecció i neteja dels negatius, per passar-los a l’ESCAC qui en fa l’escanejat i posterior tractament de color i etalonatge, en una estació de color dotada de sala de projecció.

L’ESCAC treballa ara amb dos escàners d’última generació, un per a films de 35 mm i l’altre per a bobines de 16 mm, propietat de la Filmoteca de Catalunya. El primer permet digitalitzar amb resolució 4K (la màxima resolució d’imatge dels actuals projectors cinematogràfics comercials) 3 fotogrames de 35 mm per segon. Al final del procés s’obté un arxiu digital de llarga conservació (DCDM) i un de difusió (DCP) per a la seva exhibició en sala o difusió en plataformes audiovisuals en línia.

Només en alguns casos concrets s’apliquen eines de tractament d’imatge, ja que es tracta d’un projecte de digitalització, però no de restauració. Una tasca que continua desenvolupant la Filmoteca amb altres obres del seu extens fons cinematogràfic.

Gràcies a aquest pla, aquestes produccions podran tenir “una segona vida” comercial, sigui en plataformes digitals o cinemes comercials, així com podran ser projectades en filmoteques, com la mateixa Filmoteca de Catalunya, que crearà un cicle específic amb aquestes obres remasteritzades digitalment.