El Sitges Festival Internacional de Cinema Fantàstic de Catalunya que se celebrarà del 4 al 14 d’octubre del 2012, inaugurarà amb l’ombra de l’apocalipsi com imatge, aquesta mostra, i s’estrenarà amb la producció catalana El Cuerpo, del debutant Oriol Paulo, un thriller psicològic de suspens protagonitzat per Belén Rueda, José Coronado, Hugo Silva i Aura Garrido, en co-producció de Rodar y Rodar, Antena 3 Films, Televisió de Catalunya i Canal +, i distribuïda per Sony Pictures Releasing de España, un dels films més esperats de la indústria nacional d’aquest l’any.
A la Secció Oficial del Festival, també dos títols catalans optaran al principal guardó del certamen, Premi Maria a la Millor Pel·lícula, (basat en el popular personatge robòtic del clàssic Metròpolis, de Fritz Lang). En primer lloc Insensibles, òpera prima de Juan Carlos Medina, faula fantàstica que s’enfonsa en les arrels de la Guerra Civil espanyola, protagonitzada per Àlex Brendemuhl, i El bosc, un relat d’Albert Sánchez Piñol que ell mateix, ha adaptat per a la gran pantalla, l’actor principal es el nord-americà Tom Sizemore.
Tanmateix es podrà veure Cosmópolis, de David Cronnenberg, amb l’actor Robert Pattinson de protagonista i basada en la novel·la de Don De Lillo, el film Holy Motors de Leo Carax, es un personal homenatge a l’imaginari cinematogràfic europeu, la epopeia 3D Flying Swords of Dragon Gate de Tsui Hark, un gran èxit a Xina, i l’aterridor serial killer, Chained de Jennifer Lynch, autora guanyadora del Festival el 2008.
També cal destacar en la Secció Oficial al cine de gènere de producció nord-americanes, com Sinister, de Scott Derrickson, a on Ethan Hawke s’enfronta a un terrorífic cas paranormal, The Possesion de Ole Bornedalde produïda per Sam Raimi , i Lovely Molly, la nova pel·lícula d’Eduardo Sánchez, un dels creadors d’El proyecto de la bruja de Blair (projectada a Sitges 1999).
Cal destacar a l’autor Pascal Laugier, responsable de la polèmica Martyrs, amb l’ impactant The Tall Man, protagonitzada per Jessica Biel, i a l’indiscutible director de culte Don Coscarelli amb el film John Dies at the End, protagonitzada per Paul Giamatti, aixi com la presència del remake del clàssic slasher americà de 1981, Maniac, produïda per Alexandre Aja (Alta tensión) i amb Elijah Wood d’actor principal, que farà passar una bona estona als addictes a les emocions fortes.
En l’apartat mes indie podrem gaudir del gran èxit de Sundance i una sorpresa en l‘actual cartellera d’Estats Units, la comèdia de ciència ficció Safety no Guaranteed, de Colin Trevorrow, i a la britànica Sightseers, de Ben Wheatley (director de l’aclamada Kill List), sensació a la Secció Quinzena dels Realitzadors, de l’últim Festival de Cannes.
El Festival de Sitges també acollirà la presència obligada de l’apocalipsi en aquest any marcat per la fi dels temps, amb la extremadament violenta The Day, de Douglas Aarniokoski, o el film Doomsday Book, co-dirigit per Kim Jee-wong (Encontré al diablo) i Yim Pil-Sung (Hansel and Gretel), que no serà l’única presència del cinema coreà en la programació, també Nameless Gangster, de Jong-bin Yun, representat en la Secció Oficial , es una de las sensacions del box-office del seu país, enguany i un autèntic “tour de force” del seu protagonista Choi Min-sik (Old Boy).
SECCIONS PARAL·ELES
A la Secció Oficial Panorama, dedicada a la franja del gènere pur i de tendència independent, aportarà títols com The Pact, de Nicholas McCarthy, un esgarrifós i innovador relat de fantasmes que ha estat un èxit sorpresa a les taquilles del Regne Unit, també Tower Block, de James Nunny Ronnie Thompson, un film d’horror real al voltant del setge a on un franctirador apostat sotmet als inquilins d’un bloc d’apartaments.
A la popular Secció Noves Visions, amb les ficcions mes radicals, transgressores i experimentals, veure’m de Keyhole, l’última producció d’un dels grans autors, Guy Maddin (un clàssic de Sitges), Mystery, de Lou Ye, que va obrir Un Certain Regard a Cannes, o For Love’s Sake, d’un altre habitual, en Takashi Miike. En la Secció de Noves visions, Documental, treballs tan prestigiosos com Room 237, de Rodney Ascher, que gira entorn a l’univers sorgit i generat per El resplandor, d’Stanley Kubrick.
A la Secció Casa Àsia, cine del continent asiàtic de gènere, Gang of Wasseypur, d’Anurag Kasyhag, una epopeia criminal índia de més de quatre hores, marca una fita en el cinema d’aquest país. Altres títols seran Ace Atorney, també de Takashi Miike, i la pel·lícula d’arts marcials Wu-xia, de Peter Chan, que recupera el mític actor “Jimmy” Wang-Yu.
Anima’t, la selecció habitual de curtmetratges, on s’oferiran llargmetratges com The King of Pigs, de Yeun Sang-Ho, vist a la Quinzena dels Realitzadors de Cannes, Alois Nebel la producció txeca de Tomás Lunák, i The Suicide Shop, debut al cinema d’animació en 3D, del realitzador Patrice Leconte, 3D. En aquesta secció es reivindicarà la figura de l’animador japonès Sugii Gisaburo, col·laborador íntim d’Osamu Tezuka, que presentarà la premier del seu últim títol, The Life of Budori Gusuko, així com alguns treballs previs i un documental sobre la seva obra.
Sitges Family com es habitual, projectarà una selecció del millor cinema fantàstic per als infants, com el film d’animació 3D, japonès, Naki on Monster Island, de Takashi Yamakazi.
També per noctàmbules, i amants de les emocions més fortes el programa de maratons a on es podrà gaudir, entre d’altres de Zombie Ass, de Noburo Iguchi, i la britànica Cockneys vs. Zombies, de Matthias Hoene.
Aquest any les projeccions retrospectives seran protagonitzades pel Cinema de Culte, amb una selecció de pel·lícules de gènere que al llarg dels anys han passat a formar part en l’imaginari popular, retrospectiva que il·lustrarà el llibre d’aquesta edició del Festival, dedicat precisament al món de les cult movies. També i dins d’aquesta idea es celebrarà el centenari de Nikkatsu, l’històric estudi cinematogràfic japonès, amb una sessió doble dins la secció Mondo Macabro.
En col·laboració amb la Filmoteca de Catalunya, s’ha programat la secció Seven Chances, amb una sessió especial preparada per la Filmoteca al voltant de la figura d’Antoni Padrós, un sorprenent autor experimental català dels anys 70 de qui es projectarà el seu film Shirley Temple Story.
El portal de cinema online Filmin, d’acord amb el Sitges – Festival Internacional de Cinema Fantàstic de Catalunya, oferirà a la seva plataforma algunes de les estrenes programades d’aquest any, a on es podran veure el dia següent a la seva projecció al Festival, durant un període determinat de temps.
També i amb 3XL, el canal juvenil de TV3, Sitges 2012 obre una finestra a la televisió de gènere, per a explorar el món fantàstic de la BBC dels últims anys, que ha perfilat amb èxit una extensa tradició del gènere fantàstic, com la sèrie Doctor Who ja mítica, la nova visió de Sherlock, el personatge de Conan Doyle, o altres produccions com Misfits, Psychoville i The Fades, que s’han convertit en culte instantani en tot el món.
I finalment per vuitè any consecutiu, Sitges comptarà amb el Jurat Carnet Jove, creat en l’edició del 2005, gràcies a la col·laboració entre la Direcció General de Joventut de la Generalitat de Catalunya, el Carnet Jove i el Sitges – Festival Internacional de Cinema Fantàstic de Catalunya, Cinc joves que formen el jurat seran els encarregats de lliurar el Premi Carnet Jove a la Millor Pel·lícula de l’Oficial Competició, i el Premi a la Millor Pel·lícula de la Secció Midnight Xtreme.