La quietud que deixa el dol
Amb Los tortuga, Belén Funes construeix una obra pausada i sincera sobre el dol, les relacions familiars i la migració. A través d’una estructura dual que alterna els camps d’oliveres de Jaén i els blocs impersonals de Barcelona, el film ens endinsa en la història de Dèlia i Anabel, mare i filla que encaren la pèrdua del pare des de llocs emocionals molt diferents.
El relat es desplega en un to intim i quasi documental, amb una fotografia artesanal que recorda referents com Alcarràs de Carla Simón, especialment per l’abordatge coral i naturalista. També hi ressona la sobrietat visual de Têtes Brülées o l’enfoc d’arrel social i emocional de Holy Cow.
Antonia Zegers ofereix una interpretació sòlida i matisada, mentre que Elvira Lara, en el seu primer paper, aporta una frescor que afegeix versemblança al personatge. La seva inexperiència es converteix en una virtut dins un context on la naturalitat i el gest minim són fonamentals.
El film brilla en la manera com contraposa espais: el poble com a lloc de diàleg i memòria compartida, i la ciutat com a espai de distància i tancament emocional. El so està molt ben cuidat i reforça aquesta proximitat, tot i que l’ús puntual de la música molt escassa- pot arribar a sobtar i desencaixar en algun moment.
Tot i que el muntatge a Barcelona pot resultar reiteratiu i algunes escenes es podrien haver retallat, Los tortuga és una pel-lícula que es fa lloc per la seva honestedat i la seva capacitat de tocar molts temes alhora -des de la pèrdua fins als dilemes laborals educatius, passant per l’habitatge sense perdre coherència.
S’hauria de veure?
No és una obra destinada al gran públic, i potser no emociona tant com voldria, però sí una proposta solida, ambiciosa i ben executada que podria fer camí en la temporada de premis.
{
“@context”: “https://schema.org”,
“@type”: “NewsArticle”,
“headline”: “LOS TORTUGA DE BELÉN FUNES: DOL, MIGRACIÓ SILENCIS, AL BCN FILM FEST (CRÍTICA)”,
“datePublished”: “2025-05-02T21:13:00+02:00”,
“author”: {
“@type”: “Person”,
“name”: “Guillem Thorson”
},
“publisher”: {
“@type”: “Organization”,
“name”: “areavisual”,
“logo”: {
“@type”: “ImageObject”,
“url”: “https://areavisual.cat/wp-content/uploads/2018/05/logoareavisualcat_2018_01.jpg”
}
},
“mainEntityOfPage”: {
“@type”: “WebPage”,
“@id”: “https://areavisual.cat/2025/05/02/los-tortuga-critica”
}
}