El 10 d’octubre s’inaugura la nova etapa del Super3, que a partir d’ara es coneixerà amb l’acrònim SX3, i que tindrà dues ofertes adreçades a públics més infantils o ja preadolescents o adolescents. Ara fa pocs dies es va fer la presentació als estudis de TV3 que van comptar amb una nodrida assistència d’influenciadors “influencers” i joves creadors de continguts en català a les xarxes. I he de dir de les converses mantingudes amb alguns d’ells en acabar l’acte que el projecte del nou SX3 va agradar i molt.
Tot projecte com aquest és una obra col·lectiva, en aquest cas ho és dels grans professionals de TV3. Però cal destacar a qui ha estat l’ànima d’aquest nou SX3, la directora de continguts infantils de TV3 i durant molts anys presentadora del multipremiat espai InfoK: Laia Servera. Va ser ella qui va afirmar que el SX3 representa una “reforma global de l’imaginari del Super3”. I això és tota una declaració d’intencions ben encertada. Davant d’un producte molt devaluat, per les retallades de finançament al Super que van materialitzar-se ja el 2012 amb el nefast tancament del 3XL, calia una nova proposta de cap a peus i no pas una rentada de cara del que teníem. Un nou projecte multiplataforma i transmèdia connectat des de l’inici a les xarxes socials com TikTok i Instagram.
Una gran oportunitat per al sector de l’animació
La dècada perduda amb la desinversió del Super3 no només ha tingut unes nefastes conseqüències per a la normalització del consum de continguts audiovisuals en català per a milers d’infants i joves que s’han vist orfes d’una oferta mínimament atractiva, sinó també del sector de l’animació de la indústria audiovisual catalana. Ara s’obre una finestra d’oportunitat amb aquest SX3 que hauria de ser una palanca d’impuls a un teixit empresarial i creatiu que viu uns moments de gran dinamisme. No és casual que a l’acte de presentació hi assistís el vicepresident d’animació de PROA, Ivan Agenjo, i la coordinadora de PROANIMATS, Mar Sáez. Un dinamisme que ha aconseguit que Barcelona sigui la seu del primer congrés internacional de coproduccions europees d’animació, que se celebrarà el mes vinent.
Tot i que és una producció gestada fa un temps, serveixi de bon exemple de nous continguts del canal SX3, fets aquí, la sèrie infantil Jasmine & Jambo, de la productora Teidees; que a més de tenir a TV3 com a coproductora, ha comptat amb la participació d’IB3. Una producció que, com està passant amb les sèries de ficció, il·lustra com pot ser de positiu la col·laboració entre les tres tres grans televisions públiques dels Països Catalans.
Quan escric aquestes ratlles fa poques hores que hem conegut la mort d’Àngel Casas. La seva trajectòria professional va ser un exercici de desacomplexament, innovació i ambició televisiva. Tres característiques que traspuen d’aquest nou SX3. Serveixi aquest article de petit homenatge a aquest gran professional de la comunicació audiovisual.