Del dilluns 26 de maig al 30 de juny, TV3 ha programat un cicle de cinema en català que ha inclòs cinc llargmetratges que ja havien passat per sales i, en alguns casos, per plataformes. Entre els títols més destacats hi ha Casa en flames i El mestre que va prometre el mar. Tots els films també s’han pogut veure a la plataforma 3Cat, on, fins a l’1 de juny, ja acumulaven més de 160.000 reproduccions.
L’audiència mitjana del cicle ha estat de 429.000 espectadors i una quota de pantalla del 13,9%, unes xifres molt positives si tenim en compte que es tracta exclusivament de produccions catalanes. Algunes pel·lícules, de fet, han tingut més impacte a la televisió que en la seva estrena a sales.
El títol més vist ha estat, com era previsible, La Casa en flames, amb 673.000 espectadors i un 19,7% de quota. Bones dades per a Dani de la Orden, que a la tardor estrenarà La Casa nostra, codirigida amb Oriol Pérez.
Anàlisi títol per títol:
— L’home dels nassos / 26 de maig
El llargmetratge va debutar amb un 11,2% de quota de pantalla i 186.000 espectadors. Un salt impressionant respecte als 2.968 espectadors que va aconseguir a sales, multiplicant per 62 el seu abast. L’adaptació fantàstica d’una llegenda catalana ha trobat a la televisió un públic que no havia anat a veure-la als cinemes.
— El mestre que va prometre el mar / 2 de juny
La pel·lícula de Patricia Font va liderar la franja amb un 15,6% de quota i 574.000 espectadors. Tot i que ja havia estat un èxit comercial amb més de 306.000 espectadors en sales, el boca-orella va continuar funcionant a la pantalla petita.
— Saben aquell / 9 de juny
El biopic sobre Eugenio va obtenir 617.000 espectadors i un 16,1% de quota. A sales havia aconseguit 149.723 espectadors i una recaptació de 933.109,27 €, de manera que l’audiència televisiva ha ampliat notablement la seva exposició, multiplicant per 1,7 el seu públic.
— Societat negra / 16 de juny
El thriller dirigit per Ramon Térmens va ser el títol amb menys audiència del cicle i només va aconseguir reunir 97.000 espectadors i un 7,1% de quota. Tot i la presència de Montse Germán (coneguda pels espectadors per la seva participació a la sèrie Com si fos ahir), el film ha multiplicat per 56 la seva visibilitat respecte als 1.740 espectadors que va tenir a sales.
— Casa en flames / 30 de juny
L’última pel·lícula va ser la que va reunir més espectadors davant de la pantalla petita amb 673.000 espectadors i un 19,7% de quota de pantalla. Si comparem les dades amb la taquilla en sales (472.968 espectadors i 3.138.942,69 € de recaptació), veiem que el film va trobar nou públic a TV3.
Conclusió:
La iniciativa confirma el potencial de la televisió pública com a finestra estratègica per a la difusió del cinema català. El balanç del cicle és desigual en xifres, però homogeni en una conclusió clara: les pel·lícules arriben a públics molt més amplis quan tenen presència destacada a la graella de cinema i després passen per la televisió.
Si es vol consolidar aquesta tendència, caldria pensar en una programació estable que garanteixi presència regular del cinema català a la graella. Una emissió setmanal de llargmetratges produïts a Catalunya podria contribuir no només a reforçar el sector, sinó també a educar l’audiència en el consum d’un cinema amb llengua i mirada pròpies, i afavorir que més públic torni a les sales, consolidant així l’hàbit de veure cinema en català.
*Les dades d’espectadors i quota de pantalla de TV3 i 3Cat han estat facilitades per la mateixa CCMA.
**Les dades d’espectadors i recaptació en sales provenen del registre oficial de l’ICAA.