Taula rodona: Creadors de Plataforma
La Setmana del Talent Audiovisual, iniciativa impulsada pel Clúster Audiovisual de Catalunya, celebra des d’avui i fins el 3 de desembre, la setena edició i es consolida com la trobada de referència de la indústria audiovisual i el talent universitari.

La jornada inaugural Economia digital creativa. Una indústria milionària ha posat el focus en la revolució que viu el panorama audiovisual digital. Actualment, la indústria tradicional adaptada a l’àmbit digital, formada per plataformes com Netflix, HBO, o TV3 a la carta, etc. conviu de ple amb la nova indústria audiovisual, la dels creadors de continguts digitals (streamers, youtubers, tik tokers, influencers, …). La primera, una indústria consolidada, totalment professionalitzada i regulada, contrasta amb la nova indústria dels creadors, poc regulada i força desconeguda. Aquesta nova economia digital compta amb 50 milions de creadors de tot el món, dels quals només 2 milions s’han professionalitzat. Aquests creadors tenen un paper protagonista i estan passant per davant de les pròpies plataformes i dicten els continguts i les tendències. Aquesta nova indústria s’ha més que doblat des de 2019 i és quatre vegades més gran que el 2016.Les regles de joc de la nova indústria audiovisual

La jornada inaugural ha arrencat amb la ponència Joc de contraris: mitjans, missatges i tempos a càrrec de Janira Planes, experta en la cultura d’internet. La conferència s’ha centrat en plataformes com Twitch i Tik Tok, encaminada a convertir-se en el nou Facebook, que estan revolucionant la indústria audiovisual amb nous formats, tendències i models de negoci. Aquestes plataformes, que van prendre volada a Espanya i a Catalunya arran del confinament, ofereixen opcions gairebé contraposades: el micro-entreteniment de Tik Tok, basat en vídeos curts, contrasta amb els directes de més de 8 hores de la plataforma Twitch.

Planes ha parlat de la monetització dels continguts digitals i ha donat a conèixer casos d’èxit de marques i empreses amb Tik Tok com: Duolingo, una app per aprendre idiomes que ha acumulat 1,5M de seguidors a Tik Tok en un mes; o Ac2ality, el mitjà de notícies nascut a Tik Tok adreçat a la generació Z.

La nova economia creativa: oportunitats per a les empreses

La taula rodona Indústria digital creativa: innovació pel sector ha descobert l’aposta per a nous formats audiovisuals de les empreses que hi ha darrera d’aquesta nova economia creativa. El debat, moderat per Mariola Dinarès, periodista i emprenedora digital, ha comptat amb les intervencions de Luis del Val, CEO i fundador de la productora de contingut digital YouPlanet; Núria Fonollà, productora executiva i directora de Top Gamers Academy de la productora Gestmusic, i Ignacio Segura, director general de la distribuidora independent DeAplaneta Entertainment.

Els protagonistes de la nova indústria

La taula Creadors de plataforma: reptes, perills i oportunitats, moderada per Albert Lloreta, realitzador i expert en cultura digital, ha comptat amb la participació de la catalana Berta Aroca, creadora de continguts, especialment a Tik Tok, on té 157.000 seguidors i on publica vídeos que acumulen 6,2 milions de likes;  Paula Carreras, periodista i comunicadora cultural, co-impulsora de Gent de Merda a Radio Primavera Sound, podcast de referència a Catalunya amb gairebé 100 episodis; i Pol Mallafré, conegut a xarxes com a Mockudramas per les seves creacions audiovisuals en plataformes com Instagram i Twitter, i artista multidisciplinar de l’audiovisual que ha treballat en sèries i productes televisius com Coolhunters de Mediapro per a TV3.

L’ús del català: un fre per als algorismes i la monetització?

La taula rodona també ha analitzat la situació de la creació de continguts en català. Ha assenyalat que, actualment, hi ha molts creadors de continguts en català, però o bé hi ha poc públic o bé no hi ha una gran relació comercial amb les marques més enllà de casos excepcionals com les influencers Juliana Canet o la mateixa participant Berta Aroca, la Dàmaris Gelabert, cantant de cançons infantils que acumula més de 2 milions de subscriptors a Youtube, o el programa d’humor irreverent sobre el Barça i el món del futbol en format podcast La Sotana.
Eduard Gil, director del Clúster Audiovisual de Catalunya