Aquesta setmana s’ha celebrat la 28a edició del mercat internacional de l’audiovisual francès a Biarritz, organitzat per Unifrance, un cop l’any passat TV France International s’hi va fusionar. El nou ens, per tant, promou i dinamitza la comercialització de tot l’audiovisual francès a l’exterior, des dels llargmetratges a l’animació, passant pels documentals i les sèries de ficció, entre d’altres gèneres.
El vicepresident d’Unifrance, Hervé Michel, explicava a ÀreaVisual que «després de dues edicions virtuals, la tornada al cara a cara era esperada amb moltes ganes pels professionals», tot destacant que hi participessin 62 empreses de distribució audiovisual franceses, «una xifra estable respecte a l’edició del 2019. Una dada molt bona, tenint en compte les freqüents adquisicions i fusions del sector a França durant els darrers dos anys». Michel també ha destacat que «els compradors també han mostrat un entusiasme renovat, ja que es van acreditar més de 240 compradors de 47 països. Per al 29% de les empreses participants, aquesta serà la seva primera participació en la cita. I també per primer cop, Unifrance ha volgut que les principals emissores franceses participessin en l’esdeveniment».
Televisions i plataformes de tot el món
Així, a més de grans plataformes OTT com Amazon Prime Video, Pluto TV, AMC+, Disney + o Discovery +, hi han participat televisions i distribuïdors dels cinc continents, des d’Austràlia, al Canadà, passant per Brasil, Índia, Tunísia, Japó, Dubai i pràcticament tots els països europeus, amb una destacada i meritòria presència de cinc empreses ucraïneses. Una de les televisions que hi han assistit des de l’inici d’aquest mercat -quan ni tan sols es feia encara a Biarritz- és TV3. Enguany, a més de l’expert en adquisició de documentals, Francis Humble, hi ha participat el seu cap d’adquisicions, Carles Blanch. Precisament, el génere dels documentals ha tingut, novament, un especial protagonisme en les presentacions especials d’aquesta edició. Per una banda, una minisèrie dedicada al patrimoni arquitectònic europeu «The Wonders of Europe», que ja està produïnt una segona temporada, i l’àmplia col·lecció de documentals i sèries documentals d’ARTE Distribution sobre natura i vida salvatge, que anirà incrementant-se aviat amb noves produccions, ja totes editades en 4K.
Juntament amb els documentals, aquest mercat ha tingut dues presentacions més singulars, en un dels gèneres audiovisuals que més va funcionar la producció francesa al mercat internacional, las sèries de ficció. Una, de gran producció, «Diane de Poitiers» ambientada a l’època del Renaixement, però que trasllada a l’espectador temes tan actuals com l’empoderament de la dona, i el segon una sèrie policíaca amb Nova Caledònia com a escenari, «OPJ Pacifique Sud» que aviat estrenarà tercera temporada, amb molt èxit en un dels canals públics de la televisió francesa.
1000 continguts audiovisuals a disposició dels compradors internacionals
Un miler de continguts disponibles en aquest mercat -dels quals la meitat eren noves produccions- que podien ser còmodament seleccionats i analitzats en un dels 130 punts de visionament instal·lats, amb pantalla gran i d’alta resolució i auriculars Hi-fi, connectada a la nova videoteca en línia Screening Room d’Unifrance. Una plataforma audiovisual que substitueix a la veterana Screenopsis, accessible per a tots els compradors internacionals acreditats.
Una edició que ha estat molt positivament valorada per compradors, distribuïdors i organització, que ja prepara la seva edició 2023. Abans, Unifrance organitzarà el gener vinent Les Rendez Vous à Paris, que tradicionalment havien estat orientats al cinema en exclusiva.
Un model exitós de mercat internacional que hauria d’inspirar poder fer alguna cosa de similar al nostre país, això requeriria, entre altres coses, d’un replantejament a fons de l’actual Catalan Films, que ni per model de governança ni per orientació estratègica s’assembla a Unifrance. Això, al marge de l’enorme diferencial pressupostari entre una organització i l’altra. Sigui amb actuacions com aquesta o d’altres, la indústria audiovisual catalana i el Govern hauran d’actuar amb una estratègia potent i eficaç en els pròxims anys -mentre no es materialitza el Hub de les Tres Xemeneies- si no volem que aquest sector esdevingui poc més que una sucursal de Madrid.
(si voleu més detalls de com funciona aquest mercat per dins, podeu llegir aquest article, escrit poc després de la seva 20a edició on dedico tot un apartat. Des de llavors la part tecnològica ha evolucionat molt, però els trets distintius de la seva organització s’han mantingut amb pocs canvis)