Fa pocs dies se celebrava a Granollers una nova edició del MAC. Com ja va passar l’any passat, el MAC ha tingut com a un dels grans temes els podcast, sobre els quals s’ha organitzat la segona trobada anual, així com tot un seguit d’activitats vinculades. No només pel fet que hi vaig participar com a moderador, sinó pel seu alt interès, en destaco la que va organitzar el Clúster de l’Audiovisual de Catalunya, amb el títol de “Nou entreteniment sonor: la postproducció de so en podcast”. Una taula protagonitzada per tres grans professionals dels podcast: Jordi Joan Garcia, enginyer de so, que dirigeix des del 2010 l’estudi de postproducció G23; Pep Aguiló, provinent de la postproducció d’àudio i creador de l’estudi Idea Sonora; i Àlex Garcia Amat, cofundador i director creatiu de la productora de podcast La Coctelera Music.
En les seves intervencions s’apuntaren tot un seguit d’idees ben suggerents sobre l’estat creatiu dels podcast i les bones perspectives de futur d’aquesta nova tipologia de producte audiovisual que encara no té dues dècades d’existència: que el podcast està creant un nou llenguatge audiovisual; que cada cop més hi ha demanda de noves produccions i que productes i marques veuen en aquests continguts una eina de gran eficàcia per als seus interessos comercials; que la professionalització dels podcast, tant en l’àmbit creatiu com de postproducció va en augment. En definitiva, que la producció de podcast professionals cada cop s’assemblen més a produccions audiovisuals com un film o una sèrie, per tal d’aconseguir crear, amb l’àudio només espais, èpoques i situacions d’una alta complexitat. I aquí la intervenció de la postproducció de so i les possibilitats del so immersiu o binaural hi juguen un paper determinant.
Una trobada referent del sector audiovisual
El MAC neix a la capital del Vallès Oriental l’any 2000, amb la voluntat de ser un punt de trobada pels operadors, productors i professionals de la indústria audiovisual catalana, tot i que sempre molt orientat als mitjans de proximitat, tant radiofònics com televisius.
En les primeres edicions es va configurar com un aparador i un mercat d’intercanvi d’idees i de continguts. En èpoques més recents, i en un context ja digital, s’ha transformat en un fòrum professional en el qual es pot mesurar l’estat de salut del sector, i alhora és un gran aparador per a la presentació de novetats tecnològiques, productes i noves tendències en l’audiovisual. D’alguna manera. el MAC ha esdevingut el congrés “oficiós” de l’audiovisual de Catalunya. I no deixa de ser ben positiu i estratègic com a país que aquest se celebri fora de la ciutat de Barcelona.