El MAC 2022 Va desenvolupar-se el passat 1 de juny amb un acte inaugural encapçalat per l’alcaldessa de Granollers, Alba Barnusell; la vicepresidenta quarta i diputada de polítiques de participació, agenda 2030 i ODS de la Diputació de Barcelona,  Núria Parlón; el president del Consell de l’Audiovisual de Catalunya, Xevi Xirgo; el secretari de Mitjans de Comunicació de la Generalitat de Catalunya, Oriol Duran, el conseller delegat de la Xarxa Audiovisual Local (XAL), Marc Melillas i el director de Mercat Audiovisual de Catalunya, Josep Maria Codina.

A partir d’aquí s’ha desplegat un intens programa amb 30 sessions en quatre espais simultanis. El certamen ha registrat una afluència notable, amb 532 assistents, recuperant índexs similars d’abans de la pandèmia.

Els continguts també han tingut un ampli seguiment a internet, a través dels streamings, que han acumulat 1.085 visualitzacions. Oferim a continuaició l’enllaç amb el més destacat del que es va parlar:  Metavers: reptes i oportunitat pels mitjans audiovisuals, l’acte inaugural i la presentació del Projecte ODS. Pel que fa al programa de la II Trobada del Podcàsting a Catalunya, sobresurt l’acte d’obertura protagonitzat per Javier Gallego, la cloenda a càrrec de Jordi Évole i Gonzo i la sessió Estratègies de marca i distribució dels podcasts.

A tot plegat, cal afegir l’oferta de les MAC Sessió, sessions preenregistrades, continguts exclusius en línia que complementen la programació del certamen.

Els espais de Roca Umbert que han acollit les sessions d’enguany han estat la Nau B1, la Sala Oberta del CAM, el Plató del Centre Audiovisual i la sala d’actes de la Biblioteca. Algunes de les ponències més destacades han estat Els models de negoci de les OTT de Pepe Cerezo; el diàleg entre Mikel Iturbe i Fran Llorente sobre la transformació dels mitjans de comunicació; la sessió sobre la Llei de la Comunicació Audiovisual de Catalunya d’Oriol Duran o la taula rodona de cineastes catalanes, amb Neus Ballús, Belén Funes, Carol Rodríguez i Èrika Sánchez. i la presentació de Judith Colell, presidenta de l’Acadèmia del Cinema. Català.

També cal mencionar l’expectació que ha suscitat la presentació de la nova OTT dels mitjans locals per part de La Xarxa de Comunicació Local. La sessió ha comptat amb la presència del conseller delegat de la XAL, Marc Melillas; el director d’Operacions, Miquel Herrada; la responsable de Qualitat i Promoció, Glòria Trullàs i Isabel Pérez, del Servei d’Eines Digitals. La Xarxa+ es posarà en marxa a la tardor i oferirà una oferta que comprèn més de 30 canals de televisions locals en directe i la recuperació dels continguts dels últims set dies, entre d’altres.

II Trobada del Podcàsting a Catalunya

Per segon any consecutiu, un ampli nombre de sessions han omplert una jornada exclusivament dedicada al món de l’àudio i a les seves narratives, amb continguts que han analitzat casos d’èxit, la monetització dels podcasts, la seva producció executiva i altres aspectes.

Jordi Évole ha explicat com es va iniciar en aquest món, arran de la pandèmia. La sessió s’ha enriquit amb l’aportació del seu company Gonzo, amb qui van mantenir el podcast Los días contados durant el confinament. La trobada també ha permès seguir l’enregistrament en directe del podcast de Pablo IglesiasLa Base, complementat amb el testimoni de dos dels seus col·laboradors més estrets, Manu Levín i Sara Serrano.

La programació d’enguany ha fet especial èmfasi en la presència de la dona. Algunes de les ponents que han aportat la seva visió professional i experiència han estat Mar Abad, cofundadora del segell de podcasts El ExtraordinarioSílvia del Río Laura Martín, cocreadores del podcast i María Santonja, directora de PodWoman, un esdeveniment de podcàsting per a dones en castellà.

Fira MAC

L’espai de trobada per a empreses i professionals va comptar amb companyies fidels al MAC i també noves incorporacions. Entre aquestes, la companyia nord-americana Studio Network Solutions i ABcontrol, especialitzada en assistents de veu.
En conjunt, l’àmbit empresarial del MAC ha comptat amb la col·laboració de 23 empreses, quatre d’aquestes dels Estats Units, França i Suècia, cas d’Acast, que també ha patrocinat dues sessions del programa.

L’afluència de visitants durant la jornada va permetre a les empreses mostrar les novetats d’aquest 2022, fent front als efectes del coronavirus, encara presents. L’audiovisual local demanda trobades com el MAC per reunir el sector de manera presencial, i amb voluntat de recuperació. Aquesta, de fet, va ser la reflexió més repetida a la nau de 800 m2 que va acollir la fira.

Premis de Comunicació Local

El MAC 2022 ha tornat a tenir com a cloenda l’acte de lliurament dels Premis de Comunicació Local, organitzats per la Xarxa Audiovisual Local. Enguany, la gala s’ha celebrat a l’exterior i en un format festiu, comptant amb el protagonisme musical de l’equip del programa de Ràdio Televisió Cardedeu Objectiu Paki, amb la presència destacada de la guanyadora de la segona edició, Martina Burón, que va oferir dues cançons.

Vallès Oriental Televisió (VOTV) s’ha alçat amb el premi a la millor televisió; el premi en la categoria de ràdio ha recaigut en el Prat Ràdio i la periodista Lluïsa Bertomeu ha rebut un reconeixement a la seva trajectòria. La resta del palmarès -inclosos un premi especial i un altre d’honorífic a l’exalcalde de Granollers, Josep Mayoral, pel seu suport a la comunicació local-