El Mercat Audiovisual de Catalunya 2020 encara la seva edició més atípica (la 21a), preparant un certamen totalment virtual, en el qual totes les sessions es podran seguir en directe en streaming a través del web del MAC (www.audiovisualmac.cat). A més, tots els continguts quedaran permanentment online un cop acabada la jornada, l’11 de novembre.Aquest nou enfocament -forçat, en part, per la situació sociosanitària que estem vivint- permetrà que els continguts siguin més accessibles i obre perspectives perquè el MAC tingui una major projecció i entre una audiència més diversa.

BLOCS TEMÀTICS:

Eduard Martín, director del Programa 5G de Mobile World Capital Barcelona, oferirà la key note inaugural del MAC 2020. A partir d’aquí el programa s’articula a través de tres grans blocs temàtics.D’una banda, l’anàlisi de la situació dels mitjans de proximitat abans i després de la pandèmia. Entre altres aspectes, es presentarà el Pla Estratègic de la XAL i també les conclusions d’un estudi d’impacte de la televisió local, realitzat per Blanquerna-Universitat Ramon Llull.En segon lloc, el fenomen emergent del podcast serà el gran protagonista de les sessions dissenyades en col·laboració amb l’Observatori de la Ràdio a Catalunya, amb ponents com Eduardo Suárez, cap de comunicació del Reuters Institute of Journalism, o Quim Espinosa, director de Ràdio Ciutat de Tarragona.Completaran l’oferta un seguit de sessions de caràcter tècnic, que tractaran qüestions com l’operativitat a distància o els continguts pels assistents de veu. Intervindran experts com Judit Argila, cap de noves plataformes i xarxes socials a mitjans digitals de TV3 i Catalunya Ràdio; Xavier Fisa, director de Lavinia Voice o Emili Planas, gerent d’operacions de Mediapro.El programa del MAC 2020 ha estat elaborat per una Comissió de Continguts constituïda pel Clúster Audiovisual de Catalunya, el Mercat Audiovisual de Catalunya, l’Observatori de la Ràdio a Catalunya (GRISS-UAB) i la Xarxa de Comunicació Local.
Les sessions més mediàtiques
Joan Maria Pou periodista de RAC1Sònia Gelmà,de Catalunya RàdioDanae Boronat,de Movistar+ i Sique Rodríguez, cap d’esports de SER Catalunya, moderats per Òscar Herreros, responsable de la redacció d’Esports de la Xarxa, seran les cares més mediàtiques que protagonitzaran un debat sobre el futur de la ràdio esportiva.D’altra banda, Mariola Dinarès,directora i presentadora del programa Popap de Catalunya Ràdio exercirà com a moderadora d’un debat sobre la progressiva desmaterialització dels estudis de ràdio i televisió, on també hi participarà Pepa Fernández (directora del programa De Pe a Pa a RNE).La comunicacióen l’era post-COVIDEl panorama comunicatiu en l’era post-COVID estarà molt present al MAC. Des de Londres, una gran experta, Maria Rua Aguete, abordarà les tendències globals en els mitjans audiovisuals, especialment les ràdios i televisions de proximitat.


FIRA MAC VIRTUAL

En paral·lel, el MAC desplega enguany una sèrie de sessions preenregistrades per a empreses que es posaran online l’11 de novembre, encetant una línia de continguts exclusius que tindrà continuïtat durant tot l’any. És un intent de desestacionalitzar el MAC i apropar-lo encara més a l’actualitat del moment.L’àmbit empresarial de Fira MAC s’ha reinventat, amb noves fórmules de participació i una apertura a organitzacions professionals, entitats, mitjans de comunicació i centres de formació. Malgrat el context econòmic, quaranta empreses mostraran la seva activitat, amb una representació de companyies de la resta de l’estat i 7 firmes del continent, de països com França, Dinamarca i Països Baixos.
Per segon any consecutiu la companyia Lang tornarà a ser el proveïdor tècnic oficial del certamen.
RADIOS ESCOLARS: TEIXINT XARXA
El MAC 2020 també serà l’escenari d’una experiència il·lusionant: el projecte de la xarxa de ràdios escolars dels Països Catalans. A hores d’ara més de mig centenar de ràdios escolars, locals i comunitàries ja en formen part, amb l’objectiu de promoure l’aprenentatge i potenciar les veus dels infants i joves.
La Xarxa Audiovisual Local (XAL) reactiva els Premis de Comunicació Local en les diferents categories. La iniciativa té el suport de la Diputació de Barcelona i l’Ajuntament de Granollers i compta amb la col·laboració del Mercat Audiovisual de Catalunya, l’Observatori de la Ràdio a Catalunya i Roca Umbert Fàbrica de les Arts.El MAC es clourà amb l’anunci dels guanyadors dels guardons en l’emissió en directe del programa Connecti.cat de la Xarxa.Els Premis de Comunicació Local van néixer per reivindicar la tasca de les publicacions, les ràdios, les televisions i els mitjans digitals municipals, locals i comarcals. Els guardons es van lliurar durant 32 edicions i es van convocar per darrera vegada el 2012.
Enguany, la XAL recupera aquesta tradició amb l’objectiu de posar en valor les iniciatives que, des del sector de l’audiovisual de proximitat, contribueixen a reforçar i enriquir l’espai informatiu i comunicatiu de Catalunya.

Les Bases contemplen set reconeixements, dividits en tres categories i amb una dotació econòmica en conjunt de 12.000 €:- Mitjans (millor televisió, millor ràdio i millor mitjà digital)
– Continguts audiovisuals (millor contingut de vídeo, millor contingut d’àudio i millor contingut multimèdia/transmèdia)
– Reconeixement professional.
ALTRES PREMIS I ACTIVITATS PARAL·LELES

En l’àmbit de premis, el certamen acull enguany la vuitena edició del Concurs de Guió de Projectes Transmèdia -una aposta pionera del MAC- i la tercera edició del Premi MAC-Fantàstik Granollers, malgrat que aquest festival de gènere s’ha posposat degut a les noves mesures sanitàries.Pel que fa a les activitats paral·leles, el MAC ofereix una nova edició del taller intensiu de narrativa transmèdia, aquest cop virtual, i ofereix una interessant conversa entre  Joan Fontcuberta, Premi Nacional de Fotografía 1998 i l’artista visual Daniel G. Andújar, en relació al projecte audiovisual Càpsula de confort, coproduit entre el MAC i el festival Panoràmic.
Publicació digital: Els continguts del MAC tenen un reflex en l’habitual publicació que l’acompanya, que aquest any tindrà un format únicament digital. Tanmateix, s’enriqueix amb mès d’una vintena d’opinions convidades molt rellevants, amb l’objectiu de fer una anàlisi actual del sector audiovisual, des de múltiples perspectives professionals.