L’edició de l’any passat de Sónar, com es sabut, tot i ser exitosa en públic, va ser especialment pol·lèmica en quan més d’una trentena d’artistes van cancel·lar la seva participació per l’entrada del fons d’inversió KKR al capital de la societat gestora del Sónar. Aquest boicot venia del fet que KKR estigues vinculat amb Israel, vincle que -de fet- segueix mantenint-se enguany.
Amb tot, aquesta 33a edició del Sónar, suposa un “reseteig” en relació a l’anterior etapa, per diversos motius. El primer, seria la nova direcció que substitueix els fundadors del festival: el belga François Jozic, que encara la nova etapa. Jozic fa disset anys que viu a Barcelona, i ha fundat Brunch Electronik, projecte tambè vinculat a la música electrònica.
D’altra banda i com a segon canvi s’estrena un nou format que fa desapareixer la divisió entre el Sónar de Dia el Sónar de Nit. Segons s’ha explicat a la roda de presentació totes les sessions es faran a la Fira de Gran Via, amb una sola entrada i música sense parar des de les cinc de la tarda fins a les set del matí.
Una tercera novetat, interessant des de la nostra perspectiva, seria l’aposta per Sónar+D, el laboratori d’innovació i cultura digital de Sónar, que tindrà lloc a la Llotja de Mar. En aquest fantàstic espai neoclàssic el dijous 18 i divendres 19 de juny de 10:00 a 21:00 es desenvoluparan dues intenses jornades d’activitats que celebraran la creativitat, la innovació, la tecnologia, l’intercanvi i el pensament crític.
La filosofia de Sonar+D
Com ens explica la própia organització “amb una mirada sempre cap al futur, Sónar+D no concep la cultura i la tecnologia com a luxes o artefactes, sinó com a elements que formen part de la nostra vida quotidiana i modelen constantment el món que habitem. Avui dia, la frontera entre present i futur sembla haver-se escurçat: l’actualitat s’apropa cada cop més als futurs especulatius que imaginàvem fa pocs anys. Sónar+D 2026, gestionat ara de manera íntegra per la Fundació Sónar, entitat sense ànim de lucre, convidarà l’audiència a pensar la cultura i la tecnologia de manera crítica, constructiva i optimista, saltant d’un consum passiu a la participació activa”.
Seguint aquesta filosofia, Sónar+D ofereix un programa multidisciplinari en un únic lloc que dilueix les fronteres entre pensar, fer i experimentar. Comptarà amb un apartat discursiu amb xerrades, conferències i taules rodones i amb la participació de destacats experts/es i pensadors/es; workshops amb especialistes i creadores per descobrir els seus processos creatius i conèixer les seves eines específiques; una secció d’exhibició, amb exposicions interactives i instal·lacions artístiques repartides per diverses sales de la Llotja de Mar i, com a novetat, també a Fira Gran Via durant el programa musical de Sónar; un programa que convida diverses comunitats a formar part activa de Sónar+D; i actuacions en viu, que combinaran música amb coreografia, arts digitals i una potent presència física. Aquesta combinació converteix Sónar+D en un esdeveniment sense igual, on l’experiència d’assistir a una conferència es transforma en la d’assistir a un festival.
Els nous espais de Sónar+D
Sónar+D ha redissenyat els seus espais i escenaris a la seva nova seu a la Llotja de Mar: Stage+D, el cor de Sónar+D situat a l’espectacular Saló de Contractacions, oferirà un nou format circular que presentarà performances i talks interactives amb artistes i ponents al centre de la sala; Àgora+D, situat al majestuós teatre de la planta superior, incorporarà una instal·lació lumínica site-specific
Sónar+D 2026: explorant noves maneres de conviure amb la tecnologia
En un món en el qual la comunicació digital instantània és omnipresent, la IA forma part del nostre dia a dia i els ciutadans som mers usuaris, és hora de fer un salt des del consum passiu de la tecnologia cap a una participació activa. Com podem recuperar la rellevància de l’humà en un entorn cada cop més automatitzat?
Sónar+D busca respondre aquesta qüestió amb un programa que s’organitza entorn de tres eixos: ‘Al & Music’, ‘Beyond the Screen’ i ‘Digital Gardens and Dark Forests’.
1: L’eix AI Music: Cap a l’era post-IA
Sónar+D abordarà el 2026 les friccions que apareixen a mesura que el sector musical avança cap a un món post-IA. Com s’està adaptant aquest sector -músics, investigadors, etc.- a aquesta nova realitat en la qual l’ús de la IA s’ha convertit alguna cosa cosa natural? Com s’estan preparant per allò que està per venir? Per tercer any consecutiu, aquestes activitats es desenvoluparan en el marc del programa europeu AI & Music powered by S+T+ARTS.
Per primer cop, Sónar+D inaugurarà el seu programa amb un concert. Dijous al matí, el pianista català de jazz Ignasi Terraza oferirà un concert a duet amb un sistema d’intel·ligència artificial. Es tracta de la darrera versió del projecte ‘Piano & AI’, de l’investigador de la UPC Philippe Salembier, que es va presentar per primer cop al festival AI and Music S+T+ARTS, organitzat per Sónar, el 2021.
Després del concert, se celebrarà l’AI & Music Inaugural Forum, centrat en les diferents perspectives sobre la relació entre músics i intel·ligència artificial en el context actual. El fòrum comptarà amb la participació de l’artista i intèrpret multidisciplinari Rob Clouth; l’investigador pioner en IA François Pachet, anteriorment vinculat a Sony i Spotify; l’artista i investigador Nao Tokui, fundador de l’empresa d’instruments d’IA Neutone; i Anna Xambó, directora del Laboratori d’Arts Sonores Computacionals del Centre de Música Digital (C4DM) de la Universitat Queen Mary de Londres; a més d’altres convidats especials. Posteriorment, François Pachet, Nao Tokui i Anna Xambó oferiran xerrades individuals per aprofundir en el tema. A més, Magda Polo Pujadas, directora del grup de recerca sonora EKHO de la Universitat de Barcelona, estarà acompanyada pel doctor Miquel Àngel Pujana, especialista en càncer i genòmica del laboratori de recerca biomèdica IDIBELL, per explicar com han convertit l’ADN en música.
Abans de la seva actuació a Sónar 2026 el divendres 19 de juny, Daito Manabe conversarà a la Llotja de Mar amb Jeff Chang, director de gestió de productes de Google DeepMind, sobre l’ús que l’erudit japonès fa d’aquesta tecnologia en el seu nou directe audiovisual. A més de Daito Manabe, Reinier Zonneveld també oferirà un directe a Sónar 2026 a Fira Gran Via impulsat per IA.
Finalment, els i les participants de l’AI Performance Playground -el hacklab intensiu organitzat per Sónar+D i l’IASLab de LaSalle-URL sota la tutela de Ben Cantil (DataMind Audio) i Anna Xambó- oferiran una performance col·laborativa a Àgora+D. La jornada de divendres es tancarà amb un show interactiu impulsat per IA generativa dut a terme per l’anàrquic duo de hackers musicals dadabots. En ell, els prompts del públic alimentaran en temps real el resultat del directe.
2.-Beyond the Screen: humanitat i fiscalitat al món digital
La pantalla –ja sigui d’un smartphone, una tablet, un monitor o fins i tot un LED– s’ha consolidat com el mitjà creatiu per excel·lència en la darrera dècada. La cerca de gràfics més nítids i major definició ha marcat la tendència dominant. No obstant això, també ha anat cobrant força un corrent contrari… A Sónar+D 2026, diversos creatius exploraran com retornar la fisicalitat i la humanitat a les creacions digitals o analògiques, sigui mitjançant programació creativa o a través de nous llenguatges d’interpretació.
L’artista i dissenyadora niceaunties ha creat, a través de les seves obres digitals inspirades en la fantasia surrealista, una visió estranya, meravellosa i quotidiana de la feminitat. L’artista establerta a Singapur explicarà com i per què va decidir reimaginar la idea de ‘tieta’ com a figura cultural. El col·lectiu artístic Keiken (que en japonès significa “experiència”) –dirigit per Hana Omori– explora futurs especulatius a través de diversos mitjans, com videojocs, pel·lícules, performances o instal·lacions. A Sónar+D, participarà dues vegades: primer, amb una xerrada que explorarà l’art de la construcció de mons; després, amb el workshop ‘Perception Game’, que convidarà els i les participants a modificar la seva mirada i comprendre millor com es percep i es connecta amb el món que ens envolta.
L’art digital ha avançat a passos de gegant en els últims anys. ARTIST AT THE CORE, presentat per l’editora cap de designboom, Claire Brodka, reuneix artistes (Anna Díaz, de Hamill Industries, i Kamil Nawratil, de Volvox Labs) i comissaris (Myriam Achard, de l’espai artístic PHI de Montreal, i Sandro Kereselidze, de la plataforma estatunidenca Artechouse) per a debatre sobre com s’ha desenvolupat aquesta expansió, amb especial atenció a l’evolució de les relacions i la dinàmica del sector.
Sónar+D comptarà amb més workshops sota aquest eix temàtic: el reconegut artista performatiu i desenvolupador Internet2, amb un enfocament lúdic del codi i el disseny visual, oferirà un workshop titulat ‘The Wishlist’, que explorarà la por al fet que els nostres dispositius ens escoltin amb finalitats publicitàries. Daniel Sabio, famosx artista audiovisual resident a Barcelona i també conegut com The Glad Scientist, utilitzarà idees lúdiques agafades de la física quàntica per guiar els i les participants en l’ús del programa TouchDesigner, un estàndard del sector. Una altra parella d’artistes visuals amb seu a Barcelona, Desilence, ampliarà la perspectiva per explorar els seus processos creatius. I Luca Cingolani, conegut com a Outer, explicarà com utilitzar Stable Diffusion i la IA generativa per crear imatges en directe, inspirant-se en el seu treball ‘The Talk’, co-creació part del projecte TIMES l’any passat.
Finalment, Stage+D acollirà tres talks que combinen conferència, performance i exhibició. L’artista catalana Mónica Rikić, amb una llarga trajectòria explorant la robòtica en el seu treball, pujarà a l’escenari acompanyada d’un robot per abordar les complexes implicacions de l’ús de la robòtica en el sector assistencial per estalviar costos i reduir personal. Roxanne Harris, artista-investigadora new media i música de live-coding, oferirà una actuació en directe en la qual projectarà els seus algorismes a la seva esquena, en una rara mostra de vulnerabilitat artística. Per la seva part, Eneritz Tejada, programadora creativa i música electrònica que integra el cos en el seu treball, crearà un pont entre l’ésser humà, la màquina i el codi mitjançant l’ús de tecnologia wearable.
3. Digital Gardens and Dark Forests: cap a futurs alternatius d’Internet
El 2026, el futur de la web penja d’un fil. El que va començar com un espai lliure i sense restriccions dedicat a l’expressió personal sembla estar avui dominat per grans corporacions, guiat per mètriques i marcat per interessos comercials. Sónar+D investiga com escapar d’aquest model actual d’Internet, ja sigui creant comunitats privades lliures de vigilància digital o conreant racons digitals propis, aprenent del passat d’internet per donar forma al seu futur.
Yancey Strickler, co-fundador de Kickstarter i conegut per ajudar els artistes i creadors/es a recuperar el control d’internet, inaugurarà Stage+D divendres amb ‘The Theory of the Internet’, una xerrada interactiva en la qual participaran alguns convidats especials de la resta del programa. A més, l’artista catalana Joana Moll oferirà una altra xerrada poc convencional titulada ‘The User and the Beast’, una història de les telecomunicacions que està deixant el públic sense paraules allà on va. Per la seva banda, l’escriptora, dissenyadora i tecnòloga Mindy Seu donarà vida al seu darrer llibre, A Sexual History of the Internet, convidant els i les assistents a utilitzar els seus smartphones per participar en una lectura col·lectiva.
La comunitat online 0xSalon, sota la direcció del doctor en Física Quàntica Experimental Wassim Z. Alsindi, organitza esdeveniments que analitzen la cultura digital. Impartirà el taller ‘FAU0X Salon’, un joc inspirat en el tarot i en els jocs de rol que convida els i les participants a explorar futurs possibles. També hi haurà una intervenció individual de Wassim, Utopia & computation, on es preguntarà com ens hem allunyat de la promesa radical d’Internet dels anys 90. Immediatament després d’aquesta conferència, Wassim estarà acompanyat per Joana Moll en una conversa titulada Privacy, power and the future of the internet.
Chia Amisola, dissenyadorx de productes a Figma i artista web, oferirà una xerrada sobre una època en la qual la web es percebia com quelcom personal i artesanal i es preguntarà com podem traslladar aquest esperit al present. Lx artista filipí-estatunidenc també impartirà un taller sobre com conrear activament els mateixos espais d’internet. Per la seva part, l’artista visual Mario Santamaría s’endinsarà en la geografia física d’Internet, analitzant les infraestructures obsoletes -canonades i túnels- que discorren sota els nostres peus.
Finalment, Eugene Healey, consultor de marques i educador neozelandès que difumina les línies entre el màrqueting, l’estratègia de marca i la cultura, oferirà la xerrada ‘Social Media: A Fight With a God We Cannot Name’, a la qual analitzarà un món on els algorismes han fragmentat els mitjans de comunicació, erosionat la capacitat d’atenció i diluït la cultura de masses.
Stage+D i Expo+D: completant l’oferta
A més dels shows anunciats es presentaran tres actuacions més a la Llotja de Mar, que tancaran cadascuna de les dues jornades del festival. Seran propostes experimentals i provocadores, que qüestionaran la nostra relació amb la tecnologia i reivindicaran la presència física de la música en directe i la performance: l’artista sonora, intèrpret experimental i constructora d’instruments Evicshen, l’artista performatiu Fitnesss i el ballarí i coreògraf espanyol Riusforza, en un espectacle totalment nou i únic que estan desenvolupant especialment per a Sónar+D 2026, a més del productor experimental català Shoeg.
Expo+D, el programa expositiu de Sónar+D, s’amplia en aquesta edició ocupant diverses sales i espais de la Llotja de Mar amb una selecció d’obres sorgides de l’Open Call d’enguany i recerques creatives desenvolupades al costat d’artistes, laboratoris i institucions internacionals.
Entre les noves incorporacions destaquen les quatre peces digitals esquitxades d’humor absurd que indaguen en la cobdícia corporativa, el culte a la productivitat i el nyap de la IA de Tega Brain i Sam Lavigne (presentat per NewArtFoundation)




