Fa pocs dies finalitzava una nova edició dels “Rendez Vous à Biarritz”, el gran mercat internacional de l’audiovisual francès, que any rere any aplega centenars de compradors d’arreu del món. Durant tres dies intensos, responsables d’adquisicions de televisions i plataformes tenen l’oportunitat de negociar directament acords d’adquisició de continguts o formats, amb més de seixanta societats productores o distribuïdores franceses. Tres jornades intenses amb projeccions exclusives i presentacions temàtiques diverses.
En el pròxim article analitzarem diverses d’aquestes estrenes amb alguns dels seus protagonistes. En aquest ens centrarem en l’experiència, ben positiva, que ens han manifestat diversos compradors sobre el funcionament d’aquest mercat i l’atractiu de les propostes comercialitzades, així com de l’evolució de les televisions cap a una doble oferta: la graella de la TDT i la plataforma OTT. I també amb unes primeres valoracions de l’organització, que ja està treballant en la pròxima edició, que serà ja la 30a.
Satisfacció d’uns compradors molt exigents
De la gran quantitat de professionals responsables d’adquisicions presents a Biarritz, hem parlat amb quatre d’ells per conèixer quins eren els continguts que buscaven, què han trobat de nou o de més atractiu i com valoren aquesta edició. Unes converses que ens permeten veure tant les noves necessitats de continguts vinculats a la transformació digital de l’oferta audiovisual, com també algunes de les raons que fan que les produccions franceses aconsegueixin una tan forta presència en televisions i plataformes d’arreu del món.
Carles Blanch, cap d’adquisicions de TV3, i Francis Humble, també responsable d’adquisicions de la televisió nacional catalana ens han traslladat algunes impressions del que han vist al mercat, amb una oferta que Francis Humble defineix com «tan forta com sempre» en dos gèneres de la seva especialitat: una animació «divertida i ètica» i uns documentals «entretinguts i rigorosos».
Humble descriu l’evolució dels documentals francesos des de finals del segle XX fins ara: «una transformació brutal, tant de ritme com d’atractiu de les històries que t’expliquen», segons ell gràcies a uns «storytelling» amb ganxo que connecten molt bé amb el públic internacional». En aquest sentit, afegeix que les produccions d’ARTE o France Télévisions, com les de la BBC en el cas britànic, «són exemples de posar el llistó molt alt en les produccions» gràcies al suport públic a aquestes corporacions audiovisuals.
Pel que fa a la ficció, Carles Blanch en destaca «l’escola d’interpretació actoral» que es veu a la pantalla, i que la proximitat amb França, fa que les seves trames i històries siguin «continguts propers» i que, per tant, aquest veïnatge fa que les produccions franceses viatgin molt bé cap a Catalunya. En l’àmbit formal, Blanch en destaca el tractament de la imatge, «de la llum a la pantalla», que les fa ben atractives, allunyades d’estètiques més fosques com les nòrdiques. Prova d’això són les bones audiències de sèries policíaques com la Capitana Marleau, o d’altres que l’han precedida.
A més, l’equip de TV3 està seleccionant continguts per a la mateixa plataforma OTT que es posarà en marxa l’any vinent. Una plataforma digital que comptarà amb continguts complementaris als de l’oferta lineal, adreçats a públics més joves, amb la voluntat de diversificar la proposta audiovisual de la CCMA.
Anant a una altra televisió pública, hem recollit les impressions de José Luis Blanco Rad, director de programes d’EITB Media. La corporació pública basca està a punt d’inaugurar la seva OTT, amb el nom de Primeran. Un dels continguts destacats d’aquesta plataforma serà la ficció internacional. Més enllà d’un acord estratègic amb la plataforma Viaplay nòrdica, EITB manté un alt interès en la producció audiovisual francesa, que li està donant bons resultats en audiència, tant pel que fa a documentals històrics com en thrillers, per exemple. Així minisèries de ficció, TV movies, sèries infantils d’animació, sense oblidar els documentals, han estat els objectius de la seva selecció i dels contactes comercials amb els productors i distribuïdors presents a Biarritz.
De l’altra banda de l’Atlàntic, hem parlat amb un dels màxims responsables d’un canal privat de referència per a molts televidents de la major part del continent americà: ¡Hola! TV. El seu vicepresident i programador del canal, Adolfo Álvarez, ens destaca el seu interès a trobar continguts adequats per a un canal molt temàtic com el seuen un mercat internacional com aquest, «i que sorprenguin». Un dels gèneres que prioritza en la seva selecció són els documentals de moda, biografies «sempre respectuoses amb les celebritats» o sobre les tendències del s.XXI. Pel que fa a alguna de les temàtiques preferides pel seu canal, destaca que França, que no té reialesa, ofereix produccions molt acurades sobre les famílies reials europees.
Álvarez, que n’ha fet una valoració ben positiva d’aquest mercat, en tant que ha trobat força productes d’interès, ens dona un exemple d’algun d’aquests continguts que al llarg de les seves participacions en els “Rendez Vous à Biarritz”, l’han sorprès en positiu: «Las reinas del Shoopping», que a França ja porta 10 temporades d’emissió. Per la important presència de programes i documentals francesos incorporats a la graella de la seva televisió, Adolfo Álvarez ha afirmat d’¡Hola! TV que, «som una finestra d’Europa a Llatinoamèrica».
I satisfacció també dels organitzadors
Sarah Hemar, directora de l’audiovisual d’Unifrance, l’entitat publicoprivada de foment de la internacionalització de l’audiovisual, ha expressat la seva positiva valoració del funcionament dels «Rendez Vous à Biarritz», en tant que ofereixen un entorn de treball idoni per a venedors i compradors. I n’ha destacat la singularitat de la gran videoteca en línia amb accés professional al miler de produccions, que durant tot el mercat han pogut ser còmodament analitzades i seleccionades a la sala de visionaments individualitzats que ofereix l’organització.
Hemar ha subratllat «l’atractiu dels continguts francesos arreu del món». Un atractiu que queda reflectit a l’estudi sobre les exportacions de la indústria audiovisual dels nostres veïns del nord el 2022, del qual en vàrem publicar fa uns dies un article específic en aquest portal. Hi anirem dels més propers als més llunyans.
Sobre la pròxima edició, la directiva d’Unifrance ha assenyalat que les novetats que s’estan estudiant respondran a la dinàmica de «conservar la fórmula d’èxit» dels «Rendez Vous à Biarritz».