Del 20 al 22 de juny la ciutat de València ha estat la seu d’un important mercat per a futurs continguts audiovisuals, siguin llargmetratges o sèries. Una tercera edició del Promercat que ha comptat amb una nodrida participació de productors balears, catalans i valencians, a més de representants de televisions, plataformes i institucions públiques que donen suport a la indústria audiovisual.

Confiança i col·laboració entre televisions, institucions públiques i la producció independent

La jornada inaugural va estar dedicada a la producció en llengua catalana —o valencià si ho preferiu, amb dues parts ben diferenciades: dues taules dedicades al paper de les televisions en les coproduccions, i una segona amb les institucions públiques com a protagonistes.

La primera comptà amb les intervencions del director de continguts d’À Punt, César Martí; Cristian Trepat, director de continguts, programació i cultura de TV3, i Alberto Fernández, director de continguts de Playz (RTVE) que van ser moderats per Joana Chilet, coordinadora de ProMercat. Les coproduccions van ser les protagonistes de la taula. César Martí va posar un exemple ben il·lustratiu que útils poden ser trobades com ProMercat; destacant que una propera sèrie, Delta, va sorgir d’un pitching de la seva primera edició, el 2021. Martí també va destacar que el gènere de les TV Movies pot funcionar molt bé a les televisions, si aquestes es programen i es promocionen com un gran esdeveniment. Els molt bons resultats d’audiència assolits tant per À Punt, IB3 o TV3 amb La mort de Guillem o Frederica Montseny respondrien a aquesta fórmula exitosa. I Cristian Trepat va destacar l’impuls de les coproduccions entre les tres grans televisions públiques de parla catalana en aquests darrers anys, i va afegir com a repte de futur fer del lineal —les emissions de TDT— la punta de llança per lluitar en el consum dels continguts en línia.

La segona taula tingué com a protagonistes Abel Guarinós, director general de l’Institut Valencià de Cultura, IVC; Francisco Vargas, director d’audiovisuals de l’ICEC; Alfred Costa, director general d’À Punt, i també a Cristian Trepat, moderats per Francesc Felipe, director general adjunt d’audiovisuals de l’IVC. Alfred Costa destacà els bons resultats per a la televisió dels continguts de ficció coproduïts, pels quals À Punt aposta, a diferència d’altres canals de la FORTA. I tant Abel Guarinós com Francisco Vargas varen apuntar la bona col·laboració entre les dues institucions. Vargas va destacar el factor de la confiança entre productores, televisions i institucions, com a element imprescindible per a l’impuls de les coproduccions, tot afirmant que organismes com l’ICEC tenen com a paper clau «donar resposta a les necessitats del sector».

Un possible resum de les dues taules podria ser parlar de les tres “c” que coadjuven la producció audiovisual: confiança, col·laboració i coproduccions.

12 presentacions de projectes cienmatogràfics i televisius ambiciosos

La segona part de la jornada va estar destinada a la presentació, pitch, d’onze projectes de llargmetratges i una sèrie. Cal destacar que aquesta selecció expressa una molt interessant pluralitat de propostes, tant en l’àmbit temàtic com de gènere audiovisual. Una diversitat en l’oferta cinematogràfica que va ser assenyalat, a la recent jornada professional del FIC-CAT, com a factor necessari per al creixement del cinema en català.

Parlem de Baladre, un llargmetratge de ficció, sobre temàtica LGTBIQ+ ambientat en Sagunt; Cowgirl, una comèdia dramàtica rural amb les muntanyes dels Ports com a escenari; El afilador, un thriller dramàtic amb elements sobrenaturals; El Cónclave, un thriller polític amb la corrupció com motor del drama; Femení Singular, un drama amb la maternitat com a protagonista; L’abraçada dels cucs, adaptació d’una exitosa obra teatral amb les malalties mentals tractades amb el prisma de la comèdia dramàtica; L’aguait, un drama sobre la vida real d’una persona intersexual que va participar en el maquis contra el franquisme; La casa de la vall, sobre les vicissituds dels darrers hippies catalans; La rotonda, un thriller en clau de comèdia dramàtica, amb la corrupció immobiliària com a motor d’una història coral; Les simples coses, una comèdia negra que sobrevola diversos moments de la història recent; o Pilar Prim, un drama històric basat en l’obra homònima de Narcís Oller. I finalment la sèrie Manacor, una comèdia protagonitzada per dos joves manacorins d’origen magrebí.

Podreu trobar més informació de cadascun d’aquests projectes clicant aquí.

Posteriorment a les presentacions, i després d’un dinar networking, se celebrà una intensa tarda de reunions B2B, com il·lustra la imatge, a la qual participà Àlex Navarro, responsable d’Europa creativa Desk – Media Catalunya, qui assessorà diversos productors catalans presents a València.

I el 2024?

Cal recordar que ProMercat ha estat organitzat per l’Institut Valencià de Cultura, amb el suport de CinemaJove, À Punt i l’Institut Valencià d’Art Modern, on s’hi ha celebrat. A més. I això ho fa especialment meritori, ha comptat amb la col·laboració de les set associacions de la producció audiovisual balear, catalana i valenciana, l’ICEC i l’associació Actors i Actrius Professionals Valencians

Aquesta tercera edició ha tingut una excel·lent organització, que ha facilitat al màxim el treball i les reunions entre productores, distribuïdores, televisions i plataformes. Però darrere del positiu ambient de treball, en aquest Promercat s’ha respirat la preocupació sobre el seu futur, davant dels canvis de govern a les Illes Balears i el País Valencià. Tot i que durant la mateixa setmana el govern valencià en funcions i la Corporació Valenciana de Mitjans de Comunicació signaven el segon contracte programa, que ofereix estabilitat pressupostària, per la clàusula de renovació automàtica que ha estat incorporada, les coses es podrien tòrcer. Tant aquesta televisió com IB3 es poden veure negativament afectades per les decisions dels nous executius, segons es desprèn dels textos dels pactes de govern respectius. Cosa similar podria passar amb organismes com l’IVC, que ha estat apostant de manera ben positiva per la indústria audiovisual valenciana.

Esperem, però, que l’impuls assolit aquests darrers anys ningú no el vulgui aturar, i l’any vinent València torni a celebrar una nova edició del ProMercat. La producció audiovisual valenciana, catalana i balear ho agrairan ben segur.