D’esquerra a dreta: Pipo Serrano, Mike Blackman (ISE) Noemí Cuní (Clúster Audiovisual de Catalunya), Josep Sánchez Llibre (Foment de Treball), Miquel Rutllant (Clúster Audiovisual de Catalunya) i Carlos Henao (Sono Team)

La novena edició del Zoom Marques, la jornada anual organitzada pel Clúster Audiovisual de Catalunya, ha posat al centre del debat el poder de l’audiovisual en els esdeveniments com a eina clau per a les marques. Sota el títol “Events&Brands”, la jornada organitzada amb la col·laboració de Foment del Treball Nacional i l’Associació de Directius de Comunicació Dircom Catalunya, ha comptat amb ponents internacionals que han analitzat en una taula rodona els reptes i les innovacions del sector audiovisual i dels esdeveniments en el context actual amb casos d’èxit a nivell mundial.

El Zoom Marques 2022 ha comptat amb Mike Blackman, director general d’Integrated Systems Europe (ISE), la fira audiovisual de referència mundial; amb Carlos Henao, director de Màrqueting de Sono Team; i amb el cas d’èxit de la Red Bull Batalla de los Gallos. La taula rodona ha estat moderada per Pipo Serrano, periodista especialitzat en territoris i temàtiques digitals. Tots ells han exposat la seva experiència, projectes i casos d’èxit en relació a esdeveniments i marques. També s’han unit al debat Carlos Ortet, CEO de l’agència creativa Zoopa, Albert Grau, CEO de la productora Puck, per parlar sobre realitat augmentada i el futur i usos del metavers per a les marques.

El poder dels esdeveniments per a les marques i el paper clau de la tecnologia

Durant la pandèmia, l’audiovisual s’ha convertit en el suport essencial que ha garantit la celebració dels esdeveniments en l’entorn digital. Aquesta conjuntura ha accelerat la digitalització, amb l’explosió de nous elements com els entorns virtuals la realitat augmentada, els platós en 3D o el Metavers que han suposat un revulsiu per al sector audiovisual i dels esdeveniments.

En aquest context, els esdeveniments -en els seus nous models i formats- s’estan convertint en una eina fonamental per a les marques: un espai on connectar i establir un vincle emocional amb l’audiència, transmetre els seus valors, i fidelitzar l’audiència.

Segons Mike Blackman, director general d’Integrated Systems Europe (ISE), l’audiovisual ha adquirit un rol clau per crear experiències úniques i genuïnes de gran impacte. “L’audiovisual ja no és un afegit, sinó un món en si mateix”. També ha destacat la importància creixent dels esdeveniments presencials com a plataforma per a la promoció de les empreses: “Una quarta part dels pressupostos B2B en màrqueting es dedica a esdeveniments en viu, físics”. En aquest sentit, ha posat de relleu l’ISE com a plataforma on “les marques poden poden veure quines són les solucions més innovadores per a presentar-se d’una manera més sofisticada”.

Carlos Henao, director de Màrqueting de Sono Team, ha destacat el paper clau de la tecnologia: “No només implica una major capacitat de generar continguts i impactar audiències més grans, sinó que també suposa un canvi qualitatiu: facilita la interactivitat entre assistents i les marques, i millora la capacitat d’extreure mètriques i dades sobre el públic assistent, que és cada vegada més afí”.

Henao ha posat com a exemple el cas d’èxit de Gamergy, una de les trobades eSports més importants d’Espanya que se celebra anualment a Ifema Madrid -a la qual Sono aporta tot el suport tecnològic audiovisual-. Gamergy és el paradigma d’esdeveniment presencial massiu en què convergeixen l’espai real i virtual, de gran atractiu per a les marques. En l’última edició del desembre de 2021, en només dos dies va reunir 60.000 persones i es van emetre 200 hores de directe per streaming, al marge de les emissions dels streamers famosos que ho van reproduir als seus canals propis.

Segons Henao, la tecnologia també ha revolucionat l’àmbit dels esdeveniments corporatius. Durant la pandèmia, des de Sono han impulsat grans trobades corporatives en viu a través d’un plató virtual que crea escenografies realistes en 3D amb chroma, gràcies a diferents sistemes innovadors de tracking de càmeres i interacció.s

Joel Mestre, director General de NEP Group Spain, que finalment no ha pogut intervenir en l’acte de forma presencial, ha pogut compartir amb els assistents un vídeo de cas sobre la Red Bull Batalla de los Gallos, una competició anual de freestyle rap (combats verbals improvisats entre rapers). L’esdeveniment, patrocinat per Redbull, s’ha convertit en els últims anys en un fenomen viral que omple estadis i que se segueix per streaming de forma massiva arreu del món. La batalla final de l’edició 2021 es va celebrar de manera presencial al WiZink Center de Madrid i es va retransmetre en directe a través del canal de Youtube de Redbull i Redbull TV, amb audiències que van batre tots els rècords, com per exemple, 4.000.000 emissions a través de Twitch.