Iberseries PlatIno Indústria en els darrers dies de setembre i primer d’octubre, a Madrid, ha suposat una intensa activitat: trobades, pitchings i fins i tot més de 60 conferències d’alt nivell, que han suposat un scanner complet de la indústria.
La cita ha reunit personalitats molt diverses i de gran interès de la comunitat professional audiovisual com el cineasta Alejandro Amenábar o l’escriptor i productor de televisió nord-americana Chris Brancato al costat de representants de grans empreses com Juan Ponce, de Telemundo Streamig Studios i Miguel Salvat i Marcelo Tamburri, de Warnermedia, entre moltíssimes altres.
Iberseries ha estat, per tant, un punt de trobada sense precedents per a professionals del món iberoamericà: Sota el paraigües de sis eixos temàtics, cadenes de televisió, productors, distribuïdors, plataformes, compradors i professors de el sector audiovisual van fer networking i van començar a generar els projectes futurs de la indústria, involucrant també a l’educació i turisme, sectors íntimament lligats a aquesta . Un altre dels temes destacats i amb més interès en aquestes jornades va ser el de la figura del “showrunner”, que encara està en procés de ser entesa per una part de el sector audiovisual a Espanya, tant per la seva recent introducció com a terme lingüístic provinent de la indústria nord-americà, com per no ser una funció acreditada, com ho és el productor, guionista o director.
Com ens han explicat els co-directors de Iberserie Platí Indústria, fruit de l’aliança entre la Egeda i la Fundació Secuoya, Juan Alia i Samuel Castro, s’han complert amb escreix les expectatives i s’ha pogut vincular amb èxit el sector de la indústria amb el públic que ha omplert les sales de cinema a la Gran Via i ha estat en les conferències d’alt nivell.
Joan Alia, d’EGEDA, ens diu: “Des del meu punt de vista, això ha estat tot un èxit, s’han complert amb escreix totes les expectatives. Crec que hem aconseguit l’objectiu que era posar a la indústria en un mateix escenari, unir sinergies, estudiar nous models ia més s’han omplert les sales en tota la part d’exhibició ha tingut lloc en el pulmó cinematogràfic de Madrid, i estem molt contents “.
Samuel Castro, de la Fundació Secuoya, ha assegurat que el balanç ha estat molt positiu, “no només perquè s’han cobert totes les expectatives amb els ponents que han participat en l’esdeveniment, sinó perquè hi ha hagut molt bona resposta per dues vies, els dos objectius fonamentals, la part professional i la bona acollida que han tingut les estrenes de les sèries i pel·lícules en les sales “.
Aquest divendres de cloenda de Iberseries Platíno, una de les trobades esperats va ser la Masterclas amb Chris Brancato, co-creador de “Narcos” i de “El padrí de Harlem”, que assegura que està és realment la “Època d’Or” de les sèries, i no només al seu país, Estats Units, sinó és bona part de l’món. “Mai s’ha produït tant i mai s’ha vist tant”, sosté, tot i que matisa: “Això no vol dir que sigui més fàcil per a un escriptor vendre la seva idea, tot el contrari, et resulta més complicat”.
I és que amb el creixement de l’oferta i de l’consum, també ha pujat l’exigència de qualitat. “He de reconèixer que fa pocs anys històries que jo considerava d’una qualitat mitjana podien trobar-los acomodament, ara ja no, ara han de ser realment bones”, sentencia el showrunner.
El tema de les sinergies entre turisme i audiovisual va estar també present en una de les taules posant de manifest el fet que pel·lícules i sèries condicionen les decisions de viatge i l’ús dels territoris. La taula “Més enllà de l’concepte tradicional de turisme de cinema. Informe global OMT- Netflix: Cultural Affinity And Screen Tourism. The Casi Of Internet Entertainment Services “. es va centrar justament en aquesta temàtica.
D’acord amb aquest informe, la indústria audiovisual s’ha convertit en un gran aliat per al turisme, ja que la major expansió de continguts dels darrers anys ha incrementat l’afinitat cultural que té ponts entre comunitats i fomenta el turisme pel desig de conèixer el que es mostra en sèries i pel·lícules.
D’altra banda, l’esdeveniment “Diàlegs amb la indústria. Casos d’èxit de platós i estudis a Espanya i Mèxic: Madrid Content City i Estudis Gabriel García Márquez “, va permetre conèixer l’avanç de tots dos complexos audiovisuals a Espanya i Mèxic, que donaran forma a nous ecosistemes en l’activitat audiovisual tant iberoamericana com internacional.
Per lùltim, El Pitch Peces Dorados és la iniciativa amb la qual Punta Fina busca els millors talents emergents de qualsevol context que demostrin una gran creativitat per al desenvolupament i escriptura de projectes de literatura audiovisual per a televisió i cinema. Els participants van concursar pel Premi Peces Dorados 2021. El premi consisteix de 3 mil euros i de l’acompanyament de Punta Fina durant tot el seu desenvolupament.
SEGUIMENT DEL IBERSERIES PLATINO A AREAVISUAL.ORG EN AQUEST ENLLAÇ