(Foto: Imatge de “Libertad”)

El cinema català “desembarca” enguany al Festival de Cannes amb dos films seleccionats i una sala de projeccions pròpia, després de la darrera edició 2020 que va ser totalment en línia. Aquest any el 74è Festival recupera la seva activitat presencial i torna a convertir-se en la cita del cinema europeu i dels seus professionals, tan al Festival propiament com al Marché du Film, la secció d’indústria de Cannes.

Ambdós esdeveniments se celebren en paral·lel entre el 6 i el 17 de juliol i conviuen alhora amb una edició virtual que oferirà noves oportunitats per a la promoció internacional de la producció cinematogràfica més recent. El cinema català vol aprofitar aquesta recuperació del Festival de Cannes i del Marché du Film, i desembarca amb dos films seleccionats per al festival i quatre projectes més per al mercat; prop de 60 empreses –entre productores, distribuïdores, agents de vendes i festivals– acudiran a Cannes i participaran en l’estand que Catalan Films posa a la seva disposició per promocionar les seves produccions, explorar oportunitats internacionals de coproduccions i presentar els seus títols més recents a una audiència professional mundial. A més, a la sala de projeccions Catalan Films Cinema es podran veure 33 llargmetratges més, i fins a 17 curtmetratges –set dels quals formen part del Shortcat 2021– tindran el seu espai al Short Film Corner.


El director de l’ICEC, Miquel Curanta,
ha presentat aquesta participació catalana a Cannes, en un acte on també hi han participat els directors i productors dels films seleccionats (Clara Roquet i Sergi Moreno, per Libertad; Gonzalo Quincoces, per La caída
del vencejo; Toni Marín, per Winnipeg, el vaixell de l’esperança i Marta Cruañas, per Forastera) i els regidors de Cultura de Blanes, Albert Sanz, i de Patrimoni Cultural de Lloret de Mar, Xavier Flores. Curanta ha destacat “la importància de la selecció d’un film com
Libertad, una ópera prima, per a la Semaine de la Critique, una selecció que interpretem com una consolidació de la Catalan New Wave, que hem visibilitat i impulsat des de l’ICEC. Les accions de mercat que desenvoluparem al Marché serviran per donar suport a les més de 60 empreses que assisteixen al mercat”.
Al seu torn, Roqué i Quincoces han mostrat la seva satisfacció per la projecció dels seus films a Cannes i han coincidit, en paraules de la cineasta, en què “es tracta d’una gran oportunitat d‘arribar a audiències internacionals”.


Libertad, seleccionada per La Semaine de la Critique

Una d’aquestes produccions recents del cinema català, Libertad (Lastor Media, Avalon, Bulletproof Cupid) ha estat seleccionada per participar a 60ª edició de la Semaine de la Critique (7-15 de juliol), la prestigiosa secció del festival dedicada al descobriment de joves
talents que dirigeixen la seva primera o segona obra. La guionista i directora Clara Roquet debuta amb aquest llargmetratge després dels seus exitosos curtmetratges El Adiós i Les Bones Nenes. El projecte de Roquet compta amb el suport de l’ICEC, de MEDIA, de
Televisió de Catalunya, de l’ICAA, d‘Eurimages i de Movistar+, i té una important trajectòria internacional en fòrums i workshops com Sundance Institute, Mediterranean Screenwriters Workshop, Mia Market de Roma i el Foro de Coproducción Europa-America Latina del
Festival de Sant Sebastià.
Per la seva banda, el curtmetratge La caída del vencejo/The Fall of the Swift, de Gonzalo Quincoces (ESCAC Films), formarà part de Cinéfondation Sélection, que cada any selecciona curtmetratges i migmetratges presentats per escoles de cinema d’arreu. El treball
de Quincoces ha estat escollit d’entre més de 1.800 obres presentades.
.
Representació catalana al Marché du Film

La cita més important de l’any per la indústria del cinema a Cannes és el Marché du film, el fòrum que ofereix la oportunitat de reunir-se amb els diferents agents per negociar i impulsar projectes i on habitualment es concentren més de 12.000
professionals. Comptar amb una producció seleccionada en algun dels programes del Marché és una ocasió d’or per als cineastes i productors d’arreu, així com també gaudir d’un estand on puguin desenvolupar les seves activitats, presentacions i reunions.
Enguany, quatre projectes catalans han estat seleccionats per formar part del Marché du Film. D’una banda, el llargmetratge d’animació dirigit per Elio Quiroga i Beñat Beitia, Winnipeg, el vaixell de l’esperança, formarà part dels Animation Days, una iniciativa
conjunta del Marché i del Festival d’Annecy dedicada a la indústria de l’animació. La coproducció de la productora catalana La Ballesta amb una productora basca, una francesa i una xilena es va presentar al Pitching Territory Focus – La Liga de la Animación
Iberoamericana in Focus en el marc del mercat de MIFA del Festival d’Annecy 2020.
D’altra banda, el mateix programa acollirà el projecte de llargmetratge d’animació El tresor de Barracuda, d’Adrià Garcia i produït per Inicia Films.. També trobem representació catalana a la secció que el Marché du Film dedica als continguts immersius, Cannes XR. La producció Symphony, d’Igor Cortadellas, presentat per la Fundació La Caixa, competirà pel Veer Future Award, una secció que mostra una selecció dels treballs immersius més innovadors. Symphony és una experiència audiovisual immersiva que guia als espectadors a un viatge a través de les emocions i la música, amb composicions de Beethoven, Mahler i Bernstein interpretades pel director Gustavo Dudamel i la prestigiosa Orquestra de Cambra de Mahler. Per últim, la directora Lucía Aleñar presentarà un pitching del seu projecte de llargmetratge Forastera dins de la secció de Cinéfondation. El projecte està produït per la catalana Marta Cruañas i ha participat en els mesos anteriors a la prestigiosa Residència de la Cinefondation. El guió també ha participat al Critic’s Week Next Step Lab i es basa en el curtmetratge homònim, que el 2020 ja va ser seleccionat a la Semaine de la Critique.

Un estand Catalan Films i una sala de projeccions Catalan Films Cinema
La participació catalana al Marché du Film no s’esgota amb les produccions escollides pel mercat. Enguany, després de l’aturada del 2020, Catalan Films torna a l’espai professional de Cannes amb un estand obert a totes les empreses catalanes acreditades, al voltant de 50 empreses entre productores, distribuïdores, agents de vendes, festivals de cinema i, finalment, TVC, Cineasia i la Fundació La Caixa. En paral·lel a l’estand físic al Palais des Festivals, Catalan Films també comptarà amb un espai a la plataforma virtual del Marché du Film.
L’estand de Cannes, on també treballaran els tècnics de Catalan Films, de la Catalunya Film Commission i de l’oficina de MEDIA a Catalunya, vol ser l’espai de trobada dels professionals catalans i d’arreu, amb taules de reunions i espais per a reunions, trobades informals i actes de promoció. L’objectiu és afavorir el networking i l’oportunitat de negoci entre empreses catalanes i internacionals, contribuir a la promoció de la indústria audiovisual del país, fomentar les coproduccions internacionals amb participació catalana, atraure rodatges a les nombroses localitzacions d’arreu del país i presentar els títols més recents d’autors i
productors catalans.
IA aquest últim objectiu també contribueix, enguany, l’organització d’una sala de projeccions pròpia, una sala virtual Catalan Films Cinema que acollirà la projecció de 33 llargmetratges. La sala és una finestra per a donar a conèixer els films de ficció i documental més recents que mostren la diversitat de la producció catalana, i en què s’inclouen els títols més recents de realitzadors i realitzadores com Judith Collell, Susanna Barranco, Carol Rodríguez, Miguel Àngel Blanca, Adrián Silvestre, Carolina Astudillo, Anna M. Bofarull, Agustí Villaronga, Albert Solé, Alba Sotorra i Jo Sol, entre altres.
Els curtmetratges catalans també tindran el seu espai al Marché. L’espai Short Film Corner, que Cannes dedica exclusivament a la indústria internacional del curtmetratge, posarà a l’abast de compradors i distribuïdors internacionals fins a 17 films catalans. Set d’aquestes produccions formen part de Shortcat, el programa per a la promoció internacional del curtmetratge català que cada any coordina Catalan Films. Els set films escollits per a aquesta catorzena edició del programa són: Ella i jo, de Jaume Claret; Farrucas, d’Ian de la Rosa; Future Foods, de Gerard Ortín Castellví; Las Infantas, d’Andrea Herrera Catalá; Or Vermell, de Carme Gomila; Tara i el Blau, de Pol Ponsarnau i L’estrany, d’Oriol Guanyabens Pous.


Tota l’activitat a l’entorn de les produccions i les empreses catalanes al Festival de Cannes i al Marché du Film es clourà, el 10 de juliol, amb una recepció oberta a tots els delegats estrangers assistents a les activitats professionals. El còctel català, que organitzen
conjuntament la Catalunya Film Commission i els ajuntaments de Blanes i Lloret de Mar, congregarà els més de cent professionals catalans desplaçats al festival, i servirà alhora per celebrar la selecció de Libertad a la Semaine de la Critique i per donar a conèixer Catalunya com a espai de rodatge
i, especialment, les localitzacions de la Costa Brava Sud que van inspirar i acollir el rodatge del film.
‘Libertad’, rodada en localitzacions exteriors de Lloret de Mar i Blanes, i en un interior de Sant Andreu de Llavaneres, al Maresme, és una de les 111 grans produccions (llargmetratges, TV movies i sèries de ficció) que van rodar a Catalunya al 2019. D’aquestes,
69 (un 62%) van passar per diversos municipis catalans, mentre que 42 (el 38% restant) van rodar exclusivament a la ciutat de Barcelona. Des del 2018, el percentatge de grans produccions que aprofita els recursos i la diversitat de localitzacions que ofereix el conjunt de Catalunya va en augment. D’acord amb les dades corresponents al primer semestre de 2021, només vuit de les 46 grans produccions registrades han fet ús exclusiu de Barcelona com a escenari, mentre que les 38 restants, un 83% del total, han rodat en localitzacions