El fundador i CEO de la plataforma de vídeo a la demanda FILMIN, Juan Carlos Tous, ha parlat en la 44a sessió del Forum de la Comunicació que organitza el CAC. En la seva intervenció ha apostat perquè les grans plataformes de vídeo a la demanda, com ara Netflix o HBO, incorporin les produccions audiovisuals que ja estan doblades o subtitulades al català.Una qüestió és la producció i una altra la disponibilitat. Hem de lluitar per tal que aquestes grans plataformes incorporin el català que ja està fet, no dir-les que han de fer producció en català sinó incorporar la producció que ja està feta”, ha dit.

Aquesta petició ja va ser formulada pel CAC quan en el període d’al·legacions per a la transposició de la revisió de la Directiva de serveis audiovisuals va proposar que les plataformes integressin els productes audiovisuals que ja estiguin doblats al català. Tous ha explicat que la seva empresa té una mida petita i una vocació de transversalitat per tal d’esdevenir complementària a les grans plataformes. “Nosaltres apostem per la diversitat cultural. Estem pel foment del cinema europeu, però també del armeni, de l’asiàtic, etc. La norma europea estableix que com a mínim un 30% del catàleg d’una plataforma sigui de produccions europees, quan en el cas de FILMIN la nostra quota de cinema europeu és del 67% i també tenim més de 4.000 obres audiovisuals doblades o subtitulades en català”, ha assenyalat.

En relació amb l’any de producció de les obres, Tous ha explicat que en el seu cas aposten, també, per les obres clàssiques. “Si mirem el catàleg de Netflix podem veure que el 85% són pel·lícules i sèries del 2000 al 2020 i que només ofereixen un 1% d’obres de més de 40 anys. En el cas de FILMIN, el 25% del nostre catàleg té més de 50  anys”.

Tous ha explicat que el sector de les plataformes de vídeo a la demanda és molt competitiu i que en el futur es podran veure algunes fusions, però que les desaparicions seran petites. En la seva opinió, hi haurà grans plataformes que lluitaran entre elles i petites plataformes, amb un paper complementari, que també lluitaran entre elles.

Consultat en el torn de preguntes sobre la dificultat de que la Unió Europea es doti d’una gran plataforma de vídeo a la demanda d’àmbit europeu, Tous ha contestat que el problema està en la fragmentació del mercat europeu. “Els Estats Units tenen un únic mercat de 300 milions de persones i poden col·locar els seus productes fàcilment. Aquí, a Europa, també tenim un mercat de 300 milions de persones, però molt fragmentat, la quan cosa complica la qüestió. Per posar un altre exemple, a FILMIN tenim 800 proveïdors, mentre que les grans plataformes com Netflix es produeixen ells mateixos, els coproductors fan la feina i només tenen 4 o 5 proveïdors grans”, ha explicat.
 

Presentat pel president del CAC

El ponent ha estat presentat pel president del CAC, Roger Loppacher, qui ha destacat el canvi de paradigma que està experimentant el sector audiovisual amb la irrupció de les plataformes de vídeo a la demanda. “Avui, el 63,2% dels catalans consumeix continguts audiovisuals en plataformes de vídeo sota demanda”, ha dit i ha precisat que arran del confinament FILMIN ha crescut de manera molt notable.

Segons Loppacher, el sector de continguts audiovisual a la demanda és molt competitiu i està dominat per grans corporacions americanes, presents als diferents mercats internacionals i amb capacitat d’elaborar grans produccions.  

El president del CAC ha subratllat que “les obres audiovisuals no solament tenen una dimensió mercantil sinó que també són portadores de cultura, de significat, de valors i de sentit. I per tant, són cabdals per construir un imaginari comú compartit”.

Loppacher ha destacat que la revisió de la Directiva europea de serveis de comunicació audiovisual, aprovada ja fa més de 2 anys, preveu diverses mesures per fomentar precisament les obres europees. I, en aquest sentit, ha demanat que, de manera urgent,  sigui transposada i que per part del Govern de la Generalitat de Catalunya s’actualitzi la Llei de la comunicació audiovisual de Catalunya del 2005.

Finalment, ha lamentat la gairebé inexistent oferta de continguts en llengua catalana en les plataformes de serveis audiovisual a petició, amb excepcions com la de FILMIN, que presenta 2.400 pel·lícules i mes de 170 series subtitulades en la plataforma FILMINCAT

“És important disposar d’empreses i plataformes d’aquí, amb un projecte sòlid, amb vocació de satisfer el mercat local, però també amb vocació global. Un camí que les administracions haurien d’impulsar i fomentar decididament si volem que l’audiovisual a Catalunya sigui un sector estratègic”, ha afirmat.