La crisi sanitària del COVID19 ha tocat de ple als festivals, mostres i mercats audiovisuals que han hagut de decidir entre la seva suspensió, canvi de calendari o -com ha estat el cas de la majoria- per la seva transformació en unes edicions virtuals, on les eines i recursos en línia han substituït la presència física de públic, creadors, productors, distribuïdors i tot l’ampli ventall de professionals implicats.
Si avui diumenge finalitza l’edició digital del D’A Film Festival de Barcelona, del 19 i el 31 de maig de 2020, se celebrarà el DocsBarcelona 2020, que comptarà amb la finestra digital de Filmin, i que oferirà una àmplia programació de 35 documentals, dels quals, més de la meitat han estat dirigits o co-dirigits per dones. A més de la igualtat de gènere, cal destacar de l’edició d’enguany que 19 produccions són òperes primes, xifra que demostra una constant renovació del panorama internacional del documental. Més enllà de la mostra, l’activitat professional del DocsBarcelona comptarà amb una porta en línia per continuar treballant en la cerca de finançament i desenvolupament de nous projectes. Una tasca importantíssima i que defineix el tarannà del DocsBarcelona i que, ara més que en altres moments, serà crucial per a la continuïtat de la producció de documentals.
Precisament, sobre aquesta transformació obligada dels esdeveniments presencials a virtuals, el D’A Film Festival ha dedicat una taula rodona dins els seu apartat professional, que comptà amb les intervencions dels directors de les dues mostres, Carlos R. Ríos i Joan González, a més del director del Festival Internacional de Sitges, Ángel Sala, entre d’altres.
França: un exemple de l’aposta digital dels seus aparadors internacionals
En l’àmbit internacional, no només mostres i festivals, sinó també grans mercats de l’audiovisual s’han transformat en edicions 100% virtuals per tal d’evitar la seva cancel·lació. Si pel que fa a Amèrica, els famosos LA Screenings se celebraran enguany sota la fórmula de Virtual Screenings 2020, els nostres veïns del nord han pres una decisió coordinada en la mateixa direcció, que es fonamenta amb recursos digitals que ja havien posat a disposició anys anteriors, per donar suport tant als compradors com als productors i distribuïdors de la potent indústria francesa.
Si el mes passat ja se celebrà una edició digital del festival Séries Mania, des de l’organització TV France International (la Catalan Films & TV francesa, salvant moltes distàncies) han posat en marxa una nova aposta digital, l’ScreenKIDS, que mostrarà fins a finals de maig més d’un centenar de produccions destinades a nens i joves de 4 a 14 anys; de les quals 43 són molt recents o directament estrenes, algunes ja disponibles en format 4K.
Posteriorment, Le Rendez Vous de TV France International de Biarritz, que l’any passat va aplegar 260 compradors provinents de tot el món, s’ha programat en una edició totalment virtual aquest proper setembre.
Tant els festivals com els mercats francesos comptaran amb una poderosa plataforma en línia que fa anys que es va posar en marxa amb els “Rendez Vous” de Biarritz: Screenopsis, que posa a disposició dels professionals acreditats més de 15.000 vídeos de la producció audiovisual francesa (documentals, sèries de ficció, animació…) en un entorn digital que permet cerques multicriteri i per indexació semàntica, a més d’eines col·laboratives com la compartició de notes dels programes analitzats o llistes de reproducció. Un entorn digital que facilita un contacte directe entre els potencials compradors i les empreses productores i/o distribuïdores d’aquests continguts audiovisuals. Al costat d’aquesta plataforma, es posarà en marxa una segona versió de LEGuide, l’aplicació per a mòbils que ja es va estrenar a la passada edició, coincidint amb el 25 aniversari de “Le Rendez Vous” de Biarritz.