L’audiovisual ja és –definitivament- cosa de tres: cinema, televisió i plataformes digitals. Com és ja una bona tradició d’altres mostres de cinema com el D’A Film Festival, amb les seves jornades professionals, enguany dedicades als “labs” i “hubs” orientats als desenvolupaments de projectes, el programa de la 3a edició del Sant Jordi BCN Film Festival, acompanyà les projeccions i presentacions de films amb jornades i col·loquis per analitzar el present i futur del sector cinematogràfic i, ja per necessària extensió arreu, al conjunt de les indústries audiovisuals, als seus creadors i als seus professionals.
D’aquestes, caldria destacar la taula rodona “cinema, televisió i plataformes”, celebrada a la sala 4 dels cinemes Verdi el 30 d’abril i que aplegà una representació de luxe dels tres àmbits citats: des dels directors de TV3 i TVE, Vicent Sanchis i Eladio Jareño; a responsables de Movistar + i Rakuten TV com Domingo Corral i Jacinto Roca; a productors com Fernando Riera o Fernando Bovaira, fins a un dels directius del grup nordamericà AMC, Harold Gronenthal, que foren moderats pel periodista de la revista Variety Emilio Mayorga.
La conversa –debat no hi va haver-hi gaire ja que en general hi hagueren moltes coincidències que apuntaré al final d’aquest article- tingué però un missatge especialment rellevant per part de Vicent Sanchis. El director de TV3 expressà un missatge d’alarma: “a Barcelona es produeix menys”. Aquesta severa afirmació la vinculà al procés d’instal·lació a Madrid de les factories de producció de les plataformes audiovisuals (de moment Movistar + i Netflix) en detriment de Barcelona, i que podria augmentar amb nous anuncis com el del grup AMC, a partir dels seus acords amb Atresmedia, i de les decisions que prengui al respecte la nova proposta del grup liderat per Jaume Roures i Tatxo Benet, Mediapro Studio. Un procés de concentració de la producció estatal que comparà amb el procés patit per Barcelona amb la posada en marxa de les televisions privades a finals dels 80 i el seu creixement posterior a inicis de segle.
Sanchis va fer una crida “a no resignar-se” davant la situació actual en la que “el talent se’n va a Madrid”, però que a més de “generar talent, el difícil i més ara és retenir-lo”. Entre d’altres mesures que puguin revertir aquesta tendència, Sanchis va apuntar la de reforçar l’actual via “de complicitats” entre TV3 i les plataformes audiovisuals, així com de tenir els recursos suficients “per poder fer sèries rellevants”. Una crida que, esperem, tingui aviat resposta.
Tornant al discurs general de la jornada, en van sortir alguns missatges d’interès, vinculats a la irrupció, creixent. de les plataformes OTT i IPTV, que han provocat -en paraules de Harold Gronenthal- que mai fins ara “no hi havia hagut tanta producció audiovisual”; així com un increment general dels costos tècnics i artístics per l’entrada de les plataformes en la producció –especialment de sèries de ficció- i la importància creixent de les accions de màrqueting per interessar una audiència que compta cada cop més amb més ofertes. Juntament amb posar l’accent en la promoció de les produccions, Gronenthal va destacar la necessitat d’excel·lir en la tasca dels guions, destacant la importància de la narració com a factor decisiu per interessar unes audiències que decideixen en cada moment què volen veure.