La Setmana del Talent Audiovisual ha posat avui el focus en un fenomen que està redefinint la manera com es creen i consumeixen continguts: la necessitat d’entendre els públics en un entorn cada cop més personalitzat i dominat per algoritmes. La jornada “Audiències en temps d’algoritmes”, celebrada al Disseny Hub Barcelona i organitzada pel Clúster Audiovisual de Catalunya, ha reunit professionals de Kantar Media, GfK, Barlovento Comunicación, Konodrac, 3cat, La 2, Betevé i la XAL.
El director del Clúster Audiovisual de Catalunya, Eduard Gil, ha assegurat que “la revolució algorítmica no només transforma com el públic accedeix als continguts, sinó també com la indústria ha d’entendre’l i relacionar-s’hi”. Gil ha subratllat que aquest escenari “obliga els agents del sector a treballar amb dades més complexes i amb una mirada transversal que inclogui televisió, plataformes i entorns digitals”. Gil també ha apuntat que, tot i el protagonisme creixent dels algoritmes, aquests no han de limitar la qualitat dels continguts: “cal entretenir les audiències i, alhora, proporcionar-los referents que alimentin la demanda de nous continguts”.
Una mirada al futur
La ponència de Regina Arenas, Cap del Hub de Coneixement de la Ciutadania de 3Cat, ha aprofundit en els comportaments de la generació Alfa, un col·lectiu que ja supera els 2.100 milions de persones al món. Arenas ha descrit un públic que consumeix continguts simultàniament en diversos canals i dispositius, combina entreteniment i aprenentatge i té la immediatesa com a cultura. A més, els Alfa necessiten experiències híbrides on la presencialitat encara juga un paper emocional essencial, i integren la tecnologia com una part natural del seu dia a dia. Segons Arenas, en un entorn hipersegmentat, entendre les motivacions dels públics és clau per connectar-hi amb autenticitat i desenvolupar continguts que responguin a les seves expectatives.
En la taula rodona “Del zàping a l’algoritme”, amb Maties Ramos (3Cat), Laura Folguera (La 2 Catalunya), Georgina Ferri (Betevé) i Miquel Herrada (XAL), s’ha defensat un model centrat en continguts útils, rigorosos i verificats, recordant que el gran competidor és el temps del públic. A més, s’ha insistit que les audiències són molt més que el share: aporten informació essencial per crear continguts rellevants i transformadors.
A partir d’aquesta mirada centrada en les persones, la jornada ha analitzat com evolucionen els sistemes de mesura d’audiències en un ecosistema cada cop més fragmentat. Miguel Ángel Fontal, director general de l’AIMC (Asociación para la Investigación de Medios de Comunicación), ha remarcat que les audiències ja no es poden interpretar només des de la televisió lineal. Fontal ha assenyalat que el consumidor és cada vegada més complex i es mou entre múltiples canals i dispositius, i les dades d’audiència s’han tornat més difícils de recollir i analitzar. Per aquest motiu, la tecnologia i la col·laboració són essencials per avançar, i la tendència ha de ser avançar cap a models d’integració de dades.
La taula rodona “Tendències i novetats de la mesura d’audiències” ha reunit Eduard Nafria (Kantar Media), Carles Manteca (Konodrac), Ricardo Vaca Berdayes (Barlovento Comunicación) i David Sánchez (GfK). La sessió ha posat de manifest com la tecnologia està revolucionant la manera de mesurar i interpretar el consum audiovisual. Els participants han debatut sobre el paper dels algoritmes i la intel·ligència artificial, la mesura d’audiències en temps real i la necessitat d’integrar dades procedents de múltiples canals.
La Setmana del Talent: connexió entre indústria, creativitat i futur
Aquesta jornada forma part de la Setmana del Talent Audiovisual, que celebra l’onzena edició del 24 al 28 de novembre al Disseny Hub Barcelona. Un any més, l’esdeveniment consolida el seu paper com a punt de trobada entre la indústria i el talent emergent, amb activitats diverses com converses amb creadors, sessions especialitzades i el Pitching Audiovisual Universitat-Indústria, que enguany reuneix 38 projectes universitaris seleccionats entre gairebé un centenar de propostes.





