L’11a edició de l’Asian Film Festival Barcelona/AFFBCN, se celebrarà del 25 d’octubre al 5 de novembre convertit en el màxim referent del cinema asiàtic d’autor.
El festival dedica una retrospectiva al reconegut director xinès Wang Chao, que serà a Barcelona coincidint amb la projecció de les 8 pel·lícules més rellevants de la seva trajectòria cinematogràfica.
Yangzi’s Confusion (2023), l’òpera prima de la cineasta xinesa Li Jue, serà el film encarregat d’inaugurar el festival a la sala Phenomena i comptarem amb la presència de la directora, mentre que la pel·lícula The Royal Hotel (2023) de l’australiana Kitty Green clourà aquesta edició.
Fidel als seus orígens, el festival ofereix una programació que inclou més d’un centenar de pel·lícules procedents de 25 països de la regió d’Àsia i el Pacífic. Dedicant una atenció especial a la cinematografia xinesa, coincidint amb el 50è aniversari de l’establiment de relacions diplomàtiques entre la Xina i Espanya. Aquest any el festival també aposta per donar visibilitat als treballs de joves realitzadors, com és el cas de la pel·lícula inaugural, o amb la convocatòria oberta a autors novells o desconeguts.
Les seus de la programació presencial del festival són Cinemes Girona, CaixaFòrum, Phenomena, Filmoteca de Catalunya, Zumzeig i Manifesta 15, i en línia a la Plataforma FILMIN i Betevé
Asian Film Festival Barcelona/AFFBCN, el festival de cinema asiàtic d’autor, celebra la seva 11a edició, i tindrà lloc del 25 d’octubre al 5 de novembre a diferents espais de Barcelona. Cinemes Girona, Phenomena, CaixaForum, Filmoteca de Catalunya, Zumzeig i Manifesta 15 són les seus per a les projeccions de cinema presencials, mentre que la plataforma FILMIN i Betevé ho seran per a les sessions en línia.
Aquest certamen especialitzat en cinema asiàtic continua fidel als seus orígens. Presenta una programació que inclou més d’un centenar de pel·lícules procedents de més 20 països amb l’objectiu d’apropar la vida quotidiana de la regió d’Àsia i el Pacífic. Els seus problemes i conflictes, vivències i emocions diàries, i el sentiment de pertinença a un territori determinat omplen de contingut la proposta cinematogràfica d’aquesta edició.
AFFBCN 2023 abasta una extensió geogràfica del continent asiàtic molt àmplia que va des d’Iran, l’Àsia Central, una regió que comprèn les exrepúbliques soviètiques de Kazakhstan, Kirguizistan i Uzbekistan, a la qual s’afegeixen l’Afganistan, l’Índia, el Pakistan, Bangladesh i Sri Lanka; el Sud-est asiàtic des de la Xina, Corea, el Japó, Tailàndia, Singapur, Malàisia, Cambodja i Vietnam; i l’Àsia Pacífic amb Austràlia i Nova Zelanda.
En especial la Xina tindrà aquest any un especial protagonisme coincidint amb la celebració del 50è aniversari de l’establiment de les relacions diplomàtiques Espanya – Xina amb una vintena de pel·lícules programades.
La sala Phenomena acollirà la pel·lícula inaugural el pròxim 25 d’octubre, amb la projecció de Yangzi’s Confusion (2023) de la directora xinesa Li Jue, que serà a Barcelona per l’estrena de la seva òpera prima. La seu central de l’AFFBCN continuarà sent els Cinemes Girona, on es distribuirà la major part de la programació i la Filmoteca de Catalunya que acollirà 3 films (de les 8 que es projectaran en total) de la retrospectiva del cineasta xinès Wang Chao.
El Festival distribueix la seva programació en cinc seccions, totes a concurs: Oficial, Oficial Panorama, Discoveries, NETPAC i Especial. Cadascuna compta amb els seus jurats corresponents integrat per directors, crítics de cinema i escriptors. L’AFFBCN concedirà quinze premis: a la millor pel·lícula, millor director i millor guió per a cadascuna de les seccions a concurs.
Com a novetat, el festival vol impulsar el talent emergent amb la incorporació d’una nova convocatòria oberta a autors novells o desconeguts on es projectaran 10 pel·lícules de les 100 presentades.
Per a la directora de l’AFFBCN 2023, Menene Gras Balaguer “l’onzena edició del festival arriba aquesta tardor amb una programació que té com a objectiu ser la més representativa possible del cinema experimental i independent recent procedent del continent asiàtic, sense excloure produccions que responen tant a l’interès d’un públic coneixedor de les cinematografies corresponents com d’aquells que desitgen iniciar-se en un cinema no tan nou, la diversitat del qual respon preferentment a les diferents narratives que exposa”