El Clúster Audiovisual de Catalunya ha presentat aquest matí al Campus Poblenou de la UPF l‘Informe Switch: L’audiovisual augmentat’, que analitza amb xifres i casos pràctics les grans innovacions tecnològiques com la Intel·ligència Artificial (IA), la immersivitat o els NFT que estan transformant el sector audiovisual. El projecte planteja una mirada internacional amb experiències rellevants de centres de recerca, grans empreses i startups de tot el món, però també de Catalunya.
L’Informe Switch analitza com afecta la IA a la producció i postproducció de projectes audiovisuals amb exemples d’aplicacions que permeten, per exemple, el doblatge instantani de pel·lícules, la creació artificial de música o la generació de personatges virtuals. L’informe examina l’aparició del ChatGPT en l’audiovisual, un dels invents més disruptius del darrers temps que, en només dos mesos, ha aconseguit la xifra rècord de 100 milions d’usuaris únics. La creació automàtica de contingut ja té impacte en la redacció de guions, la creació de cartells de pel·lícules en pocs segons o en el disseny d’storyboards.
L’Informe també estudia l’aposta pel metavers i els avenços en Realitat Virtual (RV) i Realitat Augmentada (RA). La recreació de mons virtuals tridimensionals i la immersivitat han revolucionat l’art i han transformat els museus. Tant és així que el museu interactiu Mori Building Digital Art Museum va rebre 2,3 milions de visitants el primer any, fet que el va convertir en el museu d’un sol artista més popular, superant el Museu Van Gogh a Amsterdam. Els esdeveniments musicals hologràfics han permès fer realitat espectacles impensables com ara un concert d’ABBA 40 anys després que el grup es retirés o que el raper Tupac, assassinat el 1996, actués al festival Coachella a Califòrnia. La RV avança també en àmbits com la formació o l’arquitectura amb la implementació de bessons digitals, rèpliques virtuals en 3D del món físic que permeten simular tota mena d’accions.
L’Informe Switch analitza també l’impacte dels NFT en la creació audiovisual i cultural ja que només al mes de març es van registrar operacions amb NFT per valor de 2.000 milions de dòlars. Acabada l’etapa més especulativa, els NFT entren en una fase de normalització on es generalitzaran més iniciatives destinades a la fidelització i a la construcció de comunitat i no tant a l’acció comercial per a la captació de recursos. L’informe examina les incerteses que els NFT generen, i també les oportunitats per creadors, productors, distribuïdors i espectadors.
La presentació de l’Informe Switch també ha comptat amb quatre experts en tecnologia i Intel·ligència Artificial aplicada al sector audiovisual cultural que han participat en la taula rodona ‘Creativitat humana vs. creativitat artificial: on són els límits?’. Ramón López de Mántaras, professor d’Investigació del CSIC a l’Institut d’Investigació en Intel·ligència Artificial (IIIA); Karina Gibert, directora del centre d’investigació Intelligent Data Science & Artificial Intelligence (IDEAI-UPC); Lluís Nacenta, comissari de l’exposició sobre IA al CCCB, matemàtic, músic i investigador; Anna Giralt, cofundadora del laboratori de recerca Artefacto i codirectora del festival +RAIN Film Fest.
El President del Clúster Audiovisual de Catalunya, Miquel Rutllant, ha destacat que l’audiovisual augmentat tindrà un impacte molt rellevant en els models de negoci del sector i que afectarà a la competitivitat de les empreses que trobaran noves oportunitats de negoci. “Des del Clúster Audiovisual de Catalunya volem acompanyar les institucions i empreses de la nostra indústria en aquest nou viatge a través de la transmissió de coneixement i l’impuls de polítiques i inversions estratègiques”, emfatitza Rutllant.
L’Informe Switch: L’audiovisual augmentat ja es pot descarregar de forma digital i gratuita al portal web de l’Observatori Switch del Clúster Audiovisual de Catalunya.