Més de 1.100 empreses del sector audiovisual a Catalunya sumen una facturació total de 6.700 milions d’euros i ocupen a unes 26.000 persones, segons l’estudi “El sector audiovisual a Catalunya. Actualització Estratègica” elaborat pel Departament d’Empresa i Coneixement, a través de la Direcció General d’Indústria, en col·laboració amb el Clúster Audiovisual de Catalunya i la consultora Cluster Development.

La directora general d’Indústria, Matilde Villarroya, ha destacat que “aquestes anàlisis són importants perquè ens permeten, d’una banda, tenir una radiografia detallada i actual de les principals magnituds del sector a Catalunya i de l’altra identificar la situació competitiva del sector, les tendències de mercat i els reptes de futur”. La directora general d’Indústria ha assegurat que “el sector està ben posicionat per a fer front a aquests reptes” i ha recordat que “com a Generalitat de Catalunya estarem al vostre costat”. El president del Clúster Audiovisual de Catalunya, Miquel Rutllant, ha assegurat que “aquest anàlisi estratègic destaca les oportunitats de negoci al voltant de la ficció, el creixement de la indústria del videojoc a Catalunya i el paper clau de la tecnologia audiovisual en els models de negoci futurs d’aquesta indústria. Les conclusions reforcen la demanda del Clúster de construir una gran infraestructura audiovisual a Catalunya, amb platós per produir ficció i un parc tecnològic audiovisual per convertir el país en el hub audiovisual del sud d’Europa”. 

El Clúster Audiovisual de Catalunya agrupa més de 130 empreses i institucions de la indústria audiovisual catalana: empreses de producció, serveis de producció, postproducció, VFX, distribució, exhibició, operadors de ràdio i televisió, TIC audiovisual, telecomunicacions, fotografia, realitat virtual, augmentada i hologrames, videojocs, publicitat, esdeveniments, universitats i escoles. Les conclusions de l’actualització estratègica, així com l’arribada a Barcelona de l’ISE el proper 2021, reforcen la demanda i aposta dels darrers anys del Clúster Audiovisual de Catalunya de convertir Barcelona i Catalunya en un hub internacional del sector audiovisual i posicionar-lo com un pol rellevant al sud d’Europa. Per a fer-ho, el Clúster Audiovisual aposta, entre d’altres, per crear una gran infraestructura audiovisual a Catalunya que compti amb platós per produir ficció i un parc tecnològic audiovisual potent. La consolidació com a hub permetrà potenciar l’expansió internacional de l’audiovisual català, aprofitar el talent, millorar la competitivitat i impulsar de forma decidida la innovació i la incorporació de les tecnologies més punteres.

Dades i conclusions de l’estudi

L’estudi El sector audiovisual a Catalunya. Actualització Estratègica” identifica tres segments principals de negoci a Catalunya. En primer lloc, l’entertainment audiovisual, que inclou productores que desenvolupen continguts propis; proveïdors especialitzats; empreses de base tecnològica amb tecnologies transversals d’aplicació també a l’àmbit audiovisual i empreses orientades a la distribució i/o exhibició. En segon lloc, el segment de comunicació-publicitat-esdeveniments, que inclou agències de comunicació, màrqueting i publicitat, amb tota la seva cadena de valor (realització d’espots, màrqueting digital, pàgines web, etc.) i les empreses que es dediquen a la realització d’esdeveniments en temps real. El darrer àmbit és el dels mitjans de comunicació, dedicats a la producció i emissió de notícies.

L’estudi mostra que l’entertainment audiovisual és el sector amb més pes a Catalunya, ja que suposa el 58% de la facturació i ocupa el 53% dels professionals. El sector de comunicació, publicitat i esdeveniments és el que aporta més empreses (60%).

L’estudi del Departament d’Empresa i Coneixement conclou que el sector viu un moment de canvi i oportunitat gràcies a la forta demanda de contingut a nivell nacional i internacional. A Catalunya hi ha un ric ecosistema amb talent creatiu i tècnic que pot aprofitar l’oportunitat però cal que s’orientin als clients de més creixement i millorin la seva internacionalització, guanyant massa crítica. En aquest sentit, els principals reptes per a les empreses de serveis de producció/ especialitzats  de l’entertaiment audiovisual són apostar pels segments de mercat de més creixement (videojocs d’IP pròpia) o la diferenciació entre les empreses de serveis per a l’entertaiment, seguint clients de continguts i incorporant noves tecnologies en tot el procés. Una altra recomanació és desenvolupar tot el potencial audiovisual del vertical Corporate, comunicació, publicitat i MICE.