Donat el gran nombre d’activitats per a la indústria que ha ofert el Festival de Sitges en pocs dies, resumim el més destacat del que s’ha presentat, que s’anirà ampliant i “pistes” per a recuperar idees i conclusions.
- SITGES FAN PITCH
El Sitges FanPitch, és la competició internacional de pitch de projectes de llargmetratge i sèries vinculades a les temàtiques de terror, ciència-ficció i/o fantàstic. La idea és descobrir els millors projectes de gènere i connectar-los amb empreses líders de la indústria. Es van presentar una vintena de projectes, dins dels quals i amb el segell Catalunya Imaginària, trobem a la selecció final un projecte en català. En acabar, s’oferia als responsables dels projectes seleccionats fer un pitch de venda amb les empreses participants. De fet la iniciativa sorgeix de la la col·laboració de diversos mercats cinematogràfics internacionals com el NAFF – BIFAN (Corea del Sud), FRONTIÈRES MARKET – Fantasia (Canadà), FINESTRA SUD–FANTASTIC! (Argentina), BIF MARKET – BIFFF (Bèlgica) o FANTASOLAB (Colòmbia) i residències com Feratum – Feratum FF (Mèxic): el SITGES FANPITCH, és per tant, una xarxa internacional de circulació de propostes dels diferents mercats fílmics. (D’aquesta activitat es disposa d’un article diferenciat a la comunitat areavisual.cat)
- SHOWRUNNERS LAB
El Showrunners LAB és un seminari d’introducció i assessorament sobre la figura del showrunner. Els projectes seleccionats de sèries en el Fan Pitch podien participar en mentories individuals amb els showrunners convidats en l’edició actual Paco Cabezas, Pol Cortecans i Laura Sarmiento. En la taula rodona, i amb el títol Shaping Darkness Through Fiction, aquests showrunners de referència han explicat “com han sabut convertir la ficció televisiva en un laboratori d’ombres”: Va ser una conversa imprescindible per entendre com es modela la foscor en la ficció seriada actual i què ens diu sobre la societat que la consumeix.
- “COMING SOON”
Coming Soon és una secció de presentació de films de terror, ciència ficció o fantàstic. Es tracta d’un esdeveniment enfocat tant a projectes en les últimes fases de desenvolupament, com a films acabats en recerca de suport (finançament, distribució, promoció, etc.). A més, també és una selecció de les pròximes produccions a nivell internacional, d’imminent aparició. En aquesta sessió es realitzarà un pitch en directe de cada projecte, i es presentaran els respectius tràilers.(D’aquesta activitat es disposa d’un article diferenciat a la comunitat areavisual.cat)
4. JORNADA PRODUCCIÓ SOSTENIBLE
l’ICEC va organitza una jornada sobre producció audiovisual sostenible, que va posar el focus en els proveïdors que ofereixen productes o serveis sostenibles per al sector a fí i efecte que les productores puguin identificar empreses amb les quals col·laborar per implementar les seves accions de sostenibilitat.
A destacar la ja coneguda “Guia per a la incorporació de criteris de sostenibilitat a les filmacions i els rodatges”, de la Catalunya Film Commission.
Entre les intervencions d’aquesta àrea destaca de la mà d’Eneko Muruzabal, responsable de Cultura i Sostenibilitat a Bilibin, i a partir de l’informe IMPACTO AMBIENTAL DEL CINE BILIBIN 2022-2024, donarem dades i indicadors sobre l’impacte ambiental de 15 produccions recents, fent èmfasi en les conclusions de l’estudi, així com en les mesures i accions que cal impulsar.
Per parlar de casos de bones pràctiques, comptarem amb Natàlia Ejarque i Judith Francisco, que compartiran la seva experiència en el rodatge dels projectes La buena hija, de Júlia de Paz, i de la segona temporada d’Animals Arquitectes, de 3Cat. Ambdós projectes han obtingut el certificat Green Film.
- WOMAN IN FAN
Dins la modalitat Woman in Fan que potencía la creació audiovisual de la dona en el gènere fantàstic, el Concurs de creació curt-teaser WomanInFan va ser per la nord-americana Leah Shore per ‘Corpse’.
En quan a la III convocatòria Residència Fantàstica WomanInFan les guanyadores de l’edició d’aquest any seran quatre (quatre projectes a mans de cinc directores): Giulia Mucci, Louise Brix Andersen, Ana De Nevado i Sofia Esteve i Isa Luengo. Als quatre projectes guanyadors cal afegir-hi els noms de nou finalistes, que varen rebre una acreditació d’Industry gratuïta: l’argentina Julieta Quiroga, les neerlandesa Iris Jacobs i Nina Noël Raaijmakers, la mexicana Sofia Garza-Barba, les espanyoles María José Fuentes, Itnear Lalva i Itziar Lamarka japonesa Mai Nakanishi, la brasilera Gabriela Amaral Almeida i la canadenca Michele Kaye.
- PMP. PRODUCERS MEET PRODUCERS
Producers Meet Producers (PMP) és la trobada entre empreses productores emergents i sènior que permet als emprenedors del sector audiovisual apropar-se a la indústria, i contactar amb aquells professionals de llarga experiència en la creació. Ha estat organitzat per la PAC i l’ Ajuntament de Sitges, en una activitat que combina el coaching personal amb un acte de networking que involucra tots els convidats.PMP admet tots els formats audiovisuals i la jornada potencia l’ambient de col·laboració i suport mutu que enforteix el teixit industrial audiovisual, al facilitar la transferència de coneixement i experiència entre generacions..(D’aquesta activitat es prepara un article diferenciat a la comunitat areavisual.cat)
- SOCIAL MEDIA PER A PRODUCTORES
En aquesta activitat, organitzada per PAC, Victor Puig consultor, va tenir una intervenció molt pràctica de com donar a conèixer un projecte empresarial de productores audiovisuals, a través de les xarxes socials, responent a preguntes com ara Què hem de fer amb TikTok? Paga la pena seguir al que va ser Twitter? Quin hauria de ser el nostre relat a les xarxes socials? ¿Com fer un Social Media Plan realista?
- FANTASTIKA. PRESENTACIÓ DE LA PLATAFORMA
Aquesta plataforma per a potenciar la producció iberoamericana de gènere va convocar una taula rodona amb Jara Ayucar, directora de polítiques de marketing del ICAA, Norbert Llaràs, cofundador del Film Financing Market, Maria Florencia Torchia, coordinadora de VS-Fantastic!, Carolina Barco, consultora independent per EGEDA/SEGORicard Sales, LaCima Producciones
(D’aquesta activitat hi ha un article diferenciat a la comunitat areavisual.cat, en aquest enllaç)
- FFM: DUES TAULES RODONES
El Financial Film Marketing va dur a terme dues taules rodones dedicades a les estratègies de finançament i al mercat que s’obra amb els videojocs. Aquestes taules coordinades per Daniel Condeminas, seran comentades per ell mateix en un article diferenciat.
- TROBADA DE FESTIVALS
També dijous 16 d’octubre, en el marc del 20è aniversari del Catalunya Film Festivals, l’associació que aplega la gran majoria de mostres i festivals audiovisuals del país, se celebrà una taula rodona que reuní representants de les principals administracions públiques que donen suport a les 49 mostres i festivals associats al CFF: ICEC, ICAA, Diputació de Barcelona i Ajuntament de Barcelona. A grans trets, els ponents van destacar com a grans actius d’aquest sector la resposta del públic, amb 1.400.000 espectadors que van assistir a algun d’aquests festivals l’any passat, fos presencialment o virtual; així com apostes estructurals exitoses, com el FFLASH HUB, que en la seva segona edició celebrada aquest estiu a Barcelona, es consolida com a espai de trobada i formació dels professionals que s’hi dediquen.
Pel que fa als reptes plantejats, alguns dels assenyalats són específics, com la professionalització dels equips organitzadors, la necessitat d’establir aliances internacionals o de reforçar l’àrea de negoci dels festivals. Un quart, més problema fins i tot que no pas repte, és el d’aconseguir la retenció del talent que genera Catalunya, bona part provinent de les distintes facultats i escoles universitàries que ofereixen graus i màsters en cinema i audiovisual.





