La gran trobada professional de l’exhibició cinematogràfica Europa ha celebrat de nou a Barcelona la seva 34 edició. Més de 3.500 professionals han participat del 16 al 19 de juny al CineEurope 2025, tant per poder assistir a les presentacions de bona part de les estrenes de l’any vinent, com per conèixer les darreres novetats, tant d’equipaments dins les sales -dels nous models de butaques als de projecció i so- com de noves tecnologies, inclosa la IA, per fidelitzar el públic i aconseguir-ne de nou, amb l’objectiu d’anar-se apropant a les xifres prepandèmia.
Tecnologia catalana per presentar magníficament les grans produccions cinematogràfiques

L’estand de Kelonik a la fira comercial del CineEurope
Les presentacions de les futures estrenes cinematogràfiques són els grans esdeveniments del CineEurope a l’auditori del CCIB. I per garantir la millor experiència d’àudio i imatge hi ha una empresa catalana al darrere, Kelonic, que ho fa possible. Juntament amb aquesta tasca, l’empresa catalana va mostrar els seus nous equips de so, dels quals cal destacar el seu nou amplificador de 4 canals, KCS DM-4-1600, que monitoritza de forma intel·ligent la sonorització d’una sala de cinema, amb un baix consum energètic.
Novetats per millorar l’experiència a les sales i reduir el cost energètic

Un dels nous projectors Christie presentats al CineEurope que ja incorpora el programari VDR
Ha passat més d’una dècada del canvi històric de la projecció amb pel·lícules fotoquímiques a la digital. Les darreres edicions del CineEurope han servit per presentar les millores tècniques dels projectors i la seva evolució de les làmpades al làser amb la resolució 4k com a estàndard, si més no, a les grans sales. Enguany, Christie ha anat un pas més enllà i, a més de portar els seus darrers models, va mostrar un programari, incorporable a models ja en funcionament als cinemes, que vol donar resposta a tres interessos dels exhibidors: millorar l’experiència de visionat a la sala, estalviar costos energètics i allargar la vida útil dels equips.
el programari VDR presentat en aquest CineEurope millora el contrast de les imatges, fins a nivells 60.000:1, i alhora reduïnt en un 30% (segons el fabricant) el consum d’electricitat del projector. En termes planers, el VDR llegeix prèviament els frames que es projectaran i, amb aquesta informació fa treballar de forma més eficient el projector, aconseguint que les zones de la pantalla que han de mostrar negres, aquests siguin més profunds gràcies al fet que allí el projector no estarà il·luminant-les. Això, de retruc, allargarà la vida d’aquest, ja que durant els passis, el projector no estarà mai treballant al 100%.
La producció Europea present, la catalana (encara) no
Tot i que la major part de les presentacions de futures estrenes cinematogràfiques van ser les provinents de les major nordamericanes, va haver-hi espais dedicats a la producció Europea. StudioCanal va tornar al CineEurope amb una sessió dedicada a mostrar el que serà el seu catàleg de fins per al 2026 i amb ella França ha tornat a tenir una presència destacada en aquesta gran trobada de l’exhibició cinematogràfica, com havia fet en anys anteriors Unifrance, la gran plataforma público-privada de promoció internacional de l’audiovisual francès. També Suècia va ser-hi, tot i que en un format diferent. Enlloc de publicitar les seves noves produccions, diversos representants institucionals i dels sectors de la indústria audiovisual d’aquest país escandinau varen explicar els atractius de poder fer rodatges allí, així com de les bones perspectives comercials dels films autòctons.
I malgrat que el CineEurope té com a seu Barcelona des del 2012, enguany tampoc la producció catalana ha tingut cap presència. Seria bo que algú pensés en fer-hi alguna cosa.