El passat 20 de juny el Teatre Nacional ha estat el marc de l’entrega de la primera edició dels Premis Crit. Una gala impulsada per l’Associació de Mitjans en Català AMIC, 3Cat i Accent Obert (nova marca de la CAT Fundació CAT). Ha estat un acte vibrant i necessari per donar protagonisme al nou talent digital de les terres de parla catalana que s’expressa a traves de youtube, tiktok i plataformes similars: una gran festa del talent digital en llengua catalana. En tota la trajectòria el TNC ple de gom a gom en els seus 800 seients d’aforament segurament mai havia allotjat un event amb gent tan jove, variopinta i implicada… vibrant en una gala presentada per Nerea Sanfe (periodista i reportera) i Gori Masip (el jove meteoròleg de 3Cat).

UN ECOSISTEMA ASIMÈTRIC

L’objectiu de la convocatòria es encomiable: fer visible i donar protagonisme a un ecosistema invisibilitzat. La major part d’iniciatives en aquest terreny les porta a terme gent molt jove, amb molt de voluntarisme i sovint amb mitjans precaris. Tot i així  s’obren pas i aconsegueix grans audiències, fent arribar el català a àmbits on actualment és residual… D’una banda trobem iniciatives de gent jove que crea petites productores “per a poder facturar” i a les quals  sovint acaba pagant la Corpo quantitats mínimes, però d’altra banda també hi ha les grans productores “del sistema” que han entrat en aquest terreny: El cas de La Turra, guanyadora d’aquests premis Crit es sintomàtic: la seva temporada 4 està en els comptes de la Corpo com “un encàrrec per valor de 390.386,40 euros… “a Manchester Radiofònica SL (la productora, com es sabut, de Ricard Ustrell)  Sorprenent… i així es podrien anar repassant un gran nombre de premiats on es veurà que “tot queda a casa”

UNA INICIATIVA A MIDA DE 3CAT

A la fí, aquests premis CRIT,una bona iniciativa en el seu origen, s’han desenvolupat enguany amb la complicitat d’Amic i Accent Obert, a mida dels interessos de 3CAT per mantenir un “status quo” decadent: una “mole” amb un abultat nombre de càrrecs amb sous estratosfèrics i que  assumeix compromisos amb productores associades poc transparents i sempre discutibles, com ara mateix la que describim… Tot això a la fí, porta a xifres de negoci que any rera any, tots sabem que no són bones i que  mantenen la televisió pública catalana sustentada basicament per les aportacions de la pròpia Generalitat, donat que cauen fins i tot els ingressos publicitaris…

REPASSANT EL PALMARÈS

El premi a Millor Creador de l’Any ha estat per a Fran Tudela, més conegut a la xarxa com a Cabrafotuda, una de les veus més potents i irreverents del panorama digital actual. Per la seva banda, La Turra, el programa de debats picants, testimonis i anàlisi de l’actualitat catalana conduït per Alba Riera, ha estat reconegut com a Millor Projecte de l’Any.

La resta de guardonats en les categories generals han estat:

  • Projecte més innovadorDéus i Simis, un pòdcast de Marc Cadafalch i Albert Bazán que manté converses informals amb figures destacades del panorama musical en català.
  • Millor Campanya DigitalAmunt País Valencià! de la Federació Llull, per la seva tasca en la reconstrucció d’espais i iniciatives vinculades a la llengua, l’educació i la cultura al País Valencià.
  • Creadora Emergent: Constança Ramis, coneguda a la xarxa com a Co.torrita, creadora a Instagram i TikTok dedicada a difondre tradicions, història i cultura mallorquina.

Pel que fa a les categories temàtiques, els premis han estat per a:

  • EntretenimentEl dolcet pal cafè, un pòdcast de millennials valencians conduït per Ana Gisbert, Jaume Grau, Cristian Hernández i Artur Soler.
  • Informació i actualitatCabrafotuda, amb un estil directe, irònic i compromès amb la realitat del país i de la Comunitat Valenciana.
  • Divulgació científicaNeurones Fregides, xarxa de creadors i creadores que expliquen ciència en català amb rigor i dinamisme.
  • Art i culturaLefki.B, creadora especialitzada en continguts literaris.
  • Compromís social: Blanca Trull, creació de contingut crític i reivindicatiu.
  • LlenguaParlars Mallorquins, projecte liderat per Joan Salvador, dedicat a la divulgació lingüística i cultural de les Illes Balears.
  • GastronomiaLa Ruta dels Esmorzars, iniciativa de Pelayo Máñez, Arnau Clari i Joan Ferrús que documenta amb humor i estima, els millors bars de la “terreta”.
  • HumorParisio Productions, pseudònim de Lluc Aparicio, creador d’entreteniment que combina ironia, absurd i actualitat.
  • Estil de vida: Cèlia Espanya, creadora centrada en temes de lifestyle, esport i reivindicació lingüística, amb especial atenció al dialecte ebrenc.
  • Esport: Kajol Escútia i Loren Muñoz, reconeguts ex aequo pel seu activisme esportiu.  

El Millor Vídeo de l’Any, l’única categoria escollida per votació popular, ha estat per Alegria de Poble, el pseudònim de Rixi Barberà, amb un vídeo amb més d’1,7 milions de visualitzacions, on explica de primera mà les conseqüències de la DANA al poble d’Algemesí i la col·laboració ciutadana, sota el lema “sols el poble salva al poble”.

QUI ESTÀ AL JURAT?

La decisió final dels guanyadors l’ha pres el jurat format per experts del sector, el qual  ha estat format per Georgina Arnau, reportera de 3Cat i fundadora del festival de pòdcasts Podfest; Laia Carrera, directora de l’Aferrada; Cèlia Cerezo periodista a À Punt i creadora del pòdcast Cherrydiàling; Enric Esteban, Sotscap de Comunitat d’àudio pòdcast Catalunya Ràdio; Pau Garcia, emprenedor i creador de contingut; Pat Martínez, directora d’EVA; Inés Mateu, directora programa Xiu-Xiu de IB3; Àlvar Peris, doctor en Comunicació Audiovisual per la UdV; Josan Piqueras, periodista al Diari La Veu del País Valencià, comunicador i presentador; Alba Roig, Chief Client Officer d’Adsmurai; Marta Salicrú, directora de Radio Primavera Sound; Carles Tamayo, director de documentals i creador de contingut; i Eugenio Viñas, director adjunt i de continguts a Prisa Audio.

LA GALA ENREGISTRADA

 L’esdeveniment s’ha pogut seguir en directe a través de la  plataforma 3Cat i el canal de YouTube d’EVA

 

 .