El Mercat Audiovisual de Catalunya (MAC) tanca l’edició d’enguany amb 774 acreditats, de professions i procedències molt diverses. Aquesta 26na edició -com sempre a Roca Umbert Fàbrica de les Arts, a Granollers- ha estat especialment profitosa per l’alt nivell de conferències i taules rodones, així com projectes i tallers adreçats als professionals de la comunicació i els mitjans.
IA des de tots els angles
Les tecnologies automatitzades i d’intel·ligència artificial han estat especialment presents amb anàlisi teòrica dels aspectes jurídics, deontològics etc… i també en tallers pràctics, en les sessions de tarda. El món IA, per tant, ha estat abordat per Patrícia Ventura Pocino, doctora en mitjans, comunicació i cultura per la UAB que ha proposat una aplicació responsable de la IA als mitjans de proximitat. Més tard, des del punt de vista legal, val a anotar les reflexions de Manuela Battaglini Manrique de Lara, advocada i consultora i Alicia de Manuel Lozano, analista experta en estratègia i ètica en IA a NTT Data, presentades per Marta Insúa, jurista de La Xarxa.
També d’especial interès han estat les aportacions de Joan Rosés dialogant amb un dels integrants de l’equip investigador d’una universitat gallega sobre aplicació de la IA a les televisions públiques europees.
Per últim, en la vessant pràctica, molt clarificadora ha estat la demo de l’aplicació d’un assistent d’IA a la redacció de la Xarxa Local, amb Miquel Herrada, director d’Operacions de La Xarxa, Pere Sanz, responsable d’Actualitat de La Xarxa i Joan Ferrer, redactor de l’informatiu Notícies en Xarxa.
La diversificació de professionals, una novetat d’aquesta edició
Les sessions dedicades a diversos públics professionals han tingut una notable afluència de públic consolidant així la possibilitat d’integrar-los en la programació habitual dels anys vinents. D’aquesta manera, el MAC obre les portes a diferents subsectors de l’àmbit audiovisuals, com són els tècnics de comunicació municipals, els responsables de rodatges descentralitzats o a les noves generacions del sector. Per aquests col·lectius trobar-se a Granollers és una oportunitat de debatre la problemàtica pròpia però també tenir una visió més general del que es cou al món audiovisual.
Presentació de l’Informe CAC 2024
D’aquest MAC també cal destacar la presència del CAC. Xevi Xirgó, president de l’organisme, ha estat en la inauguració del MAC insistint en la importància de que finalment s’avançi en una Llei de l’Audiovisual, com ha fet els darrers anys donat la demora d’aquesta Llei. Més tard Laura Pinyol, consellera i vicepresidenta de l’organisme, ha presentat l’Informe del Sector Audiovisual 2024, el qual -al nostre parer- no aporta cap element que no sigui ja sabut. El lector d’aquesta crònica podrà comprovar-ho anant directament a la font (enllaç amb l’Informe CAC 2024). La compareixença del CAC, a més, no va admetre preguntes, malgrat que alguns dels assistents volíem comentar alguns aspectes de l’activitat “caquera”…
Ple rotund als pitchings
Els pitchings com ens expliquen els organitzadors “és consoliden com el plat fort del certamen. Les sessions de finançament de documentals han estat una de les grans atraccions del MAC”. Les convocatòries d’enguany han rebut una xifra rècord de propostes (120 projectes en el cas dels documentals televisius i 54 en el de pòdcasts d’àudio), que han estat avaluades pels tres grans ens públics de difusió i producció del país: 3Cat, RTVE- Ràdio 4 i La Xarxa. En l’àmbit de documentals de televisió, el jurat ha proposat 11 projectes per a la seva producció o coproducció, sis en la categoria de Documental obert i cinc en la d’Històries de proximitat. Pel que fa als pòdcasts d’àudio, la deliberació s’ha resolt seleccionant 10 projectes, tres d’aquests en la categoria de Pòdcast obert, quatre en la categoria Històries de proximitat i tres en la de Primer pòdcast.
Recomanació a presentadors de projectes
La presentació de pitchings va durar més de dues hores, i al nostre entendre, té un doble valor: d’una banda constatar el talent local, amb gran nivell de tot el que s’ha presentat, però també conèixer les objeccions i anotacions que fan els representants de les televisions. L’exercici d’explicar en pocs minuts un projecte i conèixer quins són els punts de vista de les teles és interessant no només pels propis “compareixents” sinò per a tothom que prevegui presentar-se a properes edicions i fins i tot, pels qui es presenten i queden fora… Aquesta possibilitat de tenir “feedback” dels diversos projectes és fonamental per a realitzadors o productors que estan molt capficats al seu treball i els cal una visió més objectiva i genèrica…
Els resultats d’aquests pitchings apreixen en un altre peça d’aquesta comunitat. (enllaç)
Pels qui no vàreu ser-hi: recorregut digital del MAC 2025
Els continguts més visitats han estat, per aquest ordre, l’acte inaugural; la key note impartida per l’experta en IA, ètica i comunicació Patrícia Ventura i la xerrada sobre els efectes legals de la implantació de la IA a les organitzacions.
També Espai Pòdcast del MAC 2025
D’altra banda, una de les novetats de Fira MAC ha estat l’espai del pòdcast Audiovisual MAC, que es troba en la segona temporada d’emissions. De la mà del periodista Umbert Salerno s’han enregistrat una quinzena d’entrevistes amb representants d’empreses presents a l’àmbit de Fira MAC que seran difoses a través del pòdcast del MAC en el decurs de les pròximes setmanes.
Salerno és el director del programa d’actualitat econòmica Impuls, una producció de Vallès Visió, amb la col·laboració de la XAL.