A partir del 9 d’abril i fins el día 28 se celebra la quarta edició d’IMPACTE! Festival de Cinema i Drets Humans de Catalunya amb el lema “El Dret a la Pau”. Ho farà amb la programació de 40 pel·lícules (23 llargmetratges i 17 curtmetratges) que es desplegarà a les seus de Barcelona (Cinemes Girona), Lleida (ScreenBox) i Reus (Centre de Lectura), i també online a Filmin amb una selecció de llargmetratges i a la web d’IMPACTE! amb tots els curtmetratges.
El Dret a la pau és el tema central de l’edició d’enguany. En un món en conflicte, amb guerres com les de Palestina i Ucraïna, el festival vol posar sobre la taula un concepte del tot necessari. La programació de la quarta edició s’articula a partir de pel·lícules sobre aquests dos greus conflictes que suposen sengles tragèdies per a les seves poblacions civils, amb una vulneració total dels seus drets humans, alhora que són una amenaça per a la pau mundial. Però a més es podran veure títols que posaran el focus en d’altres conflictes bèl·lics, la memòria històrica, la violència de gènere i l’empoderament femení, la migració, xenofòbia i colonialisme, els drets laborals i de les persones en règim de reclusió, entre d’altres temes
S’han rebut un total de 543 pel·lícules, provinents de 66 països. En la selecció final estan representats 24 països. De les 40 seleccionades, 15 han estat dirigides o codirigides per dones (37,5%). La majoria de les produccions són documentals. A cadascuna de les sessions es projectarà un llargmetratge i un curtmetratge, i algunes d’elles es complementaran amb presentacions dels equips o debats sobre la temàtica presentada.
EL CONFLICTE DE PALESTINA AL CINEMA
Dins la programació de la quarta edició d’IMPACTE! es presenten cinc pel·lícules que tracten diferents aspectes del conflicte a Palestina al llarg del temps. Guerrers de la Pau (Disturbing The Peace), de Stephen Apkon i Andrew Young, Premi al Documental de Cinema for Peace, narra la història d’un grup d’israelians i palestins que treballen conjuntament per la pau i la no violència. A Gaza, que ha passat per més de 60 festivals, inclosos Sundance, HotDocs, i el Festival de DH de Ginebra, els seus directors d’Andrew Mcconnell i Gary Keane ens presenten com és la vida dels ciutadans de la Franja més enllà dels moments en que pateixen els indiscriminats atacs israelians. El documental Innocence, de Guy Davidi (co-autor de Five Broken cameras) aborda el tema de la militarització i el seu impacte en la vida dels joves israelians. I els joves també són protagonistes a El professor (The Teacher), de Farah Nabulsi, ficció que presenta la història d’un mestre d’escola palestí que ha de posar a prova el seu compromís davant el desallotjament forçós del seu poble a Cisjordània. I finalment, Ghost Hunting, de Raed Andoni, premi al millor documental del Festival de Berlín del 2017, una dramatització realista de les condicions d’empresonament i tortura d’un activista palestí, en la que tot l’equip de rodatge aporta les seves experiències respectives a presó. Totes les pel·lícules són inèdites a Catalunya.
Aquestes sessions es veuran complementades amb tres curtmetratges, i diverses masterclass universitàries, amb la presència de l’actor i director palestí Ramzi Masqidi, protagonista de Ghost Hunting i també de dos dels curtmetratges programats, entre d’altres.
LA GUERRA D’UCRAÏNA
El llarg dia (Dovha doba), d’Alan Badoev, s’endinsa a la guerra d’Ucraïna des d’una perspectiva diferent, una visió polièdrica del conflicte a partir de les imatges quotidianes enregistrades pels ciutadans ucraïnesos amb els seus mòbils, des de poc abans de la invasió russa fins a mitjans de 2023. La pel·lícula ha tingut la seva estrena mundial a Khiiv al mes de febrer, i la seva projecció a IMPACTE! és la primera fora del seu país. També ens portaran aquesta guerra els curtmetratges Flashback for the Future i Why, ambdós de gran força artística.
MEMÒRIA HISTÒRICA I CONFLICTES BÈL·LICS
Tres títols més tracten a l’edició d’enguany els conflictes bèl·lics. Sant Gregori (Sagargur), de Nataša Nelević, ofereix el testimoni de les memòries de presó de la Djina, dona montenegrina presonera al camp de l’illa de Sant Gregori on més de 600 dones iugoslaves van ser retingudes, humiliades i torturades entre 1949 i 1952. Hasta que se apague el sol, de Jonas Brander, premiada al recent Festival de Màlaga, segueix la lluita a Colòmbia d’un defensor de la terra i de la candidata al Nobel de la Pau, Luz Marina Bernal .
I el documental Un vas d’aigua per l’Elio, de Pere Joan Ventura, amb la posguerra espanyola com a escenari, recupera la història del maqui Elio Ziglioli. Derrotat el feixisme a la Segona Guerra Mundial, a Espanya alguns idealistes, amb l’ajuda de voluntaris estrangers, segueixen la lluita contra la dictadura de Franco. Enrica Volpi descobrirà setanta anys més tard el misteri de com i per què el seu cosí Elio va desaparèixer sense deixar rastre.
VIOLÈNCIA DE GÈNERE I EMPODERAMENT FEMENÍ
Guardonada a Tesalònica i present a la Berlinale 2023, entre d’altres, Sota el cel de Damasc (Under the Sky of Damascus) de Heba Khaled, Talal Derqui i Ali Wajeeh, és un altre exemple de joc entre la realitat i la ficció, que presenta un grup de dones joves sirianes en curs de preparar una obra de teatre a partir de les seves experiències front de la misogínia i l’abús sexual que pateixen les dones del seu país. A La fanàtica del futbol (The Football Aficionado), Sharmin Mojtahedzadeh i Paliz Khosdel presenten la història de Zahra, entusiasta del fútbol en un país on les dones tenen prohibit assistir als estadis. I dins aquesta secció també es podrà veure El darrer aniversari (The Last Birthday) del director afganès Navid Mahmoudi, que ficciona les pors d’una periodista molt implicada en la difusió dels drets de les dones i les nenes afganeses en el període d’ocupació nord-americana del país, en els dies que aquests abandonen l’Afganistan i els talibans reprenen el poder.
MIGRACIÓ, XENOFÒBIA I COLONIALISME
Quatre llargmetratges, quatre curtmetratges i una masterclass formen part d’aquesta secció. La història de l’exnadadora Sarah Mardini protagonitza el documental Sara Mardini, nedadora de fons (Long Distance Swimmer), de Charly W. Feldman. Després de fugir de Síria, i de salvar els seus companys d’embarcació, va ser arrestada i acusada de tràfic de persones per col·laborar amb una ONG a Lesbos. En la mateixa línia, a Silenci sorollós (Silence Heard Loud), d’Anna Konik, set persones d’orígens diferents coincideixen a Londres i ens expliquen d’on venen i de què s’escapen, amb un plantejament formal que deixa veure el talent i sensibilitat de la condició d’artista de la directora. La ficció Està cremant (Es brennt), del director turc Erol Afsin, representa la història de l’Amal, que és insultada per un jove que menysprea el seu origen àrab, i el denuncia davant la justícia, el que trastoca la seva vida família. Aquesta secció la tanca el docudrama espanyol La controversia de Valladolid. El amanecer de los Derechos Humanos, de Juan Rodríguez-Briso, on s’analitza el que és considerat com el primer debat de la història sobre els Drets Humans, el que van mantenir Fray Bartolomé de las Casas i Juan Ginés de Sepúlveda a 1551, sobre on acaben els drets dels colonitzadors i on comencen els dels colonitzats, donant llum als debats actuals sobre migració.
DRETS LABORALS
Dues pel·lícules de la programació de la quarta edició d’IMPACTE! tenen els drets laborals com a tema. Per una banda L’escombra alliberada (Le Balai Libéré), de Coline Grando, recupera la història de les dones de la neteja de la Universitat Catòlica de Lovaina que, als anys 70, van acomiadar el seu cap i van crear una cooperativa, i reflexiona sobre l’evolució de les condicions laborals des de llavors. L’altra pel·lícula que tracta el tema dels drets laborals és Els recol·lectors (The Pickers), de Elke Sasse, que viatja pels cultius intensius del sud d’Europa on l’explotació dels treballadors migrants és norma comuna i habitual.
La pobresa, l’eutanàsia, la privació de llibertat i la defensa mediambiental són d’altres temes que apareixen reflectits a la programació del festival. Lukas Zeilinger, director i protagonista de Pintar Dhaka (Painting Dhaka), s’endinsa en un barri marginal a Bangladesh per fer un taller de graffiti i acaba fent una pel·lícula sobre la impotència davant la corrupció institucionalitzada, però també sobre el poder emancipador de l’art. L’eutanàsia és el tema de Del otro lado del Jardín, de Daniel Posada, una ficció basada en fets reals que presenta la història del poeta colombià Carlos Framb, que després d’ajudar a morir la seva mare defensa el seu punt de vista davant l’acusació d’homicidi. A La pena. Emperadors de no res (Emperors of Nothing), Cédric Gerbehaye ens mostra amb una gran elegancia humana i cinematogràfica el dia a dia de les persones que viuen a Forest, una presó de Brussel·les amb unes condicions inhumanes. I Erika González i Matthieu Lietaert, a La ilusión de la abundancia, ens presenten la història de tres defensores mediambientals de països llatinoamericans, que s’enfronten a algunes de les empreses més grans del món
SEUS I COL·LABORADORS
Els Cinemes Girona a Barcelona tornaran a ser la seu principal de la quarta edició d’IMPACTE!, que acollirà la totalitat de la programació, del 9 al 14 d’abril, mentre que una selecció de pel·lícules es podrà veure a Lleida (ScreenBox) i Reus (Centre de Lectura) al llarg de les tres setmanes del Festival. Del 15 al 28, podrà veure’s una selecció de llargmetratges a Filmin, i tots els curts a impactefilmfest.cat, d’on sortirà el Premi al Millor Curtmetratge d’IMPACTE! 2024, per votació dels internautes.
Pel que fa a les Activitats Paral·leles l’edició d’enguany a Barcelona tindrà una segona seu destacada, el Centre Cultural La Model, on es presentaran tres pel·lícules de temàtica carcelària –La pena. Emperadors de no res, Sant Gregori i Caça de fantasmes-, que aniran seguides de debats sobre Drets Humans i Serveis Penitenciaris, la repressió de la dona a la Iugoslàvia de Tito i durant el franquisme, i el sistema repressiu israelià sobre el poble palestí, amb la presència de directores, protagonistes i expertes en cada matèria.
IMPACTE! manté el suport de l’Ajuntament de Barcelona i de l’Institut Català de les Empreses Culturals (ICEC); de la col·laboració de referència d’Amnistía Internacional; i dels partners mediàtics 3Cat, diari Ara i la Xarxa, a més de les Universitats i altres col·laboradors habituals.
Donada la temàtica principal d’aquesta edició, s’incorporen a la xarxa d’entitats col·laboradores l’Institut Català Internacional de la Pau (ICIP), l’Associació Catalana de Jueus i Palestins – Junts, així com la Comunitat Palestina de Catalunya, el Consolat d’Ucraïna i l’Embajada del Arte Ucraniano, entre altres noves incorporacions a l’organització d’IMPACTE! 2024.
En breu anunciarem el Jurat dels premis IMPACTE! al Millor Llargmetratge, i al Valor Humà, els directors i directores convidades, així com les persones participants als diferents debats i presentacions previstos. La programació detallada es podrà consultar a impactefilmfest.cat.
. |