El circuit estable de cinema català impulsat per l’Acadèmia del Cinema Català tanca el 2023 amb un balanç de 31.550 espectadors repartits en 888 sessions a 117 municipis del país. Es tracta d’unes xifres del Cicle Gaudí de l’any que s’acomiada i que mostren una rellevant implantació territorial, així com una excel·lent visibilitat dels títols programats a les pantalles, que supera el 40% d’espectadors de mitjana per títol.
Aquest circuit estable d’exhibició cinematogràfica que ja va impulsar des del 2016 l’Acadèmia del Cinema Català per acostar la producció catalana als espectadors, ha incorporat al 2023 deu nous municipis, i arrenca el 2024 amb cent divuit seus en tot el país (cinquanta-nou situades a la província de Barcelona, vint-i-dues a Tarragona, vint-i-una a Lleida i quinze a Girona).
Val a dir que aquests 31.550 espectadors, han estat comptabilitzats fins al mes d’octubre en 888 sessions, per la qual cosa el balanç final seria més alt.
Aquests espectadors han gaudit del centenar de sales de tot el país d’una pel·lícula catalana d’estrena recent cada mes: 42 segundos, d’Àlex Murrull i Dani de la Orden (gener); Un año, una noche, d’Isaki Lacuesta (febrer); Suro, de Mikel Gurrea (març); La maternal, de Pilar Palomero (abril); Vasil, d’Avelina Prat (maig); El sostre groc, d’Isabel Coixet (juny); 20.000 especies de abejas, d’Estibaliz Urresola Solaguren (setembre); Las buenas compañías, de Sílvia Munt (octubre); Els encantats, d’Elena Trapé (novembre); Un cel de plom, de Miquel Romans (desembre). El 2024, el Cicle Gaudí arrenca amb Creatura, d’Elena Martín (gener) i Upon Entry, d’Alejandro Rojas i Juan Sebastián Vásquez (febrer).
Una finestra clau en la distribució de la producció catalana
Si comparem les xifres del Cicle Gaudí fins al mes d’octubre de 2023 amb les dades de ComScore elaborades pel Gremi de Cinemes de Catalunya, plataforma de mesurament del 90% de la taquilla comercial del país, observem que els espectadors del Cicle per a cada títol suposa, de mitjana, un 40% del volum total d’aquestes produccions a Catalunya. En un context especialment difícil per a l’exhibició arreu del país, el Cicle Gaudí s’ha consolidat com una finestra clau del circuit de distribució i del pla d’explotació comercial de les produccions catalanes.
Així ho confirma l’anàlisi al detall d’alguns casos especialment rellevants, en els quals el públic és pràcticament equivalent en la xarxa de sales comercials que van acollir l’estrena i en les seus del Cicle Gaudí que els han programat posteriorment. És el cas de llargmetratges com Vasil, La maternal o Las buenas compañías, on el circuit de l’Acadèmia dobla la visibilitat d’aquestes produccions catalanes al territori. També són molt significatives les dades del documental El sostre groc, que de la mà del cicle ha quintuplicat la seva xifra total d’espectadors. En altres títols, com Suro, la pel·lícula més vista el 2023 a les sales del Cicle Gaudí amb 6.000 espectadors o Un año, una noche, que supera els 4.000, el circuit també esdevé clau en el còmput general d’espectadors catalans, sumant-hi més d’un 30%.
Si ens fixem en l’abast territorial, les dades revelen que el Cicle Gaudí multiplica quasi per 4 el nombre de sales a Catalunya en les quals es veuen els films catalans programats, passant d’una mitjana de 30 sales en el circuit comercial d’estrena a una mitjana de 109 en el circuit del Cicle Gaudí.
La consolidació d’un projecte de cinema català km 0
En set anys, el Cicle Gaudí ha multiplicat per deu l’abast territorial del seu circuit. El projecte, que va arrencar el 2016 amb dotze sales, l’any 2018 es tancava amb trenta-cinc, el 2019 assolia les cinquanta, el 2020 va finalitzar amb seixanta-nou pantalles estables, el 2021, amb noranta-vuit, el 2022, amb cent deu i el 2023 tanca amb cent disset seus. En la seva aposta pel públic de proximitat, el Cicle Gaudí ha recuperat nombrosos espais de projecció arreu del territori, portant la producció catalana a localitats que estaven “a les fosques”. L’estudi promogut per l’Acadèmia el 2019 per analitzar l’exhibició de cinema català al país, signat per l’investigador Francesc Vilallonga, certificava que cinc comarques no disposaven de cap sala de cinema amb programació estable: Alta Ribagorça, Moianès, Pallars Sobirà, Pla de l’Estany i La Segarra. Avui, el circuit arriba a tots aquests territoris i treballa per implantar-se en les dues úniques comarques que hi falten, l’Alt Urgell i la Garrotxa.
Equilibrant les oportunitats audiovisuals al territori
El Cicle Gaudí té per objectiu crear un hàbit de consum del nostre cinema amb una certa regularitat, amb preus ajustats i especialment allà on no hi ha sales de cinema comercials, i a més vol donar visibilitat al talent i l’autoria catalana. En un context de greus mancances estructurals en l’accés a la cultura fora de les grans capitals, el Cicle Gaudí exerceix una funció pública equilibrant les oportunitats audiovisuals al territori. La iniciativa compta amb el suport de les Diputacions de Barcelona, Tarragona, Girona, i Lleida a través de l’Institut d’estudis Ilerdencs, el Departament de Cultura de la Generalitat de Catalunya, la Fundació SGAE i la Fundació Víctor Grífols.