El Cicle Gaudí fa balanç del 2022, un any en què el circuit estable d’exhibició cinematogràfica impulsat per l’Acadèmia del Cinema Català ha crescut un 60% d’espectadors. Si el 2021 es van comptabilitzar 28.238 assistents al cicle, el 2022 han passat 45.126 per les seves cent deu sales de tot Catalunya, que han programat cada mes una projecció única de deu pel·lícules catalanes d’estrena recent: Pan de limón con semillas de amapola, de Benito Zambrano (gener); Las leyes de la frontera, de Daniel Monzón (febrer); Sis dies corrents, Neus Ballús (març); Mediterráneo, de Marcel Barrena (abril); Libertad, de Clara Roquet (maig); El ventre del mar, d’Agustí Villaronga (juny); Escape Room, d’Héctor Claramunt (setembre); Toscana, de Pau Durà (octubre); Alcarràs, de Carla Simón (novembre) i La voluntaria, de Nely Reguera (desembre).
Multiplicant la distribució de les pel·lícules a Catalunya
De la mà del Cicle Gaudí, les produccions programades han multiplicat la seva presència al territori. Pel·lícules com Libertad, El ventre del mar, La voluntaria o Toscana, exhibides en el circuit comercial a disset, tretze, vint-i-dos i vint-i-cinc municipis respectivament, han quadruplicat aquesta xifra gràcies al Cicle Gaudí, que les ha portat a més d’un centenar de sales de tot el país. Altres títols, com Sis dies corrents, Pan de limón con semillas de amapolas, Las leyes de la frontera o Mediterráneo, també han doblat el nombre de municipis de la seva distribució, passant d’una cinquantena al centenar de sales.
Cineclub Vuitiming (Cassà de la Selva)
Una mitjana de 48 assistents per sessió
Aquest creixement exponencial contrasta amb la tendència que viuen les sales comercials després de la pandèmia. Mentre la seva taquilla s’ha reduït a gairebé la meitat en tres anys, amb una mitjana de dinou espectadors per sessió (2021), el cicle ha incrementat aquesta xifra el 2022 passant de trenta-tres a quaranta-vuit assistents. En un context especialment complicat per a l’exhibició, el projecte s’ha consolidat com una finestra més del circuit de distribució i del pla d’explotació comercial de les produccions catalanes.
Cinema català Km 0
En sis anys, el Cicle Gaudí ha multiplicat per nou l’abast territorial del seu circuit. El projecte va començar el 2016 amb dotze sales, l’any 2018 es tancava amb trenta-cinc, el 2019 assolia les cinquanta i el 2020 va finalitzar amb seixanta-nou pantalles estables. El 2021 el cicle va arribar a noranta-vuit sales i, aquest any, està integrat per cent deu espais d’exhibició.
En la seva aposta pel públic de proximitat, el Cicle Gaudí ha recuperat nombrosos espais de projecció arreu del territori, portant la producció catalana a localitats que estaven “a les fosques”. L’estudi promogut per l’Acadèmia el 2019 per analitzar l’exhibició de cinema català al país, signat per l’investigador Francesc Vilallonga, certificava que cinc comarques no disposaven de cap sala de cinema amb programació estable: Alta Ribagorça, Moianès, Pallars Sobirà, Pla de l’Estany i La Segarra. Avui, el circuit arriba a tots aquests territoris i treballa per implantar-se en les tres úniques comarques que hi falten: Alt Urgell, Cerdanya Gironina i Garrotxa.
Equilibrant les oportunitats audiovisuals al territori
El Cicle Gaudí té per objectiu crear un hàbit de consum del nostre cinema amb una certa regularitat, amb preus ajustats i especialment allà on no hi ha sales de cinema comercials, i a més vol donar visibilitat al talent i l’autoria catalana. En un context de greus mancances estructurals en l’accés a la cultura fora de les grans capitals, el Cicle Gaudí exerceix una funció pública equilibrant les oportunitats audiovisuals al territori. La iniciativa compta amb el suport de les Diputacions de Barcelona, Tarragona, Girona, i Lleida a través de l’Institut d’estudis Ilerdencs, la Generalitat de Catalunya, la Fundació SGAE i la Fundació Víctor Grífols.