I ja són 9 les edicions d’Americana, una de les cites indispensables pels cinèfils de Barcelona i ara ja de la resta de Catalunya i de l’estat espanyol, gràcies a la Route 66, les projeccions a Madrid i a Filmin.
El festival s’inaugurarà al Cinema Phenomena el 15 de març (com sempre, amb invitació) i continuarà a les tres sales dels Cinemes Girona i al Zumzeig del 16 al 20 de març. A Madrid es celebrarà una setmana després, entre el 24 i el 27 i a Filmin tindrem una petita part de la programació del 18 al 27 del mateix mes. També tindrem sessions a la Filmoteca de Catalunya, amb una retrospectiva de Tim Sutton, entre els dies 16 i 27 de març. El director americà serà un dels grans convidats del festival, acompanyat pels directors de El ruido de los motores i Poser: Philippe Grégoire i Noah Dixon.
Aquest any la programació està formada per 33 llargs i 15 curts, majoritàriament inèdits al nostre país, de diversos gèneres i que han estat i estaran presents a Sundance, Cannes, els Oscar, San Sebastià, Venècia o Berlín, entre d’altres.
Dins de TOPS, la secció amb títols més reconeixibles del festival, comptarem amb Zola, de Janicza Bravo (Lemon, Greener Grass), la primera pel·lícula basada en un fil de Twitter, on una stripper d’estar per casa, es veu involucrada en una road movie als submons del sexe i la prostitució amb ressons de Harmony Korine i Sean Baker, nominada a totes les grans categories dels Independent Spirit Awards del 2022. John y el hoyo, on trobem a Taissa Farmiga i Michael C. Hall, patint les idees d’un adolescent taciturn i submís, que decideix tancar, de sobte i en plena nit, a la seva família en un gran forat, en un estudi sobre la maldat pura i sense coartades a l’estil Funny Games. Mass, on ens apropem a dos matrimonis, trencats pel dolor, que es reuneixen en una església, temps després que un fet tràgic marquès les seves vides, amb la intenció de buscar una sortida al seu infern. Amb The Last Son, de Tim Sutton, anirem a l’oest llunyà, on el bandit Isaac LeMay intenta acabar amb tota la seva descendència després de descobrir, mitjançant una profecia, que morirà assassinat a mans d’un dels seus fills. Un film protagonitzat per Sam Worthington i l’actor i cantant de pop-punk, Machine Gun Kelly, ídol de la generació Z i futur marit de Megan Fox. A Down with the King, Freddie Gibbs interpreta a un cantant de rap que es trasllada a una granja intentant allunyar-se de la toxicitat de la indústria musical i de la pressió que comporta ser una celebritat. La aspirante serà la nostra inauguració. Nominada a cinc categories als Independent Spririt Awards, entre elles, millor direcció i actrius, és la història d’una obsessió en la línia de Cisne Negro o Whiplash, en aquest cas esportiva. Catch the Fair One és un thriller violent, situat als freds paratges de l’Amèrica profunda, amb personatges tètrics i manipuladors i una cuidada estètica i ritme trepidant que recorda a Winter’s Bone. A La Caja, passem de l’Amèrica profunda a Mèxic i al cinema social de Lorenzo Vigas, que va aconseguir el Lleó d’Or a Venècia amb Desde allá i que ara torna a guanyar premi al mateix festival amb aquesta dura coming of age. Jockey, premi especial del jurat a Sundance i amb dues nominacions als Independent Spirit, és un drama esportiu sobre un genet veterà consumit per les lesions, que afronta amb il·lusió el que podria ser el seu últim campionat quan apareix un rival que diu ser el seu fill. I acabem Tops amb la clausura, Nine days, millor guió a Sundance i també amb dues nominacions als Independent Spirit. En una casa aïllada en una dimensió indefinida, un home entrevista durant nou dies a ànimes. Tan sols una d’elles serà la triada i se li donarà l’oportunitat de viure en el món real. Els que no superin la prova de selecció, desapareixeran.