L’Institut de la Comunicació de la Universitat Autònoma de Barcelona (InCom-UAB) acaba d’editar l’onzena edició de l’Informe de la comunicació a Catalunya, una obra que ofereix una panoràmica completa sobre l’estat del sector al nostre territori, durant el bienni 2019–2020, i que reuneix, un cop més, veus expertes de diferents universitats catalanes o procedents d’entitats directament implicades en el desenvolupament del context comunicatiu català.
Els lectors i lectores poden trobar aquí informació abundant i rellevant, seleccionada aplicant el criteri del màxim rigor. Totes les dades recollides serviran per entendre l’evolució del sector durant els últims dos anys, excepcionals per la pandèmia de la Covid-19.
Com explica la coordinadora Amparo Huertas, a la introducció “aquesta obra no és una mera recopilació de dades procedents de fonts reconegudes i acceptades pel sector empresarial —com l’Estudio General de Medios (EGM) de AIMC i Comscore (…) alhora el conjunt d’autors i autores ens donen les claus històriques, argumentals i interpretatives per poder formar-nos-en una opinió sòlida, basada en informació fiable. Ara que el pensament superficial i banal s’expandeix a una velocitat fins fa poc inimaginable, el compromís de l’acadèmia amb la construcció d’un pensament crític i fonamentat, cada vegada més difícil de conrear, és més necessari que mai”.
Coordinats per l’InCom-UAB, han participat en aquesta edició del Informe 26 especialistes (14 homes i 12 dones) amb equips d’investigació de cinc universitats: Universitat Autònoma de Barcelona (UAB), Universitat de Barcelona (UB), Universitat Pompeu Fabra (UPF), Universitat Rovira i Virgili (URV) i Universitat de Vic − Universitat Central de Catalunya (UVic-UCC). Però, a més a més, també hi ha representades altres institucions i empreses, com ESCAC, Eurecat Centre Tecnològic de Catalunya, Grup
Enderrock, Blackpool Digital i Guía de la Radio.