ARTICLE PUBLICAT A SECCIÓ “CINEMENDEZ” DE WWW.AREAVISUAL.COM – FESTIVAL INTERNACIONAL DE CINEMA DE SAN SEBASTIAN PER PEPE MENDEZ
El passat 18 de setembre, amb la projecció de l’últim film de Woody Allen, “Rifkin Festival” s’ha inaugurat la 68 edició de Festival que durarà fins dissabte 26. A la presentació prèvia a la projecció, Jose Luis Rebordinos ha remarcat el seu compromís clar amb la indústria de cinema, posant en valor la raó de ser dels festivals sota la creença que “són necessaris com a llocs de trobada en els quals s’intercanvien experiències”, i la seva aposta per mostrar les pel·lícules de manera presencial a les sales d’exhibició. “És el moment de tornar a el cinema” ha encoratjat a l’espectador “.
A la presentació l’ha acompanyat Thierry Frémaux, director de festival de Cannes, l’edició d’aquest any no va poder celebrar a causa de la pandèmia, i ha agraït, en el seu breu discurs inaugural, el suport de l’Festival de Sant Sebastià, que en aquesta edició projectarà 17de els títols que hi havia programat el certamen francès.
A l’acte, celebrat al Kursal també han participat les actrius Elena Anaya i Gina Gershon, protagonistes femenines de Rifkin ‘s Festival, així com Jaume Roures, productor de l’film. Woody Allen, que va rebre el Premi Donostia el 2004, ha intervingut a través d’un vídeo gravat enviant el següent missatge: “Espero que us agradi la pel·lícula tant com a nosaltres viure i rodar-la a Sant Sebastià”. En qualsevol cas, Woody Allen, ha promès intervenir telemàticament des de Nova York en la roda de premsa de demà, dia 19, en què també participaran de manera presencial seus protagonistes femenines.
En la programació d’aquesta edició es projectaran 142 títols entre llargmetratges, curts, migmetratges, donant entrada a la projecció de sèries, així com un bon nombre d’activitats d’indústria que combinaran el format online i el presencial.
És tradició que el Festival de Sant Sebastià sigui la finestra per la qual es projecti el cinema espanyol amb més dimensió cap a l’exterior per això els productors i distribuïdors si tenen l’oportunitat juguen la carta d’intentar ser inclosos a competició o en qualsevol altra secció. En aquesta edició nostre cinema participa en la secció oficial amb 5 títols, alguns d’ells amb moltes possibilitats de guanyar el màxim guardó: “L’oblit” que serem de Fernando Trueba; “Akelarre” de Pablo Agüero; “Antiavalots” de Rodrigo Sorogoyen; ” Pàtria “d’Aitor Gabilondo i,” Nora “de LaraIzaguirre.
A part de les pel·lícules en la competició oficial i altres seccions mencionables, ressenyar les cinc pel·lícules programades que opten enguany a el Premi Cooperació Espanyola que concedeix l’Agència Espanyola de Cooperació Internacional per al Desenvolupament (AECID), organisme dependent de el Ministeri d’Afers Exteriors, Unió Europea i Cooperació:
Nosaltres mai morirem / We Will Never Die (Argentina), d’Eduardo Crespo, procedeix de la Secció Oficial, mentre que L’última primavera / Last Days of Spring (Països Baixos-Espanya), d’Isabel Lamberti, està inclosa a New Directors. A més, tres films de Horitzons Llatins opten també a el guardó: Visió nocturna / Night Shot (Xile), de Carolina Moscoso; Tots us Mortos / All The Dead Ones (Brasil-França), de Caetano Gotardo i Marco Dutra; i Sense senyals particulars / Identifying Features (Mèxic), de Fernanda Valadez.
Pel que fa a visita d’estrelles internacionals a Festival, a part d’una infinitat de noms memorables que no citarem ara, potser un dels més esperats sigui Johnny Deep. Cal esmentar, també, que Isabel Coixet rebrà el Premi Nacional de Cinematografia.
P. M.