El 26è Festival de Cinema Independent de Barcelona, l’Alternativa, se celebrarà de l’11 al 17 de novembre de 2019. L’Alternativa convida aquest any el cineasta francès Jean-Gabriel Périot al festival per presentar una secció amb films destacats de la seva extensa filmografia, que el festival sempre ha seguit de ben a prop. Périot oferirà també dues masterclasses sobre el cinema d’arxiu i el seu muntatge en el marc del festival. L’Alternativa també convida la cineasta catalana Neus Ballús a presentar quatre dels seus curtmetratges i impartir el seminari Partir d’algú. Treball amb actors no-professionals, de l’escriptura al rodatge. Com ja s’havia anunciat, el 30è aniversari de la caiguda del Mur de Berlín coincideix amb l’arrencada de la 26a edició de l’Alternativa, i és per això que el festival dedica una secció a repassar les realitats socials, polítiques i culturals prèvies i posteriors a la reunificació. L’Alternativa comptarà també, com cada any, amb una programació familiar que inclou projeccions i activitats. |
L’Alternativa 2019 presenta una secció dedicada a Jean-Gabriel Périot, cineasta i muntador amb un interès clar pels vincles entre memòria i imatge. La secció compta amb el suport d’AC/E i OVNI. La filmografia del cineasta i muntador Jean-Gabriel Périot (Bellac, 1974) abraça diversos formats i camps, del llargmetratge al curtmetratge i del documental a la ficció. Però el seu interès pels vincles entre memòria i imatge ha fet que se’l reconegui especialment pel seu treball amb material d’arxiu. El cinema de Périot es caracteritza per la recerca i l’experimentació contínues, ja que desconstrueix l’arxiu oficial, replanteja la construcció de la història i qüestiona els problemes de la memòria i la societat. En paraules de Périot: “Cada film és concebut com una commemoració, motivada per la necessitat de retre homenatge als morts i als supervivents.” L’Alternativa ha presentat films de Jean-Gabriel Périot des dels seus inicis, com ara 21.04.02 (2002), We Are Winning Don’t Forget (2004), Eût-elle été criminelle (2006), Nijuman no borei (2007, Premi l’Alternativa 2007), L’Art délicat de la matraque (2009), The Devil (2012) i We Are Become Death (2014). A més, el seu primer llargmetratge, Une jeunesse allemande, va rebre el Premi de la Crítica a l’Alternativa 2015. El 2019 Périot va estrenar a la Berlinale el seu tercer llargmetratge, Nos défaites, que va obtenir el premi CICAE Art Cinema. El cicle que l’Alternativa 2019 dedica a Jean-Gabriel Périot ofereix una selecció dels seus curtmetratges i llargmetratges, incloent la preestrena del seu darrer llarg: Nos défaites. A més, la dilatada experiència de Périot com a cineasta i docent li atorga una posició privilegiada per a poder compartir i intercanviar coneixements amb estudiants, professionals i públic del festival. Per això el festival també proposa dues masterclasses a càrrec d’ell: El dimecres 13 de novembre, Jean-Gabriel Périotoferirà la masterclass Cinema d’arxiuen diàleg amb la cineasta espanyola Diana Toucedo. Jean-Gabriel Périotoferirà una classe magistral entorn de l’ús del material d’arxiu en la seva filmografia i en la d’altres cineastes. I per fer-ho explorarà els vincles entre imatge, memòria i història; les representacions ideològiques del passat i el present; les diferents maneres de “veure” imatges, i com afrontar amb sentit polític i poètic els desastres del nostre temps. El dijous 14 de novembre, Jean-Gabriel Périotoferirà la masterclass Muntatge de cinema d’arxiu en la que parlarà sobre l’organització del material d’arxiu i sobre el muntatge com a epicentre del procés creatiu.Périot és un virtuós del muntatge de material d’arxiu. A través de l’examen de documents d’investigació i fixant-se en moments precisos del seu muntatge, aquesta masterclass permetrà conèixer en profunditat les tècniques que utilitza en la construcció d’alguns dels seus films. L’activitat està dirigida a muntadors i estudiants de muntatge. |
L’Alternativa 2019 també convida a la cineasta catalana Neus Ballús que oferirà un seminari sobre treball amb actors no professionals, a més de presentar quatre dels seus curtmetratges. Neus Ballús és llicenciada en Comunicació Audiovisual i màster en Documental de Creació per la Universitat Pompeu Fabra. Juntament amb Pau Subirós va fundar la productora El Kinògraf, amb què ha produït els seus dos llargmetratges, La plaga (2013) i Staff Only (2019), tots dos presentats a la Berlinale, a més de les sèries documentals per a televisió Barcelona any zero (2008-2009) i Barcelona any 1 (2009). Actualment està produint el seu tercer llarg, Sis dies corrents. Neus Ballús visitarà l’Alternativa 2019 i impartirà el seminari de vuit hores Partir d’algú. Treball amb actors no-professionals, de l’escriptura al rodatge, en el que parlarà dels diferents nivells i àmbits en què es treballa amb la realitat dels personatges, abans i durant el rodatge de les pel·lícules. El seminari es fa en col·laboració amb l’ECIB i s’impartirà en aquesta escola de cinema. Sovint, el procés de creació d’una pel·lícula comença per trobar algú. El cineasta busca, escull i treballa amb una o més persones, les quals constitueixen la pedra fundacional d’un futur film. És el cas d’una sèrie d’obres de la cineasta Neus Ballús (Mollet del Vallès, 1980), tant documentals com híbrids i pel·lícules de ficció. En aquest seminari, Neus Ballús parlarà dels diferents nivells i àmbits en què es treballa amb la realitat dels personatges, abans i durant el rodatge de les pel·lícules. Es tractaran les tècniques d’aproximació al personatge, la selecció o càsting i la preparació d’actors naturals davant la càmera. També s’incidirà en la manera en què la realitat del personatge afecta l’escriptura i definició del film. Tot plegat es farà mitjançant l’estudi del cas de diversos films seus, com ara La plaga (2013), Staff Only (2019) i la pel·lícula en producció Sis dies corrents (2019). El seminari impartit per Neus Ballús es complementa la secció paral·lela dedicada a aquesta cineasta, en què es projectaran quatre dels seus curtmetratges: L’avi de la càmera (2005), La Gabi (2006), Pepitu Ricu (2008) i Immersió (2009). |
Com ja s’havia anunciat, el 30è aniversari de la caiguda del Mur de Berlín coincideix amb l’arrencada de la 26a edició de l’Alternativa, i és per això que el festival dedica la secció Mur de Berlín a repassar les realitats socials, polítiques i culturals prèvies i posteriors a la reunificació. El Mur de Berlín va caure la nit del 9 al 10 de novembre de 1989. Va ser un moment històric, símbol de la fi de la Guerra Freda i inici d’una nova organització mundial. El 30è aniversari de la caiguda del Mur coincideix amb la 26a edició de l’Alternativa i el festival, en col·laboració amb la Filmoteca de Catalunya, vol celebrar-ho amb una selecció de films documentals que reflecteixen determinades realitats socials, polítiques i culturals prèvies i posteriors a la reunificació. Un recorregut que, a més, permet endinsar-se en Berlín, la ciutat mítica que va protagonitzar una època incomparable. Els sis films seleccionats per a la secció Mur de Berlín són: B-Movie: Lust & Sound in West-Berlin (1979-1989), de Klaus Maeck, Jörg A. Hoppe i Heiko Lange, un retrat fascinant, a partir d’un material d’arxiu extraordinari, de l’escena musical de Berlín Occidental als anys vuitanta; Berlin Babylon, d’Hubertus Siegert, que segueix durant quatre anys els colossals projectes urbanístics del Berlín dels anys noranta; Rabbit à la Berlin, de Bartosz Konopka, queparla de la colònia de conills salvatges que va créixer a la “franja de la mort”, un tram de terra de ningú que s’estenia a la banda oriental del Mur de Berlín; Something to Do with the Wall, de Ross McElwee i Marilyn Levine, que, partint del temor paranoic a la Guerra Freda inculcat als anys cinquanta, examina el pes de la història col·lectiva en la vida dels individus mentre el món que els envolta canvia constantment; Elektrokohle (Von Wegan), d’Uli M Schueppel, que narra el primer concert a Berlín Est del grup de culte de Berlín Oest Einstürzende Neubaute al desembre de 1989; i Material, de Thomas Heise, un muntatge que reuneix fragments i material sense visionar de films que Heise va fer al llarg de vint anys i que són fonamentals per a entendre l’Alemanya contemporània. El dimarts 12 de novembre comptarem amb la presència del cineasta Thomas Heise, que inaugurarà la secció i presentarà el seu film Material. |