L’any passat, les exportacions de programes audiovisuals francesos (incloses les pre-vendes internacionals i les aportacions internacionals en coproduccions) va arribar a gairebé 276 milions d’euros, dels quals més de 173 milions corresponen estrictament a les vendes. Aquesta és una de les dades presentades en l’estudi que s’ha fet públic a la darrera edició de Le Rendez Vous de TV France International, el gran mercat internacional de la producció francesa, que ha finalitzat aquest proppassat dimecres a Biarritz.
Tot i el lleuger descens de les exportacions respecte al 2017, la valoració que es fa és positiva: “En un mercat internacional on la competència s’intensifica, l’exportació de programes audiovisuals francesos ha aconseguit la seva tercera millor xifra de vendes en 25 anys” segons Dominique Boutonnat, president del CNC, qui afegeix que “és fonamental continuar donant suport a les coproduccions de qualitat en la conquesta de nous territoris. Al mateix temps, desenvolupar la creativitat de les obres franceses ha de seguir sent una prioritat “. Un objectiu de ser més i més presents als mercats internacionals que compta amb el suport d’un organisme com el CNC, que disposà l’any passat d’un pressupost total de més de 800 milions d’euros.
En un sentit ben similar es va manifestar Hervé Michel, president de TV France Internacional, qui afirmà que “estem consolidant les nostres exportacions. El talent dels distribuïdors francesos és crucial per permetre al nostre contingut continuar la conquesta de territoris”. En aquest sentit, va destacar la importància de mercats internacionals com Le Rendez Vous: “Som un esdeveniment obligatori de la temporada, i la satisfacció percebuda tant de venedors com de compradors en aquesta edició reforça la nostra elecció per mantenir-nos fidels a una fórmula que segueix demostrant la seva efectivitat”.
Amb un manteniment de les vendes pel que fa als documentals, n’hi ha dos gèneres que lideren les vendes mundials: ficció i animació. L’animació, que representa prop del 40% de les exportacions i que ha aconseguit conquerir nous països com la Xina, i que manté els Estats Units com el seu principal mercat, just per davant d’Alemanya. Pel que fa a la ficció francesa, aquesta va arribar a gairebé 50 milions d’euros en vendes, amb sèries innovadores com “Philarmonia” (present al catàleg de Movistar+) que demostren la capacitat de la producció francesa de renovar-se i diversificar la seva creació.
Les plataformes digitals guanyen mercat
Del total de vendes de drets d’emissió mundial l’any passat, uns 27,3 milions d’euros, més de 2/3 d’aquestes van tenir com a clients les OTT i les IPTV. Unes plataformes de VOD i SVOD cada cop més presents en aquest mercat : de les 8 del 2018 a les 20 enguany. Les plataformes VOD i SVOD s’han convertit en actors clau en l’exportació de programes francesos, en especial l’animació. En aquest sector, les vendes a plataformes digitals poden representar fins a un terç de la facturació anual de les exportacions d’algunes productores franceses.
Una orientació a les tecnologies digitals també present en el mateix funcionament d’aquest mercat, com l’accés des dels mòbils i PC a totes les dades de contacte dels distribuïdors i compradors presents, així com les fitxes tècniques de tots els programes a la venda, com ha destacat Sarah Hemar, directora general de TV France International. Una millora que se suma a la de la videoteca en línia Screenopsis i els seus 140 terminals instal·lats a Biarritz, des dels quals es van visionar unes 850 hores de programes durant els 3 dies del mercat, per part dels 250 compradors estrangers provinents de 60 països, que se sumen al fort increment de connexions realitzades a aquesta videoteca digital abans del mercat.