L’Observatori Català de la Comunicació ha fet una interessant reflexió sobre la xerrada dedicada a la creació de continguts al Col·legi de Publicitaris i Relacions Públiques de Catalunya  el  22 de febrer de 2018 al Palau de Robert de Barcelona

En aquella data, Maties Ramos, Consumer Intelligence Manager a Acceso, ha moderat la taula rodona d’experts amb Àlex Hinojo, director d’Amical Wikimedia, José J. Priego, director de Vídeo Màrqueting a Easypromos, i Alberto Alcántara, meteoròleg de la Corporació Catalana de Mitjans Audiovisuals (CCMA), que han descrit com es formen les comunitats, quins factors potencien les dinàmiques col·laboratives i com aprofiten les marques aquesta potencialitat a la nova era de la co-creació.

Reproduïm el resum d’aquesta activitat:

 

La Viquipèdia un bé públic no gestionat per l’administració pública

Alex Hinojo, diplomat en Ciències Empresarials per la Universitat Autònoma de Barcelona i la Universitat Oberta de Catalunya i especialitzat en la divulgació cultural a la xarxa mitjançant plataformes obertes, especialment la Viquipèdia, es defineix com “activista pel coneixement lliure i pels drets digitals”. Hinojo afirma que “la Viquipèdia és una enciclopèdia feta per col·laboradors i una síntesi de coneixement existent”. Afegeix que “la qualitat de l’article dependrà de les fonts utilitzades i del nombre de voluntaris que hi hagin intervingut”. Hinojo constata que la Viquipèdia “és un bé públic no gestionat per l’administració pública, de voluntariat digital” i “és la porta d’entrada del coneixement”. Pel director d’Amical Wikimedia “la Viquipèdia és un corpus viu que reflecteix la societat en general i que ha esdevingut la primera font d’informació mundial”.

 

YouTube, un mercat poc madur per les marques

Per la seva part José J. Priego , llicenciat en Comunicació Audiovisual i diplomat en Ciències Empresarials, apunta que la figura del responsable de Vídeo Màrqueting està adquirint una importància estratègica en els departaments de Comunicació. El Vídeo Màrqueting ha canviat el model de gestió de les marques. Priego presenta la plataforma Easypromos, una plataforma online per crear i gestionar promocions, concursos i sorteigs a través de les xarxes socials i qualsevol mitjà digital i defineix que actua “com a notari”. Amb el seu ús es pot millorar visibilitat de marca, incrementar visites a la web, guanyar seguidors a les xarxes socials, crear engagement i fidelitzar la comunitat. Per Priego “els concursos són una excel·lent opció per la comunicació de màrqueting de forma col·laborativa” i en descriu algun exemple paradigmàtic com el cas de la campanya de Nestlé, “OIKOS, un beso de película”, un concurs de vídeos entre els usuaris amb un resultat de més de 600 vídeos amb petons, més de 21.000 vots, 500.000 visites a la web i la generació de contingut de qualitat realitzat pels propis usuaris. “Fer accions co-creatives socials i coherents de narrativa transmèdia amb bons resultats és possible”, diu Prieto. Així mateix anima als assistents d’El Mirador Indiscret apostar per YouTube perquè hi ha molt camí a recorre i apunta dades com que la xarxa arribarà als 1580 milions d’usuaris mensuals, que al 2021 hi haurà 2330 milions d’usuaris que veuran vídeos des del mòbil i que al 2022 la inversió de publicitat amb vídeo duplicarà l’actual. Priego afirma que “és un mercat poc madur per les marques. Per exemple, Nike, líder mundial a YouTube amb moda i complements, només té 740.000 subscriptors”.

 


Generar contingut col·laboratiu crea valor i comunitat

Alberto Alcántara, llicenciat amb Ciències Físiques per la Universitat de Barcelona, genera contingut meteorològic pel portal del Temps de la CCMA i destaca que és una manera de potenciar la participació amb fonts fidedignes. Alcántara diu que “amb les dades proporcionades pels aficionats es poden elaborar mapes del temps molt aproximats” i que “generar dades a temps real és generar notícies i històries de proximitat”. El portal del Temps demostra que generar contingut col·laboratiu crea valor, engagement i comunitat i les noves tecnologies ho faciliten.

En el torn de preguntes, Hinojo diu que “les xarxes tendeixen cap a la imatge, l’emoció i la immediatesa i això va en contra de la reflexió i de l’argumentació. Per la compra impulsiva. Això és beneficiós, però pel concepte de societat madura és un repte. Si ens movem per impulsos estem perdent la nostra capacitat racional. Hi ha d’haver lloc per l’argumentari i el context”, defensa. En aquest sentit, Priego diu que “tot canvia amb l’aparició de l’smartphone i la possibilitat de fer fotografies i vídeos”. L’usuari consumeix millor un vídeo que no pas llegeix un text i això és un repte. Però com a marques podem aprofitar els continguts col·laboratius dels usuaris com fa TV3 amb l’espai del Temps. Alcántara defensa que “la immediatesa ens ajuda a capturar l’instant. Sempre hi ha algú amb un smartphone que enregistra un fenomen meteorològic i el comparteix i això no té preu”. La immediatesa no ens treu espai per la reflexió, afirma.

Els experts apunten també factors a l’hora de fomentar dinàmiques participatives i col.laboratives com la gratificació en forma de premis o regals però en altres casos és només el reconeixement de l’autoria de la imatge i gratificació personal. “Potenciar i premiar la participació és important  així com reconèixer el vincle amb la comunitat”, sentencien.

 

Enllaç:
Vídeo 10ena sessió El Mirador Indiscret