Article de Roberto Barrueco – Director del MECAL BCN

Sempre és un gust tornar al Festival International du Film d’Animation d’Annecy, no solament perquè és el referent mundial en l’àmbit, sinó també pel seu mercat i per la seva completíssima programació; a més a més, és agradable veure com tota una ciutat es bolca en el festival, des de les seves infraestructures fins a la seva gent i el públic assistent.

Annecy és des de fa ja uns anys el centre de l’animació mundial. I ho demostra tots anys augmentant la seva programació i el nombre de visitants. Això es nota per les acreditacions que pengen del coll o les cridaneres borses del festival omnipresents en tots els racons de la ciutat. El festival és principalment una barreja de professionals i estudiants. Al mercat podem trobar una gran extensió d’empreses relacionades amb les parts tècniques de l’animació, i en un segon nivell, les institucions o països, les productores i distribuïdores que promocionen les seves produccions.

El festival contempla tots els vessants de l’animació. D’una banda, els llargmetratges amb la seva competició respectiva on es pot destacar la pel·lícula *coproduïda per Estats Units i Espanya, “Animal Crackers“, però també i és una novetat des de fa uns pocs anys, es poden veure estrenes mundials de grans produccions com “*Cars 3” o “Gru 3″. Aquestes estrenes s’han triplicat de l’any passat convertint el festival en una sala de prova, fet que demostra la potència del festival en el sector. Després segueix la part de peces curtes, 87 curtmetratges concretament, dividides en 4 seccions, la tradicional a més de la de offlimits, perspective i públic jove. 3 seccions més tanquen la completíssima competició i són les de pel·lícules de finalització de carrera, les produccions per TV i les animacions comercials. El país convidat ha estat Xina, i es van poder veure les produccions més antigues com les dels pioners germans Wan fins a les produccions més recents. En total, amb les seccions paral·leles, les projeccions a l’aire lliure i la secció fora de competició, el festival va projectar més de 500 obres.

Una de les novetats d’aquest any és que el festival s’ha obert totalment a la realitat virtual. Seguint la tendència, el festival “va projectar” uneix sèrie de peces VR i a més es podia entrar en mons virtuals en diverses instal·lacions. Una altra novetat és el MIFA Campus que va tenir com a primer padrí a Guillermo del Toro, i que consisteix en una jornada dedicada als estudiants i als joves talents de l’animació.

S’ha de destacar per acabar, l’increïble ambient que es pot viure a les sales de projecció. El públic és indubtablement un punt fort del festival i participa en l’aura creada ja pel marc idíl·lic on es desenvolupa.