Els qui any rera any hem assistit a les convocatòries del MAC -Mercat Audiovisual de Catalunya de Granollers- vàrem veure uns inicis modestos, amb una millora constant en les primeres edicions i més tard amb la pròpia evolució de la crisi una davallada evident. Ningú ha dubtat mai, ni en les èpoques bones ni en les darreres de la necessitat d’aquest Mercat ni de la seva conveniència com a punt de trobada i reflexió del sector. De fet la pròpia evolució del MAC ha estat paral·lela a la crisi de la XAL i/o la crisi dels mitjans sectorials o,generalitzant encara més, la crisi de l’audiovisual dels darrers anys.
El Mac d’aquest any podría ser el de la “remuntada” del sector: Amb més d’un miler d’assistents, la pròpia organització quantifica els resultats amb més de 30 ponències, activitats i demostracions i “l’assistencia de 59 professionals de referència”.
De les ponències val a dir l’esforç que des de bandes molt diferents fa molta gent al país per a entendre cap on va la nova televisió, una televisió que enfront a la “solidesa” de la qual disfrutava en temps recents, ha passat a adquirir una diguem-ne “liquidesa” important: Es consumeix molta televisió, però fora de la linealitat de la graella, a la xarxa i per diversos dispositius, que no són pròpiament “la caixa” en si mateix… A la fí aquesta nova torma d`apropar-se al mitja, la televisió connectada etc… implica logicament canvis en el “model de negoci tradicional”: en els sistemes vigents de publicitat i en la pròpia medició de les audiencies sobre la que és sustenta tot el model publicitari tradicional. Un gran nombre de les intervencions anaven per aquí. També en la deteccíó de “trends” sectorials, com els nous canals generats a youtube.
A la fí, MAC té un gran potencial perquè tot i la nodrida presència de professionals del sector, l’audiovsual a Catalunya té molts i molt més actors… Hi ha moltes més empreses que les representades, hi ha més coses a dir i fins i tot, algunes de les ponències que s’han donat a aquest MAC com les de l’espai “speakers corner” demanen espais més grans.
L’espai Roca Umbert que Granollers destina al MAC dona molt de sí encara: Moltes naus acondicionables, molts recintes amb capacitat per a xerrades puntuals, ponències, networkings… i fins i tot espai d’aparcament. Al sector li aniria be que aquest unic espai de trobada a Catalunya fos més i més massiu…. I les institucions que ja estan al cadvadant de la iniciativa o ara els relators del Pla Estrategic de l’Audiovisual fora bo que en prenguin nota. Ara és el moment de “remuntar” El MAC necessita en properes edicions prendre més volada, en paral·lel a la remuntada sectorial…