En un comunicat comú de les Associacions de productores Diboos (Federació Espanyola d’Associacions de Productores d’Animació), FAPAE (Confederació que integra els productors de cinema i televisió d’Espanya) i PATE (Productores Associades de Televisió d’Espanya) alerten de les males pràctiques que duen a terme en els últims anys l’ens públic TELEVISION ESPANYOLA (TVE) que estan afectant especialment a les sèries d’animació i portant fins i tot a la fallida a algunes productores espanyoles.
En un comunicat emés a Madrid el passat 17 de juliol es diu
“Les sèries d’animació espanyoles gaudeixen d’un gran reconeixement i presència
internacional. Títols recents com Pocoyó, Jelly Jamm o Lucky Fred són presents en més de 150 països i han estat guardonats a nombrosos certàmens internacionals. la seva gran potencial d’exportació en els grans mercats internacionals al costat de l’aliança i coproducció amb grans companyies multinacionals de la joguina, videojocs o el sector editorial es veu llastat financerament en el negoci local a causa de la falta de suport en aquests últims anys cap als continguts d’animació nacionals per part del Canal Clan.
A falta encara de signar el conveni per a les sèries d’animació compromès i tutelat per l’ICAA amb el sector a la Llei del Cinema de 2007, TVE triga mesos, i fins i tot anys, en signar els acords de coproducció als que es compromet, el que retarda l’inici de la producció o fins i tot la seva emissió, provocant greus perjudicis econòmics a les companyies, privant-los de credibilitat davant els socis internacionals i portant a algunes directament a la fallida
Addicionalment el percentatge d’emissió de sèries de producció pròpia o d’animació local o europea és dels més baixos entre les principals cadenes públiques europees, tenint un caràcter gairebé testimonial d’acord amb la mínima inversió que s’efectua cada any al canal infantil. La dada és encara més significatiu si tenim en compte que la major part de les sèries d’animació espanyoles tenen una mitjana d’audiència superior a la del canal pel que fa a dades d’audiència i visionats a internet.
És paradoxal que la graella de Clan, un canal de servei públic i sense publicitat adreçat al target infantil i juvenil, estigui conformada, en els seus principals horaris de prime time i en el seu major part, per continguts de multinacionals nord-americanes, que obtenen notables ingressos per una emissió, en horari de prime time, ja rendibilitzada en els seus països d’origen i canals de distribució, negant espai als continguts que el propi Ens ha coproduït i, per tant, finançat.
La vetllada amenaça que existeix contra les productores per part de TVE a l’hora de denunciar aquestes pràctiques ha anat degenerant en una notable alentiment del sector més dinàmic i millor posicionat internacionalment l’audiovisual espanyol. Un sector que ha anat creixent gairebé sense ajudes públiques, llevat del suport constant per part de la televisió catalana, i construït a força de finançament privat i internacional