El Clúster de la Indústria Audiovisual de Catalunya, presentat públicament el juny de l’any passat, té com un dels seus principals objectius la internacionalització de la producció audiovisual catalana. Dins d’aquesta estratègia, el Clúster té fixat un gran projecte, definit pel seu president Xavier Guitart, com a “una fira internacional de continguts, que volem fer realitat el 2015”, que tindria com a activitat preliminar una “Conferència de continguts audiovisuals” que es podria celebrar aquesta propera tardor.
Per tal de fer avançar aquest projecte, el 10 d’abril se celebra a la seu de Barcelona Activa una conferència del president del NATPE, Rod Perth. La trobada amb el màxim responsable del NATPE continuarà amb un sopar de treball amb els representants del Clúster. Cal recordar que el NATPE és un dels principals mercats mundials de l’audiovisual, amb més de 50 anys d’història i que en la seva darrera edició del passat mes de gener a Miami, va aplegar més de 5.000 assistents professionals. De fa uns pocs anys, ha obert una finestra a l’altra banda de l’Atlàntic, el Natpe Europe, amb un mercat centrat en els països del centre i est del continent, i que enguany ha traslladat la seva seu de Budapest a Praga, on obrirà les seves portes el proper 23 de juny. A l’igual que els MIPCOM i MIPTV de Canes, el NATPE treballa la relació cada cop més estreta entre l’audiovisual i les TIC. En aquest sentit, s’espera que la conferència de Rod Perth faci un balanç de les experiències del darrer NATPE, orientat en trencar les barreres entre la TV lineal, d’emissions terrestres i satel·litals, i la no lineal (IPTV, VOD, OTT…). Com indica el base line del NATPE “content first”, en un ecosistema multipantalla i multiplataforma, la prioritat de l’audiovisual és, més que mai, la qualitat i competitivitat dels seus continguts.
El Clúster de l’audiovisual català, amb 52 empreses integrades –entre productores, distribuidores, broadcast i empreses TIC– amb el suport d’una taula d’entitats, que van des de la Generalitat a la Cambra de Comerç, està reforçant alhora les sinergies amb la resta del teixit institucional i associatiu del país. En aquest inici d’any ja ha signat convenis de col·laboració amb el Consell de l’Audiovisual de Catalunya (CAC) i amb l’Associació Catalana d’Enginyers. En un altre nivell d’actuacions, el Clúster vol establir una estreta relació amb el món universitari, per afavorir la vinculació entre l’oferta acadèmica i la demanda professional del sector. Una relació que va prenent forma en convenis com el signat recentment amb la UPF. Juntament amb aquestes accions cap enfora, el Clúster de l’Audiovisual treballa també en donar serveis als seus membres, com és el cas de la recent sessió formativa sobre les oportunitats de negoci a Youtube.
Malgrat la posada en marxa d’altres clústers industrials al nostre país, com el biomèdic, i quan ja fa anys que països del nostre entorn havien creat organismes de col·laboració i “lobby” del teixit empresarial audiovisual, el Clúster català ha trigat a néixer; i ho ha fet enmig d’una crisi econòmica de llarga durada a la que s’hi ha sumat unes dures reduccions dels suports públics al sector, tant des de la Generalitat com especialment de l’Estat espanyol. Enmig d’aquest panorama tan complex, la tasca principal del Clúster serà “millorar el negoci de les empreses audiovisuals i, per tant, incrementar el pes del sector audiovisual en l’economia catalana” en paraules de Guitart.