Després de la irrupció del format 4K com a nou paradigma del cinema digital, de l’inici de comercialització de pantalles de TV amb aquesta resolució, ja ha arribat als equips mòbils. Si ja l’oferta d’equips que graven vídeo en format 1080p és ja habitual, al Mobile World Congress ja s’han presentat smartphones que poden enregistrar imatges en moviment en ultra alta definició; mentre la resolució de les pantalles de 4 a 10 polsades continua evolucionant sense aturador.
Així, mentre el 4K està arribant a tots els nínxols d’equips professionals i personals o familiars, el 3D va en retirada. Si fa molt pocs anys vèiem al MWC pantalles 3D –tant les autoesteroscòpiques com les que precisaven d’ulleres polaritzades— que es presentaven com apostes de primer nivell, per part de diversos fabricants que lideren els equips mòbils; enguany el 3D ha estat un gran absent. A l’igual que està passant amb les pantalles de TV domèstiques, el 3D no ha complert les seves expectatives inicials, especialment pel que fa als videojocs; i es veu superat per el realisme tant captivador visualment com és el 4k, camí de ser l’estàndard visual del futur més immediat.
Juntament amb la ultra alta definició dels vídeos, el MWC ha continuat mostrant, tot i que sense novetats destacables, el continuat esforç per aconseguir àudios envoltants que recreïn una sonoritat tridimensional com a la realitat. Si bé és cert que la multiplicació dels canals dels estàndards de Dolby només és poden gaudir en sales d’audició professionalment equipades, com les modernes sales de cinema, el cert és que les noves generacions de pantalles mòbils de molt alta definició, acompanyades d’auriculars HiFi permeten una experiència audiovisual de primer nivell, reservada fa només pocs anys a entorns professionals.
App catalanes
Al costat d’aquestes novetats audiovisuals, cal destacar la creixent presència d’empreses catalanes al MWC, un 50% més elevada que l’any passat, superant les 90 firmes que han participat aquests dies al congrés. Un creixement quantitatiu que també ha tingut el seu reconeixement, amb el Big Impact Award atorgat a l’aplicació Social Diabetes, exemple del fort creixement de les TIC aplicades a la salut i la qualitat de vida.