Mecal 360º 2025 – Festival de Cinema i Noves Tecnologies, presenta la seva programació

A les portes de l’inici de la seva novena edició, Mecal 360º 2025 dona a conèixer la seva programació completa. El festival, dedicat al cinema i a les noves tecnologies, aposta enguany per explorar els límits entre imatge, memòria, autoria i veritat, sota la curadoria d’Artefacto Films —productora i centre de recerca i innovació format per Anna Giralt i Jorge Caballero. L’edició 2025 convida el públic a un viatge que qüestiona allò real: “Quan els arxius es generen, els testimonis es clonen i les metadades s’editen, com representem la veritat?”. Sota aquesta premissa, els dies 1, 2 i 3 d’octubre es duran a terme conferències, tallers i sessions obertes i gratuïtes en què s’analitzaran les formes en què la intel·ligència artificial, els algoritmes i les noves eines digitals transformen el nostre vincle amb la imatge, el temps, la memòria i la creació artística.

 

El debat dels drets d’autori la manipulació informativa

Entre les conferències més destacades del programa d’enguany hi ha la que imparteix el novel-lista Jorge Carrión sobre “L’escriptura en l’era de l’automatització”, on reflexiona, a partir de la seva pròpia experiència, sobre les possibilitats i limitacions que ofereix utilitzar la IA per a la creació de textos. A més, tindrà lloc la xerrada “Patrons de destrucció: mètodes i eines digitals per investigar els crims de guerra a Gaza”, on la investigadora Júlia Nueno Guitart presentarà tècniques per detectar la manipulació informativa, prenent com a exemple la desinformació i manipulació per part de l’exèrcit israelià.

Tallers pràctics i programació de realitat virtual

Cada jornada compta amb un taller pràctic que complementa les conferències d’aquell dia. Es destaca l’“Open Projector”, una sessió oberta per presentar projectes o curtmetratges fets amb IA, que vol esdevenir un laboratori col·lectiu per compartir metodologies, descobrir problemes comuns i fer networking amb la resta de participants. Està moderat per Jorge Caballero, professor i director de pel·lícules i projectes immersius que han estat reconeguts en festivals com HotDocs, SXSW i el Festival Internacional de Rotterdam.

📲 Vols rebre més articles com aquest al teu WhatsApp subscriu-te al Butlletí setmanal d’ÀreaVisual.cat
— Rep cada setmana notícies, crítiques i agenda de festivals al teu WhatsApp.

➡️ Subscriu-te gratis aquí

PROGRAMACIÓ DESTACADA

• 1 d’octubre – 11:00 h Masterclass “Patrons de deconstrucció: mètodes i eines digitals per investigar els crims de guerra a Gaza”, a càrrec de Júlia Nueno, que presentarà les tècniques i eines digitals que el grup Forensic Architecture ha desenvolupat per investigar i documentar la campanya israeliana.

• 2 d’octubre – 11:00 h Estudi del cas “Membrana”, “09/95/1982” i “The Rock Speaks”, a càrrec de la productora Anna Giralt, que analitzarà com la intel·ligència artificial redefineix la relació del cinema amb el temps, la memòria i els relats col·lectius.

• 3 d’octubre – 12:30 h Masterclass “L’escriptura en l’era de l’automatització”, impartida per l’escriptor Jorge Carrión, amb reflexions sobre les possibilitats creatives de l’escriptura en diàleg amb sistemes generatius com GPT-2 i GPT-3.

I també…

• 2 d’octubre – 18:00 h Taller “Open Projector”: sessió oberta de curtmetratges amb IA, un espai per compartir projectes acabats, en desenvolupament o idees embrionàries relacionades amb cinema i intel·ligència artificial.

L’entrada al festival i a totes les seves activitats és gratuïta. Els tallers requereixen inscripció prèvia al correu programacion@mecalbcn.org

Mecal 360º se celebrarà de l’1 al 3 d’octubre de 2025. La programació completa, incloent-hi horaris i seus, està disponible al web oficial del festival, a la secció Mecal 360º de la pàgina de Mecal.

Programació del Mecal 360

👉 També et pot interessar


Pubertat, la sèrie de Letícia Dolera que marcarà l’any (crítica)

Un relat incòmode i necessari que posa davant el mirall pares i fills. Crítica de la nova minisèrie d’HBO Max i 3Cat, creada i dirigida per Letícia Dolera.

Clica aquí per llegir la notícia