Mike Blackman, director general d’ISE, i Noemí Cuní, directora de Broadcaster i vicepresidenta del Clúster Audiovisual de Catalunya, a la jornada inaugural de la Setmana del Talent impulsada pel Clúster Audiovisual de Catalunya. Mike Blackman hi és present amb telepresència hologràfica. 
La Setmana del Talent Audiovisual, iniciativa impulsada pel Clúster Audiovisual de Catalunya, ha posat en marxa aquest matí la seva sisena edició i es consolida com la trobada de referència de la indústria audiovisual i el talent universitari. 

La jornada inaugural s’ha centrat en la interrelació entre l’audiovisual i la indústria dels  esdeveniments, dos sectors amb gran impacte cultural, econòmic i social. L’encarregat d’obrir la Setmana del Talent ha estat Mike Blackman, director general de l’ISE -Integrated Systems Events-, la fira internacional de referència de l’audiovisual que se celebrarà per primera vegada a Barcelona de l’1 al 4 de juny

En una conversa amb Noemí Cuní, directora de Broadcaster i vicepresidenta del Clúster Audiovisual de Catalunya, Blackman ha posat de relleu que l’edició de l’ISE Barcelona vol ser el punt de partida per revitalitzar el sector dels esdeveniments i demostrar la importància dels esdeveniments presencials en les nostres vides. Un dels objectius principals és transmetre confiança per garantir una bona trobada i generar sinergies entre la indústria audiovisual per ajudar-la a reconnectar i enfocar amb força la situació econòmica. Han treballat un format híbrid que permetrà apropar la fira a totes aquelles persones que no puguin viatjar i tenir una experiència immersiva i interactiva amb tots els actors i participants.  Blackman ha destacat la transversalitat de l’audiovisual apuntant que “la pandèmia ha catapultat infinitat d’empreses de sectors diversos cap a l’audiovisual convertint-lo en el soci principal per comunicar, per dur a terme la digitalització i trobar noves oportunitats de creixement.” L’edició de Barcelona espera rebre més de 52.000 visitants. El nou recinte els permetrà crear un entorn més orientable pel visitant i incorporarà la participació de startups que busquen en el sector audiovisual identificar noves oportunitats per créixer els seus negocis.

Segons l’informe Actualització estratègica del sector audiovisual, el sector audiovisual català compta amb 1.100 empreses, genera un volum de negoci de 6.700 M€ i ocupa a més de 26.000 persones. Catalunya -amb Barcelona al capdavant- és una de les destinacions de turisme de reunions i esdeveniments més importants del món. Segons l’International Congress and Convention Association, el 2019 Barcelona va ocupar la primera posició mundial pel que fa a rebuda de visitants i és quarta en número absolut de congressos acollits. Segons la Generalitat de Catalunya, l’impacte econòmic del turisme de reunions a la ciutat comtal és de més de 1.900 M€. 

El sector audiovisual català: solucions més immersives i interactives 

Com complementen les solucions audiovisuals immersives i interactives la indústria dels esdeveniments? Com s’està transformant el sector audiovisual català per oferir noves solucions digitals de producció i distribució i noves propostes de creació de continguts?

Aquestes són algunes de les preguntes que s’han abordat en les dues taules rodones moderades per Judith Argila, cap de noves plataformes de la CCMA, i en què han participat set empreses i projectes catalans del sector audiovisual. La primera sessió ha abordat la transformació empresarial del sector audiovisual català i l’acceleració de noves solucions digitals de producció i distribució audiovisual i de creació de continguts. La segona taula rodona s’ha centrat en noves narratives, és a dir, en noves experiències audiovisuals com la realitat virtual, la realitat augmentada o els hologrames que complementen i/o substitueixen experiències analògiques o tradicionals.

Stream pack, projecte impulsat per quatre socis del Clúster Audiovisual de Catalunya, ha presentat la seva nova solució per a la producció, emissió, gestió i monetització de continguts culturals i d’entreteniment i els resultats de la seva experiència amb el Festival Temporada Alta; Visyon ha presentat les seves experiències immersives gràcies a la realitat virtual, mixta i augmentada i ha destacat la seva plataforma VROADCASTER; i l’empresa especialitzada en mapping Onionlab ha compartit detalls d’alguns dels seus projectes amb festivals i entitats com Llum Barcelona, el Museu El Prado o l’Ajuntament de Madrid, així com projectes de retail, entre d’altres. Future Space ha presentat la seva pròpia plataforma immersiva de virtualització de festivals i congressos i el projecte Here Be Dragons, la seva interpretació tecnològica de la llegenda de Sant Jordi. Recentment reconeguda amb l’Or al Premi ADG Laus20, la proposta incorpora els últims avenços tecnològics en videojocs i captura de moviment per generar una experiència immersiva en espais públics en què tothom pot lluitar de forma col·lectiva contra el drac.

TV3 ha mostrat casos d’èxit d’experiències immersives impulsades des de la cadena, com el cas de la transmissió de les curses de Superbikes al Circuit de Catalunya on, a més de fer la transmissió íntegrament sobre 5G, es va instal·lar una càmera 360º per a seguir la cursa de forma immersiva a través del seu canal de Youtube. La Fundació Èpica La Fura dels Baus ha destacat el seu projecte Kalliópê, consistent en un conjunt d’eines digitals que s’utilitzen per la comunicació de continguts multimèdia en grans audiències, programant interaccions amb el públic a través de l’enviament de missatges multimèdia en els seus dispositius mòbils de forma segmentada i personalitzada. 

La jornada inaugural s’ha celebrat de forma digital gràcies en un dels platós virtuals de l’empresa catalana i soci del cluster d’Integrated Systems Sono, que també ha participat a la taula rodona i que compta amb platós equipats amb tecnologies com la telepresència hologràfica. Per a la jornada inaugural el Clúster Audiovisual de Catalunya ha comptat amb un important desplegament tècnic de multicàmeres i una realització en format televisiu per maximitzar l’experiència d’assistents i de públic.
Pitching Audiovisual i altres propostes de la Setmana del Talent
 El 3 i 4 de desembre la Setmana del Talent acollirà el Pitching Audiovisual, iniciativa pionera a Europa que ajuda a donar vida a projectes innovadors del talent universitari. Una setantena d’estudiants de 20 centres universitaris presentaran en format pitch 36 projectes, gairebé un 40% més que la passada edició, davant empreses que lideren la indústria audiovisual a Catalunya com Minoria Absoluta, Veranda, Brutal Media, Lavinia, Gestmusic i DiagonalTV, entre d’altres. L’objectiu dels joves professionals és captar l’interès de productores i altres agents del sector per tirar endavant els seus projectes audiovisuals. 

A banda del Pitching Audiovisual, la VI edició de la Setmana del Talent celebrarà fins el 4 de desembre conferències, sessions amb experts i activitats com el Pacte del Talent i el Mercat de Nous Professionals, a les quals es podrà accedir de forma virtual.

Més informació: https://setmanadeltalent.clusteraudiovisual.cat 
Podeu veure de nou la jornada inaugural (intervenció Mike Blackman i taules rodones amb set empreses i projectes audiovisuals catalans) aquí.