La 33a MIFDB arrenca a la Filmoteca,a partir del 22 de maig amb 3 programes que conformen el Vol.I: Persistències fílmiques, Retrospectiva Sarah Mordoror i Sessions familiars. Com expliquen les organitzadores es tracta “d’Un festival dissident, feminista i apassionat que dedica aquesta edició a la companyia entre estranyes” amb revisions col·lectives de passats, presents i futurs…
El primer volum de la MIFDB -que continua a la tardor- convocarà 55 pel·lícules que plantegen relats que escapen i desafien tot pacte narratiu. Relectures col·lectives que es mobilitzen des del desig l’empatia i el suport en la col·lectivitat.
Vivim un present marcat per discursos de guerra i narratives distòpiques que inunden llibres, premsa, pantalles i sales de cinema. Se’ns incita a viure amb por, a preparar kits de supervivència individuals, a esperar el pitjor des de la solitud. Enfront d’aquest panorama, la 33a Mostra Internacional de Films de Dons de Barcelona (MIFDB) tria un altre camí: estar juntes, pensar en comú, crear espais compartits que ens permetin imaginar altres maneres d’habitar el món. Espais on, malgrat tot, la vida pugui germinar.
La 33a MIFDB veu en el cinema un llenguatge des del qual explicar el món més enllà de l’abisme. Les pel·lícules seleccionades defensen imatges que no subratllin la por sinó el desig. Imatges que enfoquin els joncs que neixen dels pantans, que espremin les llimones i els converteixin en dolços. Contra imatges de la individualitat solitària, que mobilitzin el suport mutu.
Entre les onze pel·lícules que conformen la secció Persistències Fílmiques, destaquem la sessió inaugural: l’estrena a Catalunya del film Shahid (2024), multipremiat a la Berlinale. La seva directora, Narges Kalhor ja havia dirigit pel·lícules obertament crítiques amb el règim iranià en el passat, la qual cosa li va valer l’exili a Alemanya en 2009. Shahid és una nova proposta mestissa, extravagant i poc convencional, que documenta el procés de la directora per a canviar el seu cognom com a acte de reafirmació identitària. Narges Kalhor, una de les convidades de la 33a MIFDB, acompanyarà aquesta sessió inaugural en la Filmoteca de Catalunya.
Aquesta mateixa secció tanca amb la mítica Leila and the Wolves (1984), una pel·lícula que funciona com a mirall de Shahid en la mesura en què proposa imatges que resisteixen a les narracions bel·licistes convencionals: un manifest antipatriarcal dirigit per la cineasta libanesa Heiny Srour. Després de més de setanta anys de l’ocupació a Palestina i en el context actual de genocidi, visionar Leila and the wolves esdevé especialment urgent. La restauració d’aquest clàssic permet redescobrir la història de Leila, una dona que, rebutjant la narrativa històrica masculina i colonial, emprèn un viatge a través del temps i l’espai per a revisitar quatre dècades d’història de la lluita del poble palestí. La projecció comptarà amb la presència de la pròpia directora, la primera dona àrab a presentar una pel·lícula en el Festival de Cannes, en la seva primera visita a l’Estat espanyol.
Cal destacar, també la projecció de Valentina and the MUOsters, premiada a festivals com Visions du Réel, on Francesca Scalisi planteja una nova forma de documentar la lluita ecològica i pels drets de la terra alhora que ofereix una mirada càlida i empàtica cap a la tendresa i el conflicte en les relacions familiars. Per últim, (Revolución cumple tu promesa) amor rojo , una de les peces del puzzle que l’artista multidisciplinar Dora García ha fabricat entorn de la figura de la l’escriptora i revolucionària soviètica, Alexandra Kollontai, i la vigència del seu pensament en els transfeminismes llatinoamericans actuals.
Aquesta 33a edició de la MIFDB dedica la seva retrospectiva a Sarah Maldoror, una cineasta clau del moviment de la negritud i una de les primeres dones a dirigir un llargmetratge a l’Àfrica. El seu ampli llegat serà present en aquest programa amb una vintena de curts i set llargmetratges. Les projeccions comptaran amb la participació de veus fonamentals del pensament decolonial actual, com l’antropòloga Aida Bueno, la poeta Mafe Moscoso i la filla de la cineasta, Annouchka de Andrade.
Quan la calor comenci a arribar a Barcelona, les pantalles de la MIFDB també es desplegaran per les places de la ciutat amb projeccions a l’aire lliure de pel·lícules dirigides i protagonitzades per lesbianes i bisexuals. Destaquem d’aquesta programació Queens of Drama (2024) opera prima de li prometedori directori Alexis Langlois i que arriba a Barcelona després d’haver format part de la secció oficial de festivals com Cannes, BFI Film Fest o Gijón.
La MIFDB no sols comptarà amb projeccions sinó també amb totes aquelles activitats paral·leles, que plantegen formats alternatius a la projecció en espais tan diversos com sales de festa, centres d’art o biblioteques. Enguany destaquem la presència de Selina Robertson, programadora britànica independent i fundadora del mític espai de programació queer a Londres “Club de femmes”. Roberson ens guiarà en una xerrada en Zumzeig Cinecooperativa a través de les pràctiques i la història d’aquest col·lectiu de programació.
Un cop més, es convida a tothom a submergir-se en aquesta proposta cinèfila feta de tendresa i irreverència, reflexió i ímpetu. A practicar una cinefília de sala fosca i mirades de simpatia entre estranyes. Una cinefília d’històries viscudes en col·lectiu.
Dossier de premsa amb la programació del Vol-I aquí
Més informació aquí
Espot
Les sessions comptaran amb la presència de les directores següents:
Narges Kalhor, Francesca Scalisi, Heiny Srour, Dora García i Aida Bueno





