La Residència de guions de l’Acadèmia del Cinema Català, incubadora pionera a Catalunya per a l’escriptura de guions de llargmetratges dirigida per la cineasta i membre de la Junta de l’Acadèmia, Carla Simón, presenta els 10 projectes de guió que formaran part de la seva 3a edició. La selecció, feta sobre les més de 460 inscripcions rebudes, compta amb la incorporació de 2 guions de llarg documental i 8 de ficció.
Aquesta 3a edició, creada de la mà de GAC (Guionistes Associats de Catalunya), compta amb el finançament de l’ICEC – Departament de Cultura de la Generalitat i de la Regidoria de Cultura i d’Indústries Creatives de l’Ajuntament de Barcelona; el suport de DAMA, Blanquerna-Universitat Ramón Llull, ESCAC, la Universitat Pompeu Fabra (UPF), i la col·laboració de l’Institut Ramon Llull, Fabra i Coats: Fàbrica de Creació i el Centre d’Arts i Natura de Farrera.
El documental, el nou integrant de la 3a edició
Per primer cop, la Residència de guions s’obre al documental. Entre els seus projectes seleccionats es troben Luna de agosto, l’òpera prima de Carlota González i Paula Fuentes, sobre un grup d’amics dels pobles de la Serra Minera (Múrcia) que, immersos en un espai castigat per la sobreexplotació minera, es converteixen en els protagonistes d’una pel·lícula rodada per uns desconeguts, al mateix temps que s’acomiaden de l’estiu i han de fer front a les pors d’un futur incert; i Le passeur, le passage, el primer llargmetratge de Cristina Rubio, una peça sobre el director Joaquim Jordà, qui, contra tot pronòstic, després d’haver patit un infart cerebral, inicia l’etapa més prolífica, brillant i influent de la seva carrera.
Les noves propostes de Liliana Torres, Carolina Astudillo, Pablo Gil, Marta Romero i Luz Ruciello
En aquesta nova edició, la cineasta i acadèmica Liliana Torres, torna a recórrer als tabús femenins, aquest cop amb Climateri, una pel·lícula que ens presenta la Selva, una dona que, després de la mort dels seus pares, comença a desenvolupar tota una sèrie de símptomes físics que s’aguditzen en arribar a Osona per buidar la casa familiar. Diagnosticada amb menopausa precoç, la Selva s’enfrontarà a aquesta condició des de la incertesa, transformant-se fins a límits insospitats i sincronitzant-se amb la natura contaminada i sobre-explotada.
Amb una carrera centrada en el documental amb peces com El gran vuelo i Ainhoa, yo no soy esa, guardonades amb la Biznaga de Plata al Millor Documental, la cineasta Carolina Astudillo treballarà el seu primer llargmetratge de ficció a la Residència. Es tracta d’Artemisia, un film sobre una geòloga italiana que treballa com a guia turística al nord de Xile i que, després de la mort de la seva àvia, descobreix un secret a la seva casa d’infància a Cortona que alterarà el seu viatge. Enmig d’aquest nou recorregut, trobarà consol i amor en la Bruna, i es retrobarà amb la seva mare després de molts anys.
A Els dropos de la piscina, el muntador i director Pablo Gil —qui estrenarà el seu primer llargmetratge aquest any, titulat La marsellesa de los borrachos —ens situa en una gran sequera que assola la Costa Brava. En conseqüència, s’ha prohibit omplir les piscines i l’aigua s’ha convertit en objecte de desig i contraban. En aquest ecosistema desolador, en Welsh, propietari d’una empresa d’instal·lació i manteniment de piscines, intentarà mantenir viu el seu negoci.
L’acadèmica Marta Romero, directora de Toda una vida, documental nominat als Goya i als Premis Gaudí, i que va rebre la menció especial del jurat en l’XI Premi Pepón Coromina, i la cineasta Luz Ruciello, autora del documental Un cine en concreto, seleccionada en més de 30 festivals, estaran darrere de Pista de ball, una representació de la vida en miniatura a partir de la història de la Martina, líder d’una banda de música que combina el seu tractament mèdic amb la festa i les drogues, i que després de rebre el seu últim informe mèdic, és obligada a ingressar de nou a l’hospital. Allà coneixerà la Silvi, la seva nova companya d’habitació de 78 anys amb qui passarà a compartir la major part del seu temps.
Una aposta pel talent emergent
La Residència de guions aposta per noves veus i òperes primes com Perro Paria, de Carla Linares, actriu de diverses produccions d’èxit com Les amigues de l’Àgata, Cardo, La Mesías o Creatura, guanyadora de sis Premis Gaudí el 2024 entre els quals destaca el de Millor pel·lícula i direcció. En el seu primer llarg, Linares ens presenta a la Sara, una jove acròbata amb una por irracional al foc que inicia un romanç apassionat i imprevisible amb en Román, un noi que viu en una caravana als afores d’un poble del Pirineu, que la farà posar en dubte si el que percep és real o està embogint.
Les cineastes Sofia Esteve i Isa Luengo, autores del curtmetratge Els buits, juntament amb Marina Freixa, que va guanyar la Biznaga a Millor curmetratge Documental al Festival de Málaga i el Premi del Públic al D’A, presenten el seu debut en el llargmetratge de ficció amb La forma animal, una aproximació a la memòria política des del fantàstic, emmarcada en els anys cinquanta. En aquest context, Esteve i Luengo ens transporten fins a un univers licantrop, carregat de sexualitat i esperits, on conviu la Valentina, una noia que, mentre els seus germans lluiten per abatre el llop que amenaça els ramats de la zona, començarà a sentir uns estranys impulsos cap a la sang i la carn del bestiar.
L’actriu i dramaturga Sònia Masuda, autora de peces teatrals com THIS IS NOT HERE (Re-Imagine Yoko Ono) o El Silenci de la Fera, construeix Dues dones, un llargmetratge que explica la història de l’Iris, una noia de 30 anys que marxa a una casa rural on coneix a l’Alicia, una dona de 60 anys. Aquesta trobada, lluny de ser casual, amaga un secret que les podria enfrontar. No obstant això, durant els seus sis dies d’estada, totes dues construiran un vincle de complicitat i admiració.
Sota la pell, de Lara Stoop —guionista dels curtmetratges Club Silencio, d’Irene Albanell, i Imade, d’Ignacio Acconcia– dibuixa la vida de la Candela, una noia que, després de quedar-se embarassada, reconnecta amb les pors del passat d’una relació de maltractament amb la seva mare, endinsant-se en actituds destructives que la portaran a qüestionar la seva pròpia maternitat. En aquesta espiral, la Candela decidirà tornar al seu pis d’infància per buscar a la seva mare, a qui no veu des de fa 10 anys.
Durant 9 mesos, els 13 creadors i creadores seleccionades tindran l’oportunitat d’accedir a un acompanyament integral i estable en la seva escriptura, que els oferirà diverses tutories personalitzades, mentories, tallers i masterclass de la mà de professionals nacionals i internacionals, i podran gaudir de dos retirs de treball a la Faberllull d’Olot i trobades amb la indústria, així com d’una beca mensual per projecte i espais que garanteixin una total i adequada immersió en els seus processos creatius.